Gilad Hekselman vystoupí v Jazz Docku

Nejen kytaristé by měli tento týden zbystřit, protože do Jazz Docku míří jeden z nejvýznamnějších mladých jazzových kytaristů současné scény, Gilad Hekselman.

ZuperOctave ZuperOctave Jazz Dock.cz

A navíc s poměrně netypickým a novým projektem ZuperOctave. A proč právě ZuperOctave? Hekselman je známý tím, že často ve svých projektech nepoužívá basu, tedy alespoň ne tak, jak je většinou typické. Pomocí kytarové krabičky, octaveru, spodní basové struny kytary transponuje o oktávu níže, a dostane tak dostatečně hutný basový zvuk – zejména pokud ho "prožene" baskytarovým aparátem. Vrchní struny na kytaře ovšem, což už ovšem není zcela typické, netransponuje, a v těchto rejstřících zůstává kytara zvukově stále kytarou - navíc zvukové obohacenou o řadu efektů, které separátně od basových strun, prohání různými efekty. Z jeho kytary se tak stává jakýsi hybrid kytara/baskytara, a nebo se spíše principiálně více přibližuje klavíru či klávesám. Stejný přístup používá Hekselman právě i v jeho nejnovějším projektu ZuperOctave, které tvoří ještě Kendrick Scott na bicí a Aaron Parks na klávesové nástroje a syntezátory všeho druhu. Další zajímavostí tohoto uskupení je, že o basu se nestará celou dobu jen Hekselman sám, ale občas – zejména v okamžicích kytaristových sól, i Aaron Parks.

 

 

A k čemu vlastně tak složité hrátky s basou? Ačkoli tento přístup možná není tak inovativní a revoluční, jak se zdá, přináší do celkové atmosféry něco zcela nového, co se velmi složitě charakterizuje. Jakoby muzikanti hráli jinak, než kdyby s nimi na pódiu stál klasický baskytarista. Dosahují velkého prostoru, zajímavého napětí, a celkový projev je jakoby barevnější, volnější a není to patrně jen tím, že se o úlohu basy střídá Hekselman s Parksem. K tomu všemu se přidá opravdu excelentní rytmika, vkusné používání syntezátorů Aarona Parkse a hekselmanova "methenyovská" melodičnost a je z toho něco nevšedního, co perfektně zapadá do intimnějšího prostředí menšího jazzového klubu.

Sledujte Musicweb na Facebooku:
 

Trio ZuperOctave patří rozhodně k nejinovativnějším uskupením které v současnosti můžeme slyšet, a jsou tací, kteří již toto trio v zahraničí letos slyšeli a neváhají jeho koncert zařadit mezi své letošní pomyslné vrcholy. Myslím, že se máme ve čtvrtek v JazzDocku na co těšit. Koncert začíná ve 21:00 a ceny vstupenek v předprodeji se pohybují v rozmezí mezi 250 až 500 Kč.

Přehled

  • Název akce: Gilad Hekselman´s ZuperOctave
  • Datum: čtvrtek, 13 září 2018
  • Místo: Jazz Dock Praha
  • Cena: 250-500 kč
Napsal(a):
:DISQUS_COMMENTS

Další články

  • Kenny Wayne Shepherd zahraje na Lokti

    Jonny Lang, Joe Bonamassa, Beth Hart a Kenny Wayne Shepherd - všichni tito hudebníci jsou přibližně ve stejném věku a všichni reprezentují současnou bluesrockovou scénu. Často společně i spolupracují a vznikají tak ojedinělé projekty a koncerty. Všichni již Českou republiku navštívili a nyní se k nám vrací Kenny Wayne Shepherd se svou kapelou a novou deskou.

  • Alfa Mist: Odosobněný koncert plný virtuozity

    Jedním z vrcholů letošního festivalu Mladí ladí jazz měl být koncert kapely Alfa Mist. Pojďme se podívat, jak večer před vyprodaným sálem pražského Paláce Akropolis probíhal.

  • John McLaughlin v Brně představil svůj projekt 4th Dimension

    Veterán jazzrockové fúze, věčný hudební experimentátor, britský kytarista John McLaughlin vystoupil v brněnském Janáčkově divadle v rámci JazzFestu Brno. Během hodinu a půl dlouhého setu představil průřez své tvorby od let 70. až po současnost.

  • Foto: John McLaughlin, Janáčkovo divadlo, Brno, 14. 4. 2019

    John McLaughlin, legenda jazzrockové kytary, zvedl ze sedadel zcela naplněné Janáčkovo divadlo! Se svojí formací The 4th Dimension předvedl ve svých neuvěřitelných 77 letech úžasný koncert, na který se jen tak rychle nezapomíná. Patřílo to určitě k vrcholu festivalu JazzFestBrno a atmosféru z této akce přinášíme v našem fotoreportu.