Gilad Hekselman vystoupí v Jazz Docku

Nejen kytaristé by měli tento týden zbystřit, protože do Jazz Docku míří jeden z nejvýznamnějších mladých jazzových kytaristů současné scény, Gilad Hekselman.

ZuperOctave ZuperOctave Jazz Dock.cz

A navíc s poměrně netypickým a novým projektem ZuperOctave. A proč právě ZuperOctave? Hekselman je známý tím, že často ve svých projektech nepoužívá basu, tedy alespoň ne tak, jak je většinou typické. Pomocí kytarové krabičky, octaveru, spodní basové struny kytary transponuje o oktávu níže, a dostane tak dostatečně hutný basový zvuk – zejména pokud ho "prožene" baskytarovým aparátem. Vrchní struny na kytaře ovšem, což už ovšem není zcela typické, netransponuje, a v těchto rejstřících zůstává kytara zvukově stále kytarou - navíc zvukové obohacenou o řadu efektů, které separátně od basových strun, prohání různými efekty. Z jeho kytary se tak stává jakýsi hybrid kytara/baskytara, a nebo se spíše principiálně více přibližuje klavíru či klávesám. Stejný přístup používá Hekselman právě i v jeho nejnovějším projektu ZuperOctave, které tvoří ještě Kendrick Scott na bicí a Aaron Parks na klávesové nástroje a syntezátory všeho druhu. Další zajímavostí tohoto uskupení je, že o basu se nestará celou dobu jen Hekselman sám, ale občas – zejména v okamžicích kytaristových sól, i Aaron Parks.

 

 

A k čemu vlastně tak složité hrátky s basou? Ačkoli tento přístup možná není tak inovativní a revoluční, jak se zdá, přináší do celkové atmosféry něco zcela nového, co se velmi složitě charakterizuje. Jakoby muzikanti hráli jinak, než kdyby s nimi na pódiu stál klasický baskytarista. Dosahují velkého prostoru, zajímavého napětí, a celkový projev je jakoby barevnější, volnější a není to patrně jen tím, že se o úlohu basy střídá Hekselman s Parksem. K tomu všemu se přidá opravdu excelentní rytmika, vkusné používání syntezátorů Aarona Parkse a hekselmanova "methenyovská" melodičnost a je z toho něco nevšedního, co perfektně zapadá do intimnějšího prostředí menšího jazzového klubu.

Sledujte Musicweb na Facebooku:
 

Trio ZuperOctave patří rozhodně k nejinovativnějším uskupením které v současnosti můžeme slyšet, a jsou tací, kteří již toto trio v zahraničí letos slyšeli a neváhají jeho koncert zařadit mezi své letošní pomyslné vrcholy. Myslím, že se máme ve čtvrtek v JazzDocku na co těšit. Koncert začíná ve 21:00 a ceny vstupenek v předprodeji se pohybují v rozmezí mezi 250 až 500 Kč.

Přehled

  • Název akce: Gilad Hekselman´s ZuperOctave
  • Datum: čtvrtek, 13 září 2018
  • Místo: Jazz Dock Praha
  • Cena: 250-500 kč
Napsal(a):
:DISQUS_COMMENTS

Další články

  • Mladí ladí jazz 2019: Na koho lákají letos?

    Mezinárodní festival Mladí ladí jazz již podesáté rozproudí jarní hudební Prahu a představí muzikanty a formace, kteří odvážně otevírají jazzové škatulky nejrůznějším hudebním žánrům. Podívejte se na hlavní program, předprodej vstupenek je již zahájen.

  • Foto: Big Daddy Wilson, Bounty Rock Cafe, Olomouc, 4. 2. 2019

    Americký bluesman Big Daddy Wilson zahrál se svojí doprovodnou kapelou skvělý koncert v Bounty Rock Café v Olomouci. A z tohoto vystoupení, kdy se bavili nejen posluchači, ale i samotní muzikanti, vám přinášíme fotoreport.

  • Árstídir míří do Modré Vopice

    Melancholie i poklidná atmosféra severské hudby. To je kapela Árstídir, která není pro české publikum nováčkem. Neuplynula ani dlouhá doba, co kapela vystoupila v Brně, a v rámci evropského turné k nové desce Nivalis se podívají do Prahy.

  • Festival Blues Alive v Šumperku získal nejprestižnější světové bluesové ocenění za dlouholetý přínos tomuto žánru

    Jako vůbec první český držitel získal mezinárodní hudební festival Blues Alive, jehož dvacátý třetí ročník právě začíná v Šumperku, nejprestižnější světové žánrové ocenění nazvané Keeping The Blues Alive Award pro rok 2019. Cenu uděluje americká nadace Blues Foundation, přední světová organizace, která se snaží o oceňování, uchovávání a propagaci blues.