JazzFestBrno 2017 láká na saxofonisty, superhvězdy i Dianu Krall

Pořadatelé 16. ročníku festivalu JazzFestBrno představili kompletní program tradiční jarní jazzové přehlídky. K již dříve oznámeným koncertům superhvězd Chicka Corey, Richarda Bony či Stevea Gadda přibyla plejáda dalších prvotřídních hudebníků. Od 23. března do 4. května se fanouškům představí mimo jiné američtí saxofonisté Joe Lovano a Chris Potter, bubenický funk master Poogie Bell či vyhledávaný beninský kytarista Lionel Loueke, kterého ke spolupráci zlákal český saxofonista Luboš Soukup.

Diana Krall při vystoupení v Kongresovém centru v Praze 3. 7. 2016 Diana Krall při vystoupení v Kongresovém centru v Praze 3. 7. 2016 Foto: Kamil Košun/musicweb.cz

Pořadatelé si pro fanoušky připravili mnohem více. V celkem dvanácti koncertních večerech totiž zahrají dvě desítky kapel jak ze zahraničí, tak z české a slovenské scény. Ty kromě již téměř vyprodaného koncertu Dana Bárty, tria Roberta Balzara a Filharmonie Brno zastupuje třeba Vertigo, Concept Art Orchestra pod taktovkou Štěpánky Balcarové, trio kytaristy Davida Dorůžky nebo koncert jazzových legend v čele s Peterem Lipou.

Letmý pohled do programu naznačuje, že frekventovaným nástrojem letošního ročníku JazzFestu bude saxofon. V rukou nejpovolanějších tak uslyšíme jeho rozmanité zvukové i stylové polohy. „Tradici bude reprezentovat Joe Lovano s ansámblem Classic Quartet, moderní postbop obdivovaný a ve vrcholné formě hrající Chris Potter i norský debutant Marius Neset, funk a soul Harry Sokal a Mike Stephenson, avantgardu pak věčný hledač Luboš Soukup, konceptualista Michal Wróblewski nebo respektovaný univerzál Marcel Bárta," láká umělecký ředitel festivalu Vilém Spilka. JazzFestBrno 2017 však zdaleka nebude jen o saxofonu, ale bohatý prostor jako obvykle nabídne všem tradičním jazzovým nástrojům i vokálu.

Joe Lovano se tradičně pouští do odvážných koncepčních a tematických projektů a exceluje jak při hledání neotřelých způsobů uměleckého výrazu, tak nových cest k redefinici jazzového idiomu. Tato jeho snaha neušla ani odborníkům a na přelomu tisíciletí získal rodák z Clevelandu cenu Grammy za dnes již kultovní nahrávku 52nd Street Themes. Jazzoví znalci oceňují Lovanův ušlechtilý tón, neochvějný rytmus a přirozené frázování, laikové zase sangvinickou pódiovou prezenci a komunikaci s publikem.

V kapele Classic Quartet zkoumá Joe Lovano bohatou historii mainstreamového jazzu přes swing a bebop, vždy s přidáním vlastního faktoru X, který jej vynesl na jazzový piedestal. Technicky možná nejvyspělejší saxofonista současnosti a bez přehánění kultovní postava mezi jazzovými saxofonisty Chris Potter se vedle práce pro jiné kapelníky již dávno vyprofiloval jako uznávaný skladatel a leader, podle mnohých jeden z předních jazzmanů své generace. „Chris Potter je jedním z nejzaměstnanějších jazzmanů současnosti a možná i pod tíhou nejrůznějších závazků si svoji vlastní kapelu nehýčká dostatečně. Berme tedy jeho festivalový koncert jako opravdovou událost," říká Spilka.

Sledujte Musicweb na Facebooku:
 

Pozornosti fanoušků nejen jazzu, ale i world music, by rozhodně neměl ujít již zmíněný společný koncert kvarteta Luboše Soukupa a Lionela Louekeho. Český saxofonista žijící ve Skandinávii bývá často nálepkován jako expresivní muzikant s osobitým zvukem, neotřelý komponista a vypravěč hudebních příběhů. Je leaderem několika mezinárodně úspěšných projektů a dobře se na něj hodí charakteristika „citlivý inovátor". Lionela Louekeho brněnští fandové znají například z kapely Herbieho Hancocka. Tohoto beninského umělce vyhledává celá řada kapelníků pro jeho organickou fúzi jazzu a africké hudby a Louekeho angažmá na nové desce lze považovat za Soukupův umělecký i manažerský úspěch. Začlenění muzikanta s africkými kořeny do autentického evropského kvarteta slibuje jedinečný zážitek plný silných melodií a rytmů a samotný bandleader slibuje doslova „rituál radosti jak pro muzikanty, tak pro posluchače."

 

 

Jistotu skvělého zážitku však slibují i koncerty kapely Poogieho Bella, dvorního bubeníka Marcuse Millera, v níž tvrdí muziku slovenský kytarista Juraj Griglák, tria holandského kytaristy Jesse van Rullera, prvního evropského vítěze prestižní soutěže Thelonia Monka, či mezinárodního uskupení Michala Wróblewskiho. Bohatou nabídku koncertů doplní celá řada českých kapel. Kromě již zmíněných se představí Jazz Q Martina Kratochvíla, trio Jiřího Šimka, Beata Hlavenková nebo kapela Vertigo. Chybět nebudou ani tradiční jamsessions.

JazzFestBrno opět zavítá do divadel i do klubů a tradičních koncertních sálů. „Oproti předchozím ročníkům přibylo koncertů v Sono Centru, které je fanoušky ceněno nejen pro originální pojetí stavby samotné, ale především pro skvělou akustiku. Na podzim pak poprvé v historii festivalu plánujeme koncert v největším tradičním koncertním prostoru v Brně, v DRFG Areně vystoupí hvězda světového formátu, zpěvačka a klavíristka Diana Krall," dodává výkonný ředitel JazzFestu Vlastimil Trllo.

PROGRAM JAZZFESTBRNO 2017
Začátky všech koncertů v 19:30

23. března, Sono Centrum
David Dorůžka Trio
Joe Lovano Classic Quartet

29. března, Sono Centrum
Luboš Soukup Quartet & Lionel Loueke
Marius Neset Quartet

4. dubna, Janáčkovo divadlo
Richard Bona Mandekan Cubano
Dan Bárta, Robert Balzar Trio a Filharmonie Brno

5. dubna, CED – Divadlo Husa na provázku
Michal Wróblewski Ensemble
Concept Art Orchestra

9. dubna, CED – Divadlo Husa na provázku
Legendy featuring Peter Lipa
Martin Kratochvíl & Jazz Q

11. dubna, Sono Centrum
Jiří Šimek Trio
Poogie Bell Band feat. Bobby Broom, Mike Stephenson, Juraj Griglák

13. dubna, Besední dům
Beata Hlavenková – Scintilla
Vertigo

19. dubna, Sono Centrum
Harry Sokal Groove
Chris Potter Quartet

23. dubna, Sono Centrum
Steve Gadd Band

26. dubna, Divadlo na Orlí
Koncert Katedry jazzové interpretace JAMU

4. května, Bobycentrum
Chick Corea Trio

Přehled

Napsal(a):
:DISQUS_COMMENTS

Další články

  • Foto: Blues Alive, Dům kultury, Šumperk, 17. 11. 2017

    Druhý večer bluesového festivalu byl opět skvělý! Pořadatelé nám i tentokrát nachystali pořádnou porci dobré muziky - zahájení patřilo „starým známým“ Slovak Blues Project a po nich následovala nepřehlédnutelná a zatím jediná bluesmanka Bex Marshall s Blues Bandem. Řádnou porci jazzu nám naservíroval skvělý John Medeski’s Mad Skillet a všechny zde zaujal suzafonista Kirk Joseph. Zac Harmon se svojí kapelou předvedli parádní pódiovou show a poslední vystoupení tohoto večera patřilo foukačkářům – Blues Harp Explosion feat. Billy Branch, James Harman a Magic Dick. Na závěr se všichni vystupující opět sešli na pódiu a zcela netradičně pokračovali v jam session.

  • Foto: Blues Alive, Dům kultury, Šumperk, 16. 11. 2017

    Hlavní hvězdou čtvrtečního večera a i letošního Blues Alive byl bezpochyby Jonny Lang. Ale začněme od začátku. Hned na úvod návštěvníky přivítal ve foyer živelný Band of Heysek (CZ). Na pódiu zahájil festival britský rocker Phil Shoenfelt & Southern Cross a po něm polská kapela Nočna zmiana bluesa s charismatickým foukačkářem Slawkem Wierzcholskim, kteří v Šumperku nebyli poprvé a předvedli publiku skvělou show. Následovalo americké trio Nick Schnebelen Band a po něm již Jonny Lang. Musím přiznat, že oproti poslechu jeho hudby, je koncert zcela jiné kafe! Strhující, dynamický zpěv a skvělá hra na kytaru nenechaly nikoho v klidu! Všichni si tento první večer bluesového festivalu skvěle užili!

  • Soutěžte o 3x1 lístek na Vánoční Respect festival

    Hudba z Konga je světově proslulá především díky sladkému zpěvu a energií sršícímu kytarovému doprovodu. Styl známý jako soukous či konžská rumba však není jediným reprezentantem hudby tohoto kraje. Konono No. 1 je první kapelou, která vystoupí na Vánočním Respect festivalu 8. prosince od 19 hodin v Paláci Akropolis spolu se skupinou Disciplin A Kitschme, která navazuje na stále nedoceněnou historii jugoslávské new wave scény. Pojďte s redakcí musicweb.cz soutěžit o volňásky na tuto vánoční party!

  • Hrát na suzafon je jako chodit aneb Mad Skillet v Jazz Docku

    Právě tak, jak stojí v úvodním nadpisu, charakterizoval hru na tento zajímavý nástroj Kirk Joseph, suzafonista kapely Mad Skillet aneb v překladu Šílené pánvičky, která vystoupila v Jazz Docku.