Dvě podoby české jazzové skupiny Limbo

Kapela Limbo představuje nápadité a proměnlivé uskupení na české jazzové scéně. Za svou historii stihla projít pozoruhodným vývojem, který vyústil mimo jiné ke stylovému rozštěpení: kromě původní akustické verze nyní existuje i verze pohrávající si s elektronickými prvky.

Limbo Limbo Zdroj: archiv skupiny

 Právě slova jako hravost či improvizace prozrazují mnohé o organičnosti a plastičnosti této skupiny. Saxofonista a basklarinetista Pavel Hrubý, současný frontman a jeden ze zakládajících členů skupiny, k jejich stylu poznamenává: „Hrajeme tak, že je v tom i kus humoru, což nás baví… improvizovaná hudba však neznamená jen neorganizované šílenství, ale též jemné komunikační proudy a poctivou energii.“

Tento tok komunikačních proudů a přenos energie mezi Limbo a jejich posluchači odstartoval v roce 2004. Původní trio ve složení Pavel Hrubý, kontrabasista Taras Vološčuk a bubeník Miloš Dvořáček se o rok později rozrostlo o trumpetistu Františka Kučeru.

 

 

Limbo o sobě poprvé dali vědět stejnojmenným počinem, větší rozruch však vyvolalo druhé album Kalimbo, které bylo v roce 2008 nominováno na nejlepší jazzové album roku v rámci ceny Anděl. Kalimbo je plné hravých, avšak netriviálních melodií, ze kterých tryská pozitivní energie. Tomu odpovídají i názvy skladeb jako například Tanec na pláži, Joe Cestovatel nebo Pan Tau. Melancholičtější chvilky pak přináší Dumka nebo Psychoventilace č. 17.

Žánrový rozštěp

V roce 2008 kapelu opustil Miloš Dvořáček a začal spolupracovat se skupinou –123 minut. Ve stejné době vznikla druhá verze Limba, kterou skupina popisuje jako elektroakustickou. „Elektroniku jsem nechtěl použít primárně jen na efekt, ale jako smysluplnou součást celku,“ dodává k nové podobě formace Pavel Hrubý.

Vývoj nové tváře Limba vyvrcholil natočením nové desky s názvem Out Of Body, na které spolupracovali noví členové obohacující zvuk o elektrické nástroje (Jiří Šimek – kytara, Michal Nejtek – klávesy a samply nebo Tomáš Reindl – tabla a perkuse). Atmosféru této nové tvorby příznačně přibližuje již obal alba – na rozdíl od těch minulých s bílým pozadím dominuje na obalu Out Of Body černá barva.

Elektroakustická verze Limba je vskutku poněkud temnější. S novou náladou korespondují stejně jako u předchozích alb i názvy skladeb: Stalker, Voyager nebo Hotel Kubrick. Shrnuto slovy Pavla Hrubého: „Hudba na novém CD Limbo je svou náladou i tempem skladeb odlišná od předešlého CD Kalimbo – řekl bych přemýšlivější, hlubší – spíše než jazzovou hudbu to vnímáme jako filmové nebo hudební obrazy...“

Přečtěte si také recenzi živého alba Koncert

Další pozoruhodnou nahrávkou je živé album z roku 2012 pojmenované jednoduše Koncert. Jedná se o záznam z vystoupení akustické podoby skupiny v kostele Korandova sboru v Plzni. „Důvod, který mě nakonec přesvědčil, že nahrávku vydáme, byl hlavně zvláštní, akusticky mystický prostor Korandova sboru v Plzni. Přimělo nás to hrát a komunikovat trochu jinak než obvykle. Snažíme se jít svou cestou nejen vytvářením příběhů na základě improvisingu, ale také hledáním neobvyklého zvuku, souzvuku v daném prostoru, momentě,“ vysvětluje Hrubý.

Skupina Limbo by jistě neměla uniknout pozornosti nejen jazzových fanoušků, ale všech hudebních nadšenců, kteří si chtějí rozšířit obzory a poznat další českou formaci tvořící přemýšlivou a zároveň zábavnou hudbu. Takových totiž není nikdy dost.

Napsal(a):
:DISQUS_COMMENTS

Další články

  • Rozhovor s pianistou Jasonem Moranem: Budoucnost jazzu závisí na empatii

    Jazzový pianista Jason Moran vystoupí 29. října znovu v rámci festivalu Struny podzimu v pražském Divadle Archa. Představí In My Mind: Monk at Town Hall, 1959, futuristický projekt, kterým vzdá hold legendě jazzového klavíru a kompozice Theloniu Monkovi. 

  • Jedinečná Rhonda Vincent oslnila české publikum špičkovým bluegrassem

    Doslova dechberoucí zážitek se naskytl těm, kteří se večer 6. září vypravili do pražského Rudolfina. Jeviště Dvořákovy síně zcela ovládla „královna bluegrassu" Rhonda Vincent se svojí kapelou The Rage, jejichž strhující výkon byl dokonalým příkladem toho, jak má vypadat kvalitní hudební vystoupení.

  • Soutěžte o 2x1 lístek na koncert Yat- Kha

    V samém centru Asie, v sibiřské republice Tuva, se zrodil hrdelní zpěv, unikátní vokální technika, kterou v tradiční formě ve světě zpopularizovala skupina Huun Huur-Tu. U jejího zrodu stál zpěvák ze skupiny Yat- Kha, který tuto bezkonkurenčně nejsyrovější pěveckou metodu propojil s rockovým zvukem. Ten, kdo zažil naživo například jakutskou skupinu Ayarkhaan nebo kanadskou Inuitku Tanyu Tagaq, ví, co může od hrdelního zpěvu očekávat. Opravdu jedinečný a exotický zážitek pak slibuje Futurum 22. listopadu, protože právě v ten den tam vystoupí Yat- Kha se svou syrovou punk-rockovou Sibiří! Tak si to přece nenechte ujít a pojďte s musicweb.cz soutěžit o lístky!

  • Soutěžte o 2x1 lístek na koncert Orchestre Les Mangelepa

    Tuzemský debut legendárních Orchestre Les Mangelepa měl původně proběhnout už v loňském roce v rámci festivalu Respect. Kvůli problémům s vízy musel být koncert nakonec zrušen. Díky tomu, že Les Mangelepa jsou vybráni jako jedni z účinkujících na letošní Womex, můžeme se těšit na jedinečný zážitek s legendou ze zlaté éry africké hudby. Pojďte s musicweb.cz soutěžit o lístky na tento koncert! Uvidíme se 1. listopadu v Paláci Akropolis?

Další podobné články

Další články z rubriky

The Poodles: Tradiční kapela vznikla za netradičních okolností

Bylo, nebylo za sedmero horami, devatero řekami a ještě o...

Rockové legendy budoucnosti aneb Kdo přijde po dnešních velikánech?

Při psaní několika mých posledních článků mě přepadala myšlenka na...

Chystáte se na pařbu? Nalaďte se deseti nejlepšími songy o chlastu!

Mnoho z vás již nesčetněkrát někde popíjelo. A to při...

Musicweb: Ohlédnutí za hudebním rokem 2015

Poslední den roku 2015 se nabízí k bilancování letošní koncertní...

Finsko: Z Helsinek až na Severní pól po stopách metalové hudby

Proč zrovna z Helsinek? A proč na Severní pól? Myslím, že...