Pat Metheny ovlivňuje již přes 40 let mladé kytaristy

Jeden z nejoriginálnějších a nejuznávanějších kytaristů. Následující řádky budou patřit právě jemu – Patu Methenymu.

Pat Metheny Pat Metheny Zdroj: salzburg.com

Pat Metheny nezačal s kytarou tak brzy jako řada ostatních velkých kytaristů a v provopočátcích nebyla kytara dokonce ani jeho původní nástroj. Zpočátku totiž hrál na trubku a až ve věku okolo 13 let přesedlal na kytaru. Ovšem už v této době hodně cvičil, prý až okolo 20 hodin denně a už ve 14 letech (v době, kdy hraje asi jeden a půl roku!) vyhrává soutěž pořádanou Downbeatem (za svou imitaci skladby Bumbin´n On Sunset od Wese Montgomeryho - jeho tehdejšího velkého vzoru).

Odjíždí tedy jako vítěz této soutěže do Illinois na masterclass maďarského kytaristy Attily Zollera, což byla pro něj velmi zásadní zkušenost. Téměř o dvě generace starší Zoller Methenyho následně zve do New Yorku, kde s ním tráví asi měsíc a půl, společně hrají a chodí na koncerty tehdejších jazzových ikon: Jima Halla, Rona Cartera, Frediho Hubbarda, Billa Evanse a dalších. Poměrně raketový start nemyslíte?

Po návratu domů již pravidelně hraje s řadou místních kapel a právě po jednom koncertu v Kansas City ho slyší Dr. Bill Lee, děkan hudební univerzity v Miami, na kterého zapůsobí do takové míry, že mu v roce 1972 v jeho 18 letech nabídne učitelskou pozici právě na této univerzitě. Tam mimochodem v té době vyučuje baskytaru i Jaco Pastorius a netrvá tedy dlouho a dva velikáni strunných nástrojů se spolu seznamují.

V Miami ovšem Metheny příliš dlouho nezůstává, oslovuje ho totiž legendární vibrafonista Gary Burton, který tehdy již vyučuje na Berklee a přizve ho do svého tehdejšího kvartetu. Připomeňme také, že v této době je Metheny již plnohodnotným autorem skladeb a řada z nich se objevuje právě i na tehdejších deskách Burtonova kvartetu. Jeho dalšími spoluhráči jsou zde například kytarista Mick Goodrick a pochopitelně také Jaco Pastorius, se kterým v roce 1974 nahrává Pastoriovu debutovou desku Jaco. Na desce se podílí ještě klavírista Paul Bley a bubeník Bruce Ditmas a slyšíme zde zejména skladby klavíristy Paula Blaye a jeho tehdejší manželky, také klavíristky, Carly Bley. Už na této desce, značně freejazzové, jsou slyšet ohromné technické dovednosti mladého kytaristy.

 

 

O dva roky později, v autorových 21 letech, vychází i debutové album Pata Methenyho, Bright Size Life, na kterém slyšíme opět Jaca Pastoria a na bicí Boba Mosese. Již s prvním albem dává Metheny najevo, jaká hudební poloha je pro něj příjemná – hraní v triu je totiž jeden z jeho poznávacích znaků, které dodržuje (s mírnými přestávkami) po celou dobu své kariéry. Album sestává kompletně z Methenyho autorských skladeb. Úvodní kompozice, která dala zároveň jméno celému albu, Bright Size Life, již odhaluje "typického Methenyho". Zpěvné téma, virtuózní melodická sóla a kdesi v dálce odlesky country a folku - muziky, kterou Metheny miluje už od dětství.

V roce 1977 vychází další album Watercolors, na kterém poprvé slyšíme i dlouholetého kamaráda a pozdějšího spoluhráče na klávesové nástroje Lyle Mayse a mimochodem i německého kontrabasistu Eberhardta Webera. V témže roce zakládá legendární Pat Metheny Group a již následující rok vychází stejnojmenná debutová deska uskupení, ve kterém v této době slyšíme Lyle Mayse na klávesové nástroje, Marka Egana na baskytaru a Dannyho Gottlieba na bicí. Právě na této desce poprvé Metheny více experimentuje se zvuky, syntezátory a různými netypickými druhy kytar, což je pro něj i v dalších letech velmi typické. Z alba připomeňme například úvodní skladbu Phase Dance, kde experimentuje i s různými druhy ladění.

Přečtěte si také rozhovor s Patem Methenym: S dobrým nářadím vyčaruje šikovný tesař cokoli

Na počátku 80. let přichází do kapely baskytarista Steve Rodby a v roce 1982 vzniká album Offramp, na kterém můžeme nalézt bezpochyby jednu z nejkrásnějších Methenyho skladeb vůbec – skladbu James, věnovanou americkému zpěvákovi a kytaristovi Jamesi Taylorovi. V dalších letech přichází do kapely bubeník Paul Wertico a argentinský zpěvák a multiinstrumentalista Pedro Aznar.

V tomto složení se zvuk kapely více obrací směrem k latině a vokální složka Pedro Aznara se stává jedním z dominujících prvků tehdejšího zvuku kapely. V roce 1984 vzniká album First Circle s úžasnou stejnojmennou skladbou, a v roce 1987 jedno z nejkrásnějších alb tehdejšího uskupení Still Life Talking s nádhernou skladbou Minuano a Last Train Home, kde bubeník Paul Wertico obdivuhodně imituje typické klapání pražců jedoucího vlaku bubenickými štětkami.

V této době je Pat Metheny Group velmi známou kapelou, kterou navštěvují na koncertech desítky tisíc lidí. V roce 1989 vzniká ještě album Letter From Home a posléze je aktivita uskupení mírně oslabena Methenyho sólovými a jinými projekty. Významnější návrat na scénu i do studia pak přichází v roce 1995 s albem We Live Here. Zásadní změna pak přichází v roce 2002 s albem Speaking Of Now, kdy do kapely přichází bubeník Antonio Sanchez a baskytarista Richard Bona. V dalších letech uskupení více experimentuje, například na albu The Way Up můžeme vysledovat vliv minimalistického skladatele Steve Reicha, se kterým Metheny spolupracoval dříve.

 


Za dobu své kariéry spolupracoval Metheny s obrovským množstvím dalších hudebníků napříč žánry. Jmenujme například zpěvačku Joni Mitchell, se kterou, společně s Jaco Pastoriem a Michaelem Breckerem, natočil v roce 1980 live album Shadows and Light, na desce Upojenie v roce 2002 spolupracoval s polskou zpěvačkou Annou Marií Jopek... Spolupracoval také s Herbie Hancockem, Ornettem Colemanem a s celou řadou dalších. Zajímavým počinem bylo také zcela ojedinělé album Orchestrion v roce 2010. V roce 2012 založil také uskupení Unity Band s Antonio Sanchezem na bicí, Benem Williamsem na kontrabas a Chrisem Potterem na saxofon.

V současnosti koncertuje Pat Metheny, kromě postu bicích, ve zcela novém složení. Na kontrabas uslyšíme na pražském koncertě malajsko-australskou kontrabasistku Lindu Oh a na klavír britského pianistu Gwilyma Simcocka. Na bicí se představí v dnešní době již dlouholetý Methenyho spoluhráč Antonio Sanchez.

Sledujte Musicweb na Facebooku:
 

Pat Metheny je v oblasti jazzu obrovskou postavou a kromě jiného o tom svědčí i 20 cen Grammy, kterými je tento 62letý kytarista ověnčen. Ovšem patrně cenou největší by pro něj mohl být fakt, že svou hudební vytříbeností a upřímností dokáže oslovit posluchače s různorodým hudebním vkusem a cítěním.

Napsal(a):
:DISQUS_COMMENTS

Další články

  • Kenny Wayne Shepherd zahraje na Lokti

    Jonny Lang, Joe Bonamassa, Beth Hart a Kenny Wayne Shepherd - všichni tito hudebníci jsou přibližně ve stejném věku a všichni reprezentují současnou bluesrockovou scénu. Často společně i spolupracují a vznikají tak ojedinělé projekty a koncerty. Všichni již Českou republiku navštívili a nyní se k nám vrací Kenny Wayne Shepherd se svou kapelou a novou deskou.

  • Alfa Mist: Odosobněný koncert plný virtuozity

    Jedním z vrcholů letošního festivalu Mladí ladí jazz měl být koncert kapely Alfa Mist. Pojďme se podívat, jak večer před vyprodaným sálem pražského Paláce Akropolis probíhal.

  • John McLaughlin v Brně představil svůj projekt 4th Dimension

    Veterán jazzrockové fúze, věčný hudební experimentátor, britský kytarista John McLaughlin vystoupil v brněnském Janáčkově divadle v rámci JazzFestu Brno. Během hodinu a půl dlouhého setu představil průřez své tvorby od let 70. až po současnost.

  • Foto: John McLaughlin, Janáčkovo divadlo, Brno, 14. 4. 2019

    John McLaughlin, legenda jazzrockové kytary, zvedl ze sedadel zcela naplněné Janáčkovo divadlo! Se svojí formací The 4th Dimension předvedl ve svých neuvěřitelných 77 letech úžasný koncert, na který se jen tak rychle nezapomíná. Patřílo to určitě k vrcholu festivalu JazzFestBrno a atmosféru z této akce přinášíme v našem fotoreportu.

Další podobné články

Další články z rubriky

Trochu jiné svátky: Vánoce 1914 inspirovaly mnoho hudebníků

Štědrý den je jedním z mála dní v roce, kdy...

Jak na metalové Vánoce?

Také vás neustále štvou pořád ty samé koledy dokola? Rok...

The Dubliners. Jedinečná atmosféra irských náleven v písních legendární kapely

Půl století parta vousatých sympaťáků z Dublinu oslňovala svět nejlepšími...

Cruel - patnáct let boje progrese s prokrastinací

Kapela Cruel patří mezi nejoriginálnější sestavy na naší rockové scéně...

Od hillbilly po bluegrass. Z muzicírování apalačských horalů se zrodil hudební fenomén

Earl Scruggs, Del McCoury, Tony Rice, Jimmy Martin a samozřejmě...