CD: Alasdair Bouch a jeho Second-hand Lullabies do sekáče nepatří

Na sklonku minulého roku vydal své druhé album britský hudebník Alasdair Bouch. Second-hand Lullabies navazuje na předešlé album a zároveň přichází s obnoveným repertoárem.

Alasdair Bouch - Second-hand Lullabies Alasdair Bouch - Second-hand Lullabies Zdroj: přebal CD

Britský skladatel, kytarista a zpěvák, Alasdair Bouch, ve své hudbě navazuje na anglické písničkářství založené na textu, koketuje s novým pojetím blues i lehkým rockem. Již před pěti lety se přestěhoval do Prahy, kde dodnes žije a vystupuje. V březnu roku 2010 nahrál album First Person Singular, která obsahuje Alasdairovu výraznou skladbu Charlie Parker´s Postcard.

O rok a půl později přichází Alasdair s dalším autorským počinem s názvem Second-hand Lullabies. Na desce se představí s deseti skladbami a hned počáteční píseň – Fill My Time – je velmi dobrým startem. Skladbou s příjemným podkladem kytary a rytmických bicích nastíní, kam se bude album ubírat. Příjemný začátek, který se s první slokou mírně rytmicky i kytarově pozmění, ukáže něžný i kvalitní Alasdairův hlas. Dojde i na doprovodné ženské vokály, které skladbu zpestří.

V následující rozverné Keep It Hid, kde Alasdair zpívá chraplavým hlasem, se zapojí i další nástroj – harmonika. Jednou z nejvýraznějších a nejpovedenějších skladeb na albu je třetí zvukově odlišná Here, pomalá kytarovka s teskným textem i melodií. V téhle skladbě se autor nejvíce projevil spolu s opravdovým skladatelským talentem a procítěností. Dalších několik skladeb se spíše pohybuje na průměrnější úrovni. Kytara je zde hlavním mluvčím, texty nadále jako celek fungují.

Troška blues, špetka akustiky a hrstka folku

Skladba Worst Behaviour, která se mezi zmíněné průměrné počiny také řadí, bohužel svůj potenciál zazdívá ve velmi popové melodii. Snaha o chytlavý zvuk v tomto případě zbytečně překrývá dobrý text. Stejný problém poznamenává i předposlední This Song´s About 

2012 5 8 Alasdair Bouch

You, která už zmizela v pop-rockových rytmech úplně.

Outside Inside se vydává úplně do jiných dimenzí, slunečný, letní rytmus pohodové písně sice nastiňuje bezstarostnost, ale znovu se vytrácí písničkářský um hudebníka a zakotví v líbivosti. Krátké sólo harmoniky zde alespoň na chvilku osvěží zvukový vzduch. V další skladbě One Of Those Things jsme zase doma. Slova zřetelně vyznívají mezi zajímavým, stále se opakujícím podkladem kytary. V tomto kousku nacházíme tradiční písničkářství jako takové, a přesto je velmi svérázné a vydává se vlastní cestou.

Nahrávka je zakončena skladbou Second-hand Lullaby, po níž bylo pojmenováno celé album. Už tímto skladba předznamenávala jistou výjimečnost. Při poslechu člověka skladba zcela pohltí. Kromě zdařilého textu i melodie skladbě velmi sluší zvolený aranž kytary, bicích, doprovodných hlasů i prostředního kytarového sóla.

Někdy se nevyplácí srovnávat interprety mezi sebou. Avšak v hudbě Alasdaira Bouche posluchač uslyší mnoho inspirací. V pomalejších a procítěných písních je slyšitelný odkaz na irského zpěváka a kytaristu Glena Hansarda. Autor však pojímá hudbu po svém. Obrací se na starší vlivy blues i písničkářské tradice a folku v novém hávu. Album je vystavěné hlavně na nevšedních a promyšlených textech, které se stávají největší výšinou. Více chytlavé melodie sice trochu ruší celkovou výstavbu, ovšem skladatelsky se Alasdair pustil do vod, kterým dobře rozumí, a dokáže svůj svět sdílet skrze hudbu. Práce s doprovodnou či výraznou kytarou se prolíná i střídá, což album střízlivě osvěžuje. Seřazení skladeb se vydařilo, více nadupané skladby vystřídají melancholické a pomalé melodie, posluchač tak stále čeká, kam se hudebník vydá v další skladbě.

Alasdair Bouch – Second-hand Lullabies

Fill My Time, Keep It Hid, Here, Once In A While, Worst Behavior, They Must Be Lovers, Outside Inside, One Of Those Things, This Song´s About You, Second-Hand Lullaby

38:11

prosinec 2011

Hodnocení: 75%

Napsal(a):
:DISQUS_COMMENTS

Další články

  • Foto: Blues Alive, Dům kultury, Šumperk, 17. 11. 2017

    Druhý večer bluesového festivalu byl opět skvělý! Pořadatelé nám i tentokrát nachystali pořádnou porci dobré muziky - zahájení patřilo „starým známým“ Slovak Blues Project a po nich následovala nepřehlédnutelná a zatím jediná bluesmanka Bex Marshall s Blues Bandem. Řádnou porci jazzu nám naservíroval skvělý John Medeski’s Mad Skillet a všechny zde zaujal suzafonista Kirk Joseph. Zac Harmon se svojí kapelou předvedli parádní pódiovou show a poslední vystoupení tohoto večera patřilo foukačkářům – Blues Harp Explosion feat. Billy Branch, James Harman a Magic Dick. Na závěr se všichni vystupující opět sešli na pódiu a zcela netradičně pokračovali v jam session.

  • Foto: Blues Alive, Dům kultury, Šumperk, 16. 11. 2017

    Hlavní hvězdou čtvrtečního večera a i letošního Blues Alive byl bezpochyby Jonny Lang. Ale začněme od začátku. Hned na úvod návštěvníky přivítal ve foyer živelný Band of Heysek (CZ). Na pódiu zahájil festival britský rocker Phil Shoenfelt & Southern Cross a po něm polská kapela Nočna zmiana bluesa s charismatickým foukačkářem Slawkem Wierzcholskim, kteří v Šumperku nebyli poprvé a předvedli publiku skvělou show. Následovalo americké trio Nick Schnebelen Band a po něm již Jonny Lang. Musím přiznat, že oproti poslechu jeho hudby, je koncert zcela jiné kafe! Strhující, dynamický zpěv a skvělá hra na kytaru nenechaly nikoho v klidu! Všichni si tento první večer bluesového festivalu skvěle užili!

  • Soutěžte o 3x1 lístek na Vánoční Respect festival

    Hudba z Konga je světově proslulá především díky sladkému zpěvu a energií sršícímu kytarovému doprovodu. Styl známý jako soukous či konžská rumba však není jediným reprezentantem hudby tohoto kraje. Konono No. 1 je první kapelou, která vystoupí na Vánočním Respect festivalu 8. prosince od 19 hodin v Paláci Akropolis spolu se skupinou Disciplin A Kitschme, která navazuje na stále nedoceněnou historii jugoslávské new wave scény. Pojďte s redakcí musicweb.cz soutěžit o volňásky na tuto vánoční party!

  • Hrát na suzafon je jako chodit aneb Mad Skillet v Jazz Docku

    Právě tak, jak stojí v úvodním nadpisu, charakterizoval hru na tento zajímavý nástroj Kirk Joseph, suzafonista kapely Mad Skillet aneb v překladu Šílené pánvičky, která vystoupila v Jazz Docku.

Další podobné články