CD: Alasdair Bouch a jeho Second-hand Lullabies do sekáče nepatří

Na sklonku minulého roku vydal své druhé album britský hudebník Alasdair Bouch. Second-hand Lullabies navazuje na předešlé album a zároveň přichází s obnoveným repertoárem.

Alasdair Bouch - Second-hand Lullabies Alasdair Bouch - Second-hand Lullabies Zdroj: přebal CD

Britský skladatel, kytarista a zpěvák, Alasdair Bouch, ve své hudbě navazuje na anglické písničkářství založené na textu, koketuje s novým pojetím blues i lehkým rockem. Již před pěti lety se přestěhoval do Prahy, kde dodnes žije a vystupuje. V březnu roku 2010 nahrál album First Person Singular, která obsahuje Alasdairovu výraznou skladbu Charlie Parker´s Postcard.

O rok a půl později přichází Alasdair s dalším autorským počinem s názvem Second-hand Lullabies. Na desce se představí s deseti skladbami a hned počáteční píseň – Fill My Time – je velmi dobrým startem. Skladbou s příjemným podkladem kytary a rytmických bicích nastíní, kam se bude album ubírat. Příjemný začátek, který se s první slokou mírně rytmicky i kytarově pozmění, ukáže něžný i kvalitní Alasdairův hlas. Dojde i na doprovodné ženské vokály, které skladbu zpestří.

V následující rozverné Keep It Hid, kde Alasdair zpívá chraplavým hlasem, se zapojí i další nástroj – harmonika. Jednou z nejvýraznějších a nejpovedenějších skladeb na albu je třetí zvukově odlišná Here, pomalá kytarovka s teskným textem i melodií. V téhle skladbě se autor nejvíce projevil spolu s opravdovým skladatelským talentem a procítěností. Dalších několik skladeb se spíše pohybuje na průměrnější úrovni. Kytara je zde hlavním mluvčím, texty nadále jako celek fungují.

Troška blues, špetka akustiky a hrstka folku

Skladba Worst Behaviour, která se mezi zmíněné průměrné počiny také řadí, bohužel svůj potenciál zazdívá ve velmi popové melodii. Snaha o chytlavý zvuk v tomto případě zbytečně překrývá dobrý text. Stejný problém poznamenává i předposlední This Song´s About 

2012 5 8 Alasdair Bouch

You, která už zmizela v pop-rockových rytmech úplně.

Outside Inside se vydává úplně do jiných dimenzí, slunečný, letní rytmus pohodové písně sice nastiňuje bezstarostnost, ale znovu se vytrácí písničkářský um hudebníka a zakotví v líbivosti. Krátké sólo harmoniky zde alespoň na chvilku osvěží zvukový vzduch. V další skladbě One Of Those Things jsme zase doma. Slova zřetelně vyznívají mezi zajímavým, stále se opakujícím podkladem kytary. V tomto kousku nacházíme tradiční písničkářství jako takové, a přesto je velmi svérázné a vydává se vlastní cestou.

Nahrávka je zakončena skladbou Second-hand Lullaby, po níž bylo pojmenováno celé album. Už tímto skladba předznamenávala jistou výjimečnost. Při poslechu člověka skladba zcela pohltí. Kromě zdařilého textu i melodie skladbě velmi sluší zvolený aranž kytary, bicích, doprovodných hlasů i prostředního kytarového sóla.

Někdy se nevyplácí srovnávat interprety mezi sebou. Avšak v hudbě Alasdaira Bouche posluchač uslyší mnoho inspirací. V pomalejších a procítěných písních je slyšitelný odkaz na irského zpěváka a kytaristu Glena Hansarda. Autor však pojímá hudbu po svém. Obrací se na starší vlivy blues i písničkářské tradice a folku v novém hávu. Album je vystavěné hlavně na nevšedních a promyšlených textech, které se stávají největší výšinou. Více chytlavé melodie sice trochu ruší celkovou výstavbu, ovšem skladatelsky se Alasdair pustil do vod, kterým dobře rozumí, a dokáže svůj svět sdílet skrze hudbu. Práce s doprovodnou či výraznou kytarou se prolíná i střídá, což album střízlivě osvěžuje. Seřazení skladeb se vydařilo, více nadupané skladby vystřídají melancholické a pomalé melodie, posluchač tak stále čeká, kam se hudebník vydá v další skladbě.

Alasdair Bouch – Second-hand Lullabies

Fill My Time, Keep It Hid, Here, Once In A While, Worst Behavior, They Must Be Lovers, Outside Inside, One Of Those Things, This Song´s About You, Second-Hand Lullaby

38:11

prosinec 2011

Hodnocení: 75%

Napsal(a):
:DISQUS_COMMENTS

Další články

  • Foto: Ethan Iverson, Joe Sanders, Jorge Rossy, Jazz Dock, Praha, 18. 9. 2019

    V klubu Jazz Dock se ve středu sešlo trio špičkových hudebníků - vše o koncertě si přečtěte v REPORTU Martina Faixe, zde pro vás máme fotografie, doplňující atmosféru koncertu.

  • Jazz Dock přivítal nový projekt klavíristy Ethana Iversona

    Jméno klavíristy Ethana Iversona je spojeno bezesporu se skupinou The Bad Plus, kterou v roce 2000 zakládal se svými přáteli. Po létech jejího působení v roce 2017 ovšem oznámil, že kapelu opouští. Ethan Iverson navštívil tak klub Jazz Dock ve středu 18. září 2019 poprvé se svým novým projektem.

  • V říjnu se v Praze uskuteční hudebně výtvarný festival pro děti Struny Teens

    Hudebně výtvarný festival Struny TEENS je tu v říjnu opět pro všechny, kteří chtějí proniknout do světa profesionálních mladých hudebníků i výtvarníků. 19. října na ně v Fa Fabrice čekají workshopy, debaty a unikátní koncert. Na workshopu s Jarem Cossigou se dozvědí mnoho užitečných rad a tipů, jak správně nahrávat, stříhat a mixovat muziku. Výrazná ilustrátorka a umělkyně Eliška Podzimková, kterou si ke spolupráci vybral Jamie Oliver nebo Tomáš Klus, zas předá své bohaté zkušenosti na výtvarném workshopu.

  • Italská dvojice Ilaria Graziano a Francesco Forni vystoupí v Café v lese

    Americana, folk, blues, rock, tango, vášnivé neapolské písně a ještě lépe, všechno pěkně dohromady. Jak to umí snad jen Ilaria Graziano & Francesco Forni. To vše budou moci poznat fanoušci, kteří tento týden navštíví pražský klub Café v lese.

Další podobné články