CD: Beth Hart a Joe Bonamassa nemusejí na albu Don´t Explain nic vysvětlovat

Zatím posledním studiovým počinem kytaristy Joea Bonamassy je deska s názvem Don´t Explain, kterou natočil společně s kalifornskou zpěvačkou Beth Hart. Nahrávka vyšla v srpnu 2011.

Přebal CD Don´t Explain Přebal CD Don´t Explain přebal

Bluesová hudba často a ráda čerpá ze starších, již nahraných skladeb. Mnoho hudebníků tohoto žánru vydává alba jako pocty svým předchůdcům, a tak vznikají nové a neotřelé verze starších, leckdy i zapomenutých písní. Příkladem je i album Don´t Explain, které nabízí deset vesměs známých skladeb. Ty ve své době proslavily mnoho hvězd dvacátého století a nyní výběrem skladeb Joe Bonamassa a Beth Hart vzdávají hold bluesovým a soulovým umělcům.

Vyhrajte vstupenky na koncert Joea Bonamassy

Číslo jedna na albu si opravdu jedničku zasluhuje. Slepý pianista Ray Charles komponoval gospelové skladby vycházející z náboženských kořenů a upravoval je do bluesovo-soulové podoby. Sinner´s Prayer je jednou z nich. Bonamassa nahrazuje původní piano elektrickou kytarou, Hart hned v první písni ukazuje silný a výrazný hlas.

S hravou skladbou Chocolate Jesus z tvorby Toma Waitse se album otevírá mnoha úhlům. Beth Hart celé skladbě vévodí zpěvem, který posluchače přenáší atmosférou o několik desetiletí zpět. Your Heart Is as Black as Night zastupuje mladou generaci jazzovo-bluesových melodií. Jako singl vyšla tato píseň minulý rok a nahrála jej šestadvacetiletá Američanka Melody Gardot. Avšak oproti originálu má Hart mnohem větší nasazení. Emoce, které ve zpěvu ukazuje, ze skladby přímo srší. Barová balada, která není příliš známou, se v podání Hart a Bonamassy zařazuje mezi zapamatovatelné verze skladeb na albu.

Ve skladbě For My Friend se o slovo hlásí rockový zvuk Bonamassovy kytary. Experiment s nástrojem se po celou dobu skladby obměňuje, ale setrvává ve stejném tempu. Poprvé se Joe s kytarou dostává ke svým typicky výrazným tónům. Kompletní deska se jmenuje dle skladby Don´t Explain. Trefně vybrali název melancholické skladby Billy Holiday, která uklidňuje atmosféru celé nahrávky. Beth Hart zde zpívá jemně, bez předešlých tvrdších rockových kudrlinek, ale příliš se snaží podobat originálu.

V hlavní roli zpěv

Výběr dvou následujících skladeb se velmi povedl a je zlatým středem desky. Kromě sázky na posluchačskou jistotu při nahrání skladeb Etty James se oba hudebníci trefili do svého stylu. Plouživá I´d Rather Go Blind navazuje na předešlou skladbu. Bonamassa podkresluje zpěv a zahraje pohodová, ale zato naléhavá sóla. V kontrastu zazní našlápnutá Something's Got a Hold on Me, která už v počátečních tónech slibuje kvalitní cover verzi. Když Hart, která si po celou dobu hraje se svým nakřáplým hlasem, zpívá slova I believe, naopak posluchač věří tomu, co zpívá ona. Struktura skladby, kde se střídají oba muzikanti, je doplněna o zadní vokály.

I'll Take Care of You je od počátku nabitá emocemi, Joe si zde bere prostor pro zastřený zvuk své kytary v technicky bravurním sólu. Bonamassova kytara hned pokračuje na začátku skladby Well, Well, kde Hart i Bonamassa zpívají.

Začít jedním velikánem a s jiným skončit. To o této desce můžeme těžko tvrdit - každá skladba je zde pojem. Desátá skladba a zároveň zakončení celé nahrávky Arethou Franklin je spíše průměrnou nápodobou a kytara Bonamassy se zde objevuje jen v pouhých náznacích.

Album zahrnuje velkou škálu skladeb i období bluesové a soulové hudby. Osvěžení jednotlivých kousků v nových úpravách je bezpochyby posunuje kupředu a obléká je tak do hávu současnosti. Ze spolupráce virtuózního kytaristy a kvalitní zpěvačky rázem vznikla deska, která oslní jak výběrem skladeb a talentem obou hudebníků, tak propracovaností, ovšem v některých pasážích alba je lepší vrátit se k originálům.

Sinner's Prayer, Chocolate Jesus, Your Heart Is as Black as Night, For My Friends, Don't Explain, I'd Rather Go Blind, Something's Got a Hold on Me, I'll Take Care of You, Well, Well, Ain't No Way

50:44

Provogue
srpen 2011
Hodnocení: 80%

Napsal(a):
:DISQUS_COMMENTS

Další články

  • Foto: Blues Alive, Dům kultury, Šumperk, 17. 11. 2017

    Druhý večer bluesového festivalu byl opět skvělý! Pořadatelé nám i tentokrát nachystali pořádnou porci dobré muziky - zahájení patřilo „starým známým“ Slovak Blues Project a po nich následovala nepřehlédnutelná a zatím jediná bluesmanka Bex Marshall s Blues Bandem. Řádnou porci jazzu nám naservíroval skvělý John Medeski’s Mad Skillet a všechny zde zaujal suzafonista Kirk Joseph. Zac Harmon se svojí kapelou předvedli parádní pódiovou show a poslední vystoupení tohoto večera patřilo foukačkářům – Blues Harp Explosion feat. Billy Branch, James Harman a Magic Dick. Na závěr se všichni vystupující opět sešli na pódiu a zcela netradičně pokračovali v jam session.

  • Foto: Blues Alive, Dům kultury, Šumperk, 16. 11. 2017

    Hlavní hvězdou čtvrtečního večera a i letošního Blues Alive byl bezpochyby Jonny Lang. Ale začněme od začátku. Hned na úvod návštěvníky přivítal ve foyer živelný Band of Heysek (CZ). Na pódiu zahájil festival britský rocker Phil Shoenfelt & Southern Cross a po něm polská kapela Nočna zmiana bluesa s charismatickým foukačkářem Slawkem Wierzcholskim, kteří v Šumperku nebyli poprvé a předvedli publiku skvělou show. Následovalo americké trio Nick Schnebelen Band a po něm již Jonny Lang. Musím přiznat, že oproti poslechu jeho hudby, je koncert zcela jiné kafe! Strhující, dynamický zpěv a skvělá hra na kytaru nenechaly nikoho v klidu! Všichni si tento první večer bluesového festivalu skvěle užili!

  • Soutěžte o 3x1 lístek na Vánoční Respect festival

    Hudba z Konga je světově proslulá především díky sladkému zpěvu a energií sršícímu kytarovému doprovodu. Styl známý jako soukous či konžská rumba však není jediným reprezentantem hudby tohoto kraje. Konono No. 1 je první kapelou, která vystoupí na Vánočním Respect festivalu 8. prosince od 19 hodin v Paláci Akropolis spolu se skupinou Disciplin A Kitschme, která navazuje na stále nedoceněnou historii jugoslávské new wave scény. Pojďte s redakcí musicweb.cz soutěžit o volňásky na tuto vánoční party!

  • Hrát na suzafon je jako chodit aneb Mad Skillet v Jazz Docku

    Právě tak, jak stojí v úvodním nadpisu, charakterizoval hru na tento zajímavý nástroj Kirk Joseph, suzafonista kapely Mad Skillet aneb v překladu Šílené pánvičky, která vystoupila v Jazz Docku.