CD: Eric Stanglin s kapelou přinášejí syrové blues

S novou deskou přichází americký zpěvák a kytarista Eric Stanglin společně s českou kapelou The Juke Joint Heroes. Po dvou letech společného vystupování po pražských klubech s repertoárem klasických bluesmanů se hudebníci přihlásili o slovo s tvorbou vlastní. Jak oživí album Whistling Past the Graveyard českou klubovou scénu blues u nás?

Eric Stanglin and The Juke Joint Heroes - Whistling Past the Graveyard Eric Stanglin and The Juke Joint Heroes - Whistling Past the Graveyard přebal CD

Jednoduchý černě zbarvený obal, na kterém zjistíme pojmenování alba a kapely, navozuje a trochu doplňuje zmíněnou hřbitovní atmosféru v názvu alba. Po prvotním setkání s nahrávkou se již dostáváme k samotné hudbě. Album obsahuje devět originálních skladeb z pera Erica Stanglina a dvě cover verze. Ihned s poslechem první skladby Tornado Alley Blues kapela zabředne do čistě bluesového stylu a slyšíme zde jasné odkazy na nejstarší bluesové legendy. Elektrická kytara zde hraje prim v opakující se melodii, i když se zcela nedostává do jasného vedení nad zpěvákovým hlasem.

Lehce rozverně působí Get Your Hands Out of My Pockets s příjemným kytarovým osvěžením uprostřed. Zde se kytary ujímá hostující chicagský bluesman Rene Trossman. Jedním z kandidátů na nejlepší skladbu alba se stává Going to Huntsville. Jasný rytmus odkazující k bluesovým kořenům, hravá kytara střídá Ericův hlas vyprávějící příběh a v opakující se melodii zpočátku udává rytmiku, poté k sobě přibírá další kytaru a výraznější basovou linku Jana Císaře. Nakonec je celá píseň umocněna pomalým, ale za to úderným nástupem bicích v podání Jana Podzimka. Poté nabere rockové otáčky.

Albu jednoznačně vládnou kytary a zastřený zpěv

Drsný Ericův hlas po celou dobu slyšitelně nezjemňuje, drží se více v jemu vlastní nakřáplé poloze, díky které je ihned rozpoznatelný. Výraznou dominantu alba zastávají především kytary. Eric v průběhu skladeb vystřídá rytmickou sólovou elektrickou a slidovou kytaru. Spolu s použitím slidu posluchač objevuje vlivy chicagského či delta blues. Sólová kytarová místa patří na desce k nejlepším posluchačským požitkům, vyzdvihněme podání jednoho z lepších českých bluesových talentů mladší generace – Jiřího Maršíčka.

2012 11 1 Eric StanglinNa desce se objevují dvě cover verze, což pro bluesové nahrávky není žádnou novinkou. Již při prvním poslechu lze ze skladeb Death Letter od Sona House a Devil Got My Woman od Skipa Jamese cítit, že se kapela dlouhodobě věnuje bluesovým standardům a dokáže je hravě pojmout za své. Technicky propracované melodie lehce rozčísnou atmosféru hlavního skladatele alba a kapela se předvádí s lehkostí a jistotou. Výběr právě těchto dvou skladeb zapadá mezi ostatní, ale nikterak nevynikne. Vedle originálních počinů cover verze působí rutinně, i když jsou velmi zdatně zahrané, dostávají se vzhledem k ostatním skladbám alba k průměru.

Velmi povedeným kouskem je od celého alba lehce odlišná skladba s názvem 47 Years. Z každého slova textu přímo čiší zpěvákova osobní zkušenost s příběhem, přesně vystihuje emoce tak, aby se osobní skladba o továrně přiblížila také posluchači. Energickou kytaru podtrhují výrazné bicí a do rázné kompozice se vloží mírnější kytarové sólo odlehčující na okamžik atmosféru. Z rytmu je jednoduše slyšet těžká práce ve fabrice výstižně ztvárněná kapelou.

Na dvou nahrávkách Mistreater a Halo se objevuje za hammondovými varhanami také producent celého alba - český bluesman Jan Kořínek - který se na bluesové scéně ukazuje často se svými projekty. Celou desku zakončí více jak pětiminutová instrumentální skladba.

Když se posluchači do rukou dostane album Whistling Past the Graveyard, může v něm objevit mnoho zákoutí. Jeden poslech každopádně stačit nebude. I když se deska drží spíše v zajetých kolejích blues a nijak rezolutně se nesnaží tento žánr inovovat, právě z těchto aspektů po poslechu celého alba vychází, že pojetí blues Erica a jeho kapely je výraznou výšinou celé nahrávky. Texty se dostávají pro blues jak do klasických, tak i netradičních témat, hudba je s nimi sžita a dohromady fungují přirozeně. Eric v textech vychází z osobních prožitků, otvírá své starší vztahy i zabrousí do mladších let, odkrývá posluchačům část sebe. V našich bluesových vodách, ne-li i v jiných, stojí nahrávka rozhodně za pozornost.

Přehled

  • Interpret: Eric Stanglin and The Juke Joint Heroes
  • Název: Whistling Past the Graveyard
  • Formát: CD
  • Skladby: Tornado Alley Blues, Get Your Hands Out of My Pockets, No Good Doney, Going to Huntsville, Mistreater, What She Said, Death Letter, 47 Years, Halo, Honest Woman Blues, Devil Got My Woman
  • Čas: 43:21
  • Datum vydání: 27. říjen 2012
  • Vydavatel: Latinum Production
  • Hodnocení: 80%
Napsal(a):
:DISQUS_COMMENTS

Další články

  • Foto: Blues Alive, Dům kultury, Šumperk, 17. 11. 2017

    Druhý večer bluesového festivalu byl opět skvělý! Pořadatelé nám i tentokrát nachystali pořádnou porci dobré muziky - zahájení patřilo „starým známým“ Slovak Blues Project a po nich následovala nepřehlédnutelná a zatím jediná bluesmanka Bex Marshall s Blues Bandem. Řádnou porci jazzu nám naservíroval skvělý John Medeski’s Mad Skillet a všechny zde zaujal suzafonista Kirk Joseph. Zac Harmon se svojí kapelou předvedli parádní pódiovou show a poslední vystoupení tohoto večera patřilo foukačkářům – Blues Harp Explosion feat. Billy Branch, James Harman a Magic Dick. Na závěr se všichni vystupující opět sešli na pódiu a zcela netradičně pokračovali v jam session.

  • Foto: Blues Alive, Dům kultury, Šumperk, 16. 11. 2017

    Hlavní hvězdou čtvrtečního večera a i letošního Blues Alive byl bezpochyby Jonny Lang. Ale začněme od začátku. Hned na úvod návštěvníky přivítal ve foyer živelný Band of Heysek (CZ). Na pódiu zahájil festival britský rocker Phil Shoenfelt & Southern Cross a po něm polská kapela Nočna zmiana bluesa s charismatickým foukačkářem Slawkem Wierzcholskim, kteří v Šumperku nebyli poprvé a předvedli publiku skvělou show. Následovalo americké trio Nick Schnebelen Band a po něm již Jonny Lang. Musím přiznat, že oproti poslechu jeho hudby, je koncert zcela jiné kafe! Strhující, dynamický zpěv a skvělá hra na kytaru nenechaly nikoho v klidu! Všichni si tento první večer bluesového festivalu skvěle užili!

  • Soutěžte o 3x1 lístek na Vánoční Respect festival

    Hudba z Konga je světově proslulá především díky sladkému zpěvu a energií sršícímu kytarovému doprovodu. Styl známý jako soukous či konžská rumba však není jediným reprezentantem hudby tohoto kraje. Konono No. 1 je první kapelou, která vystoupí na Vánočním Respect festivalu 8. prosince od 19 hodin v Paláci Akropolis spolu se skupinou Disciplin A Kitschme, která navazuje na stále nedoceněnou historii jugoslávské new wave scény. Pojďte s redakcí musicweb.cz soutěžit o volňásky na tuto vánoční party!

  • Hrát na suzafon je jako chodit aneb Mad Skillet v Jazz Docku

    Právě tak, jak stojí v úvodním nadpisu, charakterizoval hru na tento zajímavý nástroj Kirk Joseph, suzafonista kapely Mad Skillet aneb v překladu Šílené pánvičky, která vystoupila v Jazz Docku.

Další podobné články