CD: Justin Lavash putuje mezi žánry na desce 25 Years

Předposlední květnový den pokřtil britský kytarista a zpěvák Justin Lavash nové CD 25 Years. Hudebník názvem alba naznačuje, že jeho hudební kariéra trvá již dvacet pět let. Na desku si přizval české i zahraniční hostující muzikanty.

Justin Lavash - 25 Years Justin Lavash - 25 Years přebal CD

Začněme hned od začátku. Před poslechem upoutá na desku ještě jiný prvek, nezvukový, a tím je obal. Přístav v mlze, kouřící lodě a vpředu pochodující čistě bílé labutě jsou velmi neotřelým nápadem, který na sebe svým netradičně zasněným kontrastem strhává pozornost.

Čtvrtstoletí své kariéry Justin Lavash oslavuje dvanácti autorskými skladbami. Prvním počinem je skladba s chytlavým opakujícím se refrénem, který se zaryje do paměti nadlouho - Give Up, Give Over. Výrazný rytmus skladby je od počátku doprovázen Lavashovým originálním hlasem, který v refrénu doplňují soulové vokály.

 


Poklidnou kytaru, ke které se se vzestupným zesilováním přidají bicí, slyšíme ve skladbě Liverpool Rain. Skladatelsky jeden z nejlépe komponovaných kousků Justin Lavash oblékl do písničkářského hávu, který jí velmi sluší. Pohrává si se zesilováním, zrychlováním a rytmem jako takovým, a přitom velký důraz klade na text. Nešlo by to však bez písně, která nese titulní název celého alba. Zde se nejvíce ke slovu dostává zvuk kytary, který dominuje, i když se nepřeklene do delšího sóla. Překvapivým efektem se stává zastření a technické upravení Justinova hlasu uprostřed písně.

Čtěte také: Justin Lavash pokřtil své album na konci května

Spolupráce s českou zpěvačkou Lenkou Dusilovou při skladbě Brother, která vyšla na jejím albu Baromantika, se nadále rozvíjí i na Lavashově desce. Duet Hold On se začleňuje jako další přírůstek do jejich skladatelské spolupráce a zcela se odlišuje od zmíněné skladby Brother. V písni od počátku zpívají oba muzikanti současně, Lenčin vyšší hlas spíše podkresluje Lavashův temný pěvecký přednes. Ke konci znovu dochází ke sborově opakovanému refrénu s poselstvím freedom now v podobě ženských vokálů.

Přesuňme se ke skladbě HammerBlow, výrazné kytarovce a další jedničce na albu. Melancholická skladba, která se navrací ke kořenům Lavashovy tvorby, kde propojuje kytarové umění, folk a důraz na text se zpěvem, probudí díky neskonale naléhavému rytmu v posluchači vzpomínky, přímo nutí k hlubšímu zamyšlení. Daylight Kicking In je jednou velkou hrou se zvukem, především ozdobně kytarovým. Do svého zvukového nitra stejně tak stahuje následující přemýšlivá a apelující skladba All Of Us Or None Of Us. Klapky kláves pod vedením Beaty Hlavenkové se rozvíří ve skladbě This Is A Song... a líně plují vedle výraznějších rozezvučených strun.

Deska 25 Years je plynulým počinem, který autorovu tvorbu dostává lehce na jinou cestu, než kterou se doposud vydával. Justin Lavash se pustil do nově pojatého zvuku, inovuje, přidává zadní i sborové vokály do refrénů, vyhrává si s technikou, přizvanými hudebníky a jeho hlas dominuje na celé desce. Dvacet pět let stojí rozhodně za opakovaný poslech, protože s každým dalším se posluchač ocitá v jiné hudební linii. Deska jednoduše baví, stačí se vydat to světa (nejen) kytarových slov.

Justin Lavash25 Years

Give Up, Give Over, Johnny Cashing In, Liverpool Rain, 25 Years, Song ´n´ Dance Man, Hold On, HammerBlow, Are You There?, Daylight Kicking In, All Of Us Or None Of Us, This Is A Song…, I From 2

48:46

červen 2012

Hodnocení: 90%

Napsal(a):
:DISQUS_COMMENTS

Další články

  • Foto: Blues Alive, Dům kultury, Šumperk, 17. 11. 2017

    Druhý večer bluesového festivalu byl opět skvělý! Pořadatelé nám i tentokrát nachystali pořádnou porci dobré muziky - zahájení patřilo „starým známým“ Slovak Blues Project a po nich následovala nepřehlédnutelná a zatím jediná bluesmanka Bex Marshall s Blues Bandem. Řádnou porci jazzu nám naservíroval skvělý John Medeski’s Mad Skillet a všechny zde zaujal suzafonista Kirk Joseph. Zac Harmon se svojí kapelou předvedli parádní pódiovou show a poslední vystoupení tohoto večera patřilo foukačkářům – Blues Harp Explosion feat. Billy Branch, James Harman a Magic Dick. Na závěr se všichni vystupující opět sešli na pódiu a zcela netradičně pokračovali v jam session.

  • Foto: Blues Alive, Dům kultury, Šumperk, 16. 11. 2017

    Hlavní hvězdou čtvrtečního večera a i letošního Blues Alive byl bezpochyby Jonny Lang. Ale začněme od začátku. Hned na úvod návštěvníky přivítal ve foyer živelný Band of Heysek (CZ). Na pódiu zahájil festival britský rocker Phil Shoenfelt & Southern Cross a po něm polská kapela Nočna zmiana bluesa s charismatickým foukačkářem Slawkem Wierzcholskim, kteří v Šumperku nebyli poprvé a předvedli publiku skvělou show. Následovalo americké trio Nick Schnebelen Band a po něm již Jonny Lang. Musím přiznat, že oproti poslechu jeho hudby, je koncert zcela jiné kafe! Strhující, dynamický zpěv a skvělá hra na kytaru nenechaly nikoho v klidu! Všichni si tento první večer bluesového festivalu skvěle užili!

  • Soutěžte o 3x1 lístek na Vánoční Respect festival

    Hudba z Konga je světově proslulá především díky sladkému zpěvu a energií sršícímu kytarovému doprovodu. Styl známý jako soukous či konžská rumba však není jediným reprezentantem hudby tohoto kraje. Konono No. 1 je první kapelou, která vystoupí na Vánočním Respect festivalu 8. prosince od 19 hodin v Paláci Akropolis spolu se skupinou Disciplin A Kitschme, která navazuje na stále nedoceněnou historii jugoslávské new wave scény. Pojďte s redakcí musicweb.cz soutěžit o volňásky na tuto vánoční party!

  • Hrát na suzafon je jako chodit aneb Mad Skillet v Jazz Docku

    Právě tak, jak stojí v úvodním nadpisu, charakterizoval hru na tento zajímavý nástroj Kirk Joseph, suzafonista kapely Mad Skillet aneb v překladu Šílené pánvičky, která vystoupila v Jazz Docku.

Další podobné články