CD: Lévi-Faix na první desce žalují z nebytí

Duo Lévi-Faix natočilo svou první nahrávku v pražském klubu Kaštan. Záznam ze živého vystoupení s názvem Žalováni z nebytí zahrnuje netradiční pojetí hudby, literatury, poezie i přednesu.

Lévi-Faix - Žalováni z nebytí Lévi-Faix - Žalováni z nebytí Zdroj: přebal CD

Hned první nahrávka dua Lévi-Faix zavede posluchače do světa odlišného od klasického pojetí skladeb, řekněme takových, které sestávají z refrénu, sóla a sloky. Konvenční sestavení skladeb zde posluchač nepotká. Naopak oba hudebníci kladou velký důraz na inovaci v rámci prezentace, což vyplývá i z faktu, že album bylo natáčeno při koncertě.

Skladba Ale co Vánoce začíná do ticha zpěvem, který postupně nabírá na síle, poté se připojí doprovodný klavír. Tóny přeskakují mezi hlubokými až k čárkovaným oktávám, Jan Faix zahrne v písni celou klaviaturu a chvílemi klavír přebírá i funkci perkusivního nástroje. Skladba přechází z velmi jasných a úderných pasáží do ponurého zpěvu plného melancholie.

Příklad několikanásobné synkreze mezi uměleckými druhy lze pozorovat nejen ve skladbě Jenom se nestat kultovními blby. Velmi progresivní začátkek sestavený z různých zvuků kazetových magnetofonů, ale i ze hry na struny klavíru, vystřídá operně laděný zpěv. Častým prvkem, který rozbourává zpívaná místa, je použití citoslovcí i jemné přechody mezi zpívanými místy a mluveným slovem. Jedna píseň tak začíná s jasně pěveckým záměrem a překlene se do melodramatu s jednoznačným důrazem na dramatický přednes.

Mezi nástroji se objeví leccos

Stejně tak je pozoruhodné splynutí poezie s hudbou. Literatura v tomto případě funguje po své ose, ale v podání Lévi-Faix je jedno od druhého takřka neoddělitelné. Básním Bedřich Lévi dodává herecké vzezření, důraz na každé slovo. Na všem se také podílí výrazný zpěv. Ve skladbách zůstává básnická tajemnost, nedořečenost i prostor pro vlastní interpretaci, což již navozují na první pohled zajímavé názvy jednotlivých skladeb. Bedřich přednesem i Jan celkovým zapojením hudby spíše ukazují prostřednictvím vyjádřených emocí jednu možnou variantu, na posluchače apelují velmi rychlými přechody mezi jemností a agresivitou, jasnou harmonií a disharmonií i prací s rytmickými částmi a místy, kde rytmika zcela chybí. Vše je tedy založeno na kontrastu.

Ve skladbě Třínecky si Bedřich vyhrává s hlasem. První polovina se nese na velmi emocionálně vypjaté vlně, doplňuje ji mnoho odlišných zvuků, které se rytmicky opakují. Důležitou roli hrají na celé desce také netradiční nástroje. Kromě jmenovaných kazetových magnetofonů a klavíru umělci využívají různé předměty denní potřeby, daxofon, trumšajt nebo speciální housle morťačky.

12 Lévi Faix Praha 31 05 2012Deska Žalováni z nebytí vyžaduje při poslechu velkou pozornost a myšlenkovou účast prakticky po celou dobu. Motivů k zachycení, ať v jednominutových či delších skladbách, je přehršel, a posluchač je tak neustále konfrontován s netradičními zvuky, rychlými zvraty melodie i zpěvu a výraznou expresivností. Stěžejní linie textů, které obsahují hru se slovy i kontrastní témata včetně sexuality i židovských námětů z pera básníka Zdeňka Lebla a jeho sbírky Ticho & Spol., celku vévodí. Z těchto aspektů ihned vyplývá, že jeden poslech, i když soustředěný, rozhodně stačit nebude.

Jediná nevýhoda desky zůstává. Koncertní možnosti a prezentace obou muzikantů na pódiu se zcela výjimečným vystoupením se z audia zcela vytratí, a tím větší nátlak je uvalen znovu na hlubší vnímání.

Album v rámci českého trhu oplývá originalitou. Skladby se dají poslouchat postupně tak, jak zazněly na koncertě, ale posluchač si může zvolit i kompozici vlastní, a ani tím nenaruší jejich následnost. Deska srší nápadem a energií, avšak adresována bude pro velké hudební fajnšmekry s pochopením pro poezii.

Přehled

  • Interpret: Lévi-Faix
  • Název: Žalováni z nebytí
  • Formát: CD
  • Skladby: My už si nějak nezvyknem, Čím to, Ale co Vánoce, Jenom se nestat kultovními blby, Je minerální čas, Semínkrát, V obrazu doby, Motýli řídnou, Třínecky, Po hrstích, Ó Čechy, Long Life, Mátožně, Plesnivá tma, Hltspřežím, Noc okoralá
  • Čas: 44:50
  • Datum vydání: listopad 2012
  • Vydavatel: Polí5
  • Hodnocení: 75 %
Napsal(a):
:DISQUS_COMMENTS

Další články

  • Foto: Blues Alive, Dům kultury, Šumperk, 17. 11. 2017

    Druhý večer bluesového festivalu byl opět skvělý! Pořadatelé nám i tentokrát nachystali pořádnou porci dobré muziky - zahájení patřilo „starým známým“ Slovak Blues Project a po nich následovala nepřehlédnutelná a zatím jediná bluesmanka Bex Marshall s Blues Bandem. Řádnou porci jazzu nám naservíroval skvělý John Medeski’s Mad Skillet a všechny zde zaujal suzafonista Kirk Joseph. Zac Harmon se svojí kapelou předvedli parádní pódiovou show a poslední vystoupení tohoto večera patřilo foukačkářům – Blues Harp Explosion feat. Billy Branch, James Harman a Magic Dick. Na závěr se všichni vystupující opět sešli na pódiu a zcela netradičně pokračovali v jam session.

  • Foto: Blues Alive, Dům kultury, Šumperk, 16. 11. 2017

    Hlavní hvězdou čtvrtečního večera a i letošního Blues Alive byl bezpochyby Jonny Lang. Ale začněme od začátku. Hned na úvod návštěvníky přivítal ve foyer živelný Band of Heysek (CZ). Na pódiu zahájil festival britský rocker Phil Shoenfelt & Southern Cross a po něm polská kapela Nočna zmiana bluesa s charismatickým foukačkářem Slawkem Wierzcholskim, kteří v Šumperku nebyli poprvé a předvedli publiku skvělou show. Následovalo americké trio Nick Schnebelen Band a po něm již Jonny Lang. Musím přiznat, že oproti poslechu jeho hudby, je koncert zcela jiné kafe! Strhující, dynamický zpěv a skvělá hra na kytaru nenechaly nikoho v klidu! Všichni si tento první večer bluesového festivalu skvěle užili!

  • Soutěžte o 3x1 lístek na Vánoční Respect festival

    Hudba z Konga je světově proslulá především díky sladkému zpěvu a energií sršícímu kytarovému doprovodu. Styl známý jako soukous či konžská rumba však není jediným reprezentantem hudby tohoto kraje. Konono No. 1 je první kapelou, která vystoupí na Vánočním Respect festivalu 8. prosince od 19 hodin v Paláci Akropolis spolu se skupinou Disciplin A Kitschme, která navazuje na stále nedoceněnou historii jugoslávské new wave scény. Pojďte s redakcí musicweb.cz soutěžit o volňásky na tuto vánoční party!

  • Hrát na suzafon je jako chodit aneb Mad Skillet v Jazz Docku

    Právě tak, jak stojí v úvodním nadpisu, charakterizoval hru na tento zajímavý nástroj Kirk Joseph, suzafonista kapely Mad Skillet aneb v překladu Šílené pánvičky, která vystoupila v Jazz Docku.

Další podobné články