René Lacko & Down Town mísí na desce Blind Man mnoho žánrů

Slepý muž nastolí otázky hned od začátku, samotný název burcuje k zamyšlení nad tradicí tohoto spojení a důvodem, proč ho použít v dnešní době. Právě to přichystal na desce Blind Man skladatel, zpěvák a kytarista René Lacko spolu s Down Town. Na jaké vlně se nese autorské album slovenského rodáka?

René Lacko & Down Town – Blind Man René Lacko & Down Town – Blind Man Zdroj: přebal CD

V roce 2002 vydal René Lacko spolu s kapelou Down Town, kterou nyní tvoří baskytarista Milan Golha a bubeník Peter Goruša, album Tribute to J. Hendrix and S. R. Vaughan. Hned z tohoto názvu lze vyčíst, jaké vlivy na muzikanta dodnes působí. S kapelou nahrál celkem tři další alba a jedno DVD Live in Bratislava. Muzikant vystupuje nejen na Slovensku, ale také v České republice, Německu či Polsku.

Kdo si chce poslechnout zbrusu nový materiál ve středoevropském blues šmrncnutém rockem, má nyní jedinečnou šanci. Blind Man přináší třináct skladeb a všechny jsou složené i otextované René Lackem. Hned tento bod přináší nový pohled na žánr obecně a mnohem lépe se přistupuje k čistě novým nahrávkám. Vlastní skládání dává na trh novou bluesovou potravu, a tím se album vyvyšuje nad jinými s mnoha upravenými verzemi starých skladeb. René Lacko taktéž desku produkoval a vydával.

Čtěte také o albu Nemám hlad, nemám smäd

Nyní už ale k novince Blind Man. Stejnojmenná skladba, na albu řazená hned jako druhá, nastolí velký a originální kytarový riff. Zařazuje se svým výrazným a svižným podáním mezi kousky, ke kterým se posluchač navrací. Na desce se dostáváme do světa, kde vládne angličtina. Možná by albu neškodila alespoň jedna píseň se slovenským textem, nicméně jednolitost jazyka nijak nenarušuje celkový poslech. Nevyhneme se však občasnému zabřednutí do klišé.

Podzimní píseň se dostává do popředí

Příjemnou atmosféru navozuje instrumentální skladba Autumn song. Zklidňuje svými méně agresivními riffy, vyjadřuje skrze čistou melodii nádech padajícího listí. Nenásilné bicí Petera Goruši v pozadí přenechávají veškerý prostor kytarové melodii. Lehce připomínající styl kytaristy Joea Satrianiho přesto Lacko ještě umocňuje prožitkem. Poté se přeneseme zase k trochu jinému zákoutí. Like a butterfly využívá folkového pojetí s nenásilným refrénem. Již po prvním poslechu se sloka zaryje posluchači do paměti, protože zde skladatel vsadil na jistotu. Oživujícím prvkem se stává harmonika vyplňující instrumentální část.

Svoboda sama o sobě je tématem mnoha textů a pro žánr jedním z nejvyužívanějších. Skladba Freedom přichází s méně výřečným textem, přesto v refrénu se objevuje nová složka. Opakující se slovo je doplněno o vokály zpěvačky Radky Križanové, které posunují skladbu k více soulovému pojetí. Kytarovky jednoznačně patří k reprezentativním zástupcům alba. Swing Shot zní jako by posluchač stál přímo pod pódiem a melodii si užíval naživo. Samotný název již napovídá, z jakého žánru vychází, v lehkém jazzovém nastínění se v sólech střídá kytara s klávesami v podání Petera Dobroty.

 

 

S postupným poslechem se dostává na stále zajímavější nahrávky. Zprvu začínáme nemastně neslaně, poté už se cesta rýsuje a ukazuje svou tvář. Zpěvák sice neoplývá výrazným hlasem, který by vynikal nad nástroji, ale i přesto zapadá do skladeb čistě. Takový příklad se naskytne v I lose myself. Zde znovu vyčnívá kytarový podklad i výraznější pasáže. Jižanské podkreslení, které v sobě nese i lehce countryový nádech, přinese píseň Day By Day, ve které znovu zazní ženské vokály. Celé album uzavírá melancholická a hravá Flood, ve které Lacko přichází se sebevyjádřením skrze strunný nástroj.

V rukopisu René Lacka je pozoruhodné, jak si vyhrává s kompozicí jednotlivých písní. V některých vysloveně nechává prostor oddechu, líbivosti a zapamatovatelných postupů, které leckdy nepřináší mnoho nového. V jiných případech vytasí neotřelý pohled na blues, které oživuje velkou dávkou rockového koření s obdivuhodným nasazením. Však nejvýraznější počin Autumn Song nepřekonala žádná z dalších skladeb.

Přehled

  • Interpret: René Lacko & Down Town
  • Název: Blind Man
  • Formát: CD
  • Skladby: It´s gonna be all-right, Blind man, Wild cat, Take me home, Autumn song, Like a butterfly, Freedom, Swing shot, I lose myself, Day by day, Darling, Beautiful woman, Flood
  • Čas: 52:45
  • Datum vydání: 2013
  • Vydavatel: vlastní náklad
  • Hodnocení: 65%
Napsal(a):
:DISQUS_COMMENTS

Další články

  • Foto: Blues Alive, Dům kultury, Šumperk, 17. 11. 2017

    Druhý večer bluesového festivalu byl opět skvělý! Pořadatelé nám i tentokrát nachystali pořádnou porci dobré muziky - zahájení patřilo „starým známým“ Slovak Blues Project a po nich následovala nepřehlédnutelná a zatím jediná bluesmanka Bex Marshall s Blues Bandem. Řádnou porci jazzu nám naservíroval skvělý John Medeski’s Mad Skillet a všechny zde zaujal suzafonista Kirk Joseph. Zac Harmon se svojí kapelou předvedli parádní pódiovou show a poslední vystoupení tohoto večera patřilo foukačkářům – Blues Harp Explosion feat. Billy Branch, James Harman a Magic Dick. Na závěr se všichni vystupující opět sešli na pódiu a zcela netradičně pokračovali v jam session.

  • Foto: Blues Alive, Dům kultury, Šumperk, 16. 11. 2017

    Hlavní hvězdou čtvrtečního večera a i letošního Blues Alive byl bezpochyby Jonny Lang. Ale začněme od začátku. Hned na úvod návštěvníky přivítal ve foyer živelný Band of Heysek (CZ). Na pódiu zahájil festival britský rocker Phil Shoenfelt & Southern Cross a po něm polská kapela Nočna zmiana bluesa s charismatickým foukačkářem Slawkem Wierzcholskim, kteří v Šumperku nebyli poprvé a předvedli publiku skvělou show. Následovalo americké trio Nick Schnebelen Band a po něm již Jonny Lang. Musím přiznat, že oproti poslechu jeho hudby, je koncert zcela jiné kafe! Strhující, dynamický zpěv a skvělá hra na kytaru nenechaly nikoho v klidu! Všichni si tento první večer bluesového festivalu skvěle užili!

  • Soutěžte o 3x1 lístek na Vánoční Respect festival

    Hudba z Konga je světově proslulá především díky sladkému zpěvu a energií sršícímu kytarovému doprovodu. Styl známý jako soukous či konžská rumba však není jediným reprezentantem hudby tohoto kraje. Konono No. 1 je první kapelou, která vystoupí na Vánočním Respect festivalu 8. prosince od 19 hodin v Paláci Akropolis spolu se skupinou Disciplin A Kitschme, která navazuje na stále nedoceněnou historii jugoslávské new wave scény. Pojďte s redakcí musicweb.cz soutěžit o volňásky na tuto vánoční party!

  • Hrát na suzafon je jako chodit aneb Mad Skillet v Jazz Docku

    Právě tak, jak stojí v úvodním nadpisu, charakterizoval hru na tento zajímavý nástroj Kirk Joseph, suzafonista kapely Mad Skillet aneb v překladu Šílené pánvičky, která vystoupila v Jazz Docku.

Další podobné články