Shai Maestro – Od jazzu k vážné hudbě a zpět

Izraelský klavírista v posledních třech letech usilovně pracuje na své vlastní hudební kariéře. Po loňské úspěšné první desce přichází nyní s dalším svým autorským počinem nazvaným The Road to Ithaca.

Shai Maestro - The Road to Ithaca Shai Maestro - The Road to Ithaca Zdroj: přebal cd

Název v pořadí tedy druhého alba tria Shaie Maestra The Road to Ithaca se odvíjí od poémy řeckého spisovatele Constantina Cafavyho a již podle názvu se dá poznat, že je věnována Odysseově cestě na rodný ostrov Ithaca. Jak říká sám Shai Maestro, tímto příběhem, inspirovaným Homérovou Odysseou, se mu otec snažil během prvního turné Shai Maestro Tria sdělit, že život je dlouhá cesta plná hledání, a tím je tak podobná té Odysseově.

Čtěte také: Shai Maestro Trio rozvířilo závěrečnou atmosféru JazzFestu

Když se oprostíme od tohoto poetického námětu, můžeme se začít věnovat desce jako takové. Na novém albu můžeme poznat již citelný rozdíl v hudebním vývoji Shaie Maestra oproti dobám, kdy hrál v kapele Avishaie Cohena. Izraelský klavírista sází ve svých skladbách na mladickou dravost a údernost ve spojení s virtuozitou a zkušenostmi, které nasbíral za léta spolupráce s Cohenem.

Nicméně z Cohenova stínu již Shai Maestro úspěšně vystoupil a právě i touto deskou to potvrzuje. Na ní přináší jedenáct písní, ve kterých odvážně kombinuje jazz a vážnou hudbu. Obojí má samozřejmě exotický nádech blízkovýchodních zemí a svěží rytmiku, která je již takřka povinností moderních jazzových skupin. Tuto roli s přehledem drží basista Jorge Roeder a bubeník Ziv Ravitz.

Jejich nápadité doprovody a překvapivé rytmické zvraty ve skladbách umožňují Maestrovi utvářet kompoziční obrazce, ve kterých buď melancholicky láteří a pomalým tempem hraje na city posluchače, aby se následně přesunul do divočejších poloh. V těch překvapivě přehazuje často roli rytmiky na sebe, a dává tak prostor svým kolegům předvést, co v nich je. Maestrova technika nenechává nikoho na pochybách, že tento mladý klavírista má velký talent a celou kariéru před sebou.

 

 

Tajuplné skladby jako například Paradox sází na gradující dramatičnost, se kterou se naučil více než dobře pracovat. Na celém triu je krásně patrné, že pracuje jako kompaktní celek, kde každý hráč má svoji roli a nikdo není víc než ten druhý. Je proto příjemné poslouchat takovéto hudebníky, kteří spolu nesoupeří v kapele, ale jdou za společným cílem.

Když člověk opomine občas lehce až pateticky vyznívající témata desky, možná si vzpomene na ázerbajdžánskou klavíristku Azizu Mustafu Zadeh, která podobným způsobem kdysi, při svých začátcích, zaujala celý jazzový svět. Toto srovnání samozřejmě není moc přesné, neboť Shai Maestro je citelně evropštěji založený, nicméně právě jeho nápady, kombinující jazzový klavír, vážnou hudbu a exotické blízkovýchodní vlivy, vybízí k tomuto zavzpomínání.

Shai Maestro okouzlujícím způsobem umí experimentovat s emocemi, které svými tématy vyvolává. Je to jeho silná stránka a je si jí vědom. Čeho se mu tak nedostává po stránce skladatelské, důvtipně vynahrazuje rytmicky silnými sólovými divočárnami nebo exoticky znějícími vyhrávkami svými či svých spoluhráčů.

 

Sledujte jazz a blues na Facebooku:
 

 

S druhou jeho deskou se také nabízí první možné srovnání. Zatímco na první desce tria se vezl ještě tak trochu na cohenovské vlně, zde, na Ithace, je již patrný posun právě spíše k vážné hudbě. Přesto je zde zřejmá, a pochopitelně logická, návaznost. Shai Maestro se stále hledá, pátrá po své cestě stejně jako již zmíněný Odysseus, když se vracel domů. Oproti němu má ovšem Shai Maestro výhodu, že svůj osud má ve svých rukou na rozdíl od legendárního řeckého hrdiny, kterého při cestě za ženou Penelopé a synkem Télemachem trápily časté rozmary olympských bohů.

 

Přehled

  • Interpret: Shai Maestro Trio
  • Název: The Road to Ithaca
  • Formát: CD
  • Skladby: Gal, Cinema G, Let Sound Be Sound, Paradox, Untold, Invisible Thread, Zvuf (The Fly), The Other Road for Naomi Gangi, Vertigo, Malka Noma, Water Dance (bonus)
  • Čas: 62:16
  • Datum vydání: 3. října 2013
  • Vydavatel: Laborie Jazz
  • Hodnocení: 80%
Napsal(a):
:DISQUS_COMMENTS

Další články

  • Broadbent zahrál placatkou, Cannon zněl spíš jako dělo

    Říjen je každoročně ročním obdobím, které fandí blues. Ani letos tomu není jinak a fanoušci tohoto žánru se dočkali hned dvoukoncertu v jeden večer. V Lucerna Music Baru zahrál britský předskokan Jack Broadbent a poté Američan Toronzo Cannon s kapelou. Tak rozdílní hudebníci se snad na pódiu sejít nemohli...

  • Iva Bittová a Ensemble Opera Diversa Transylvánie vystoupí v divadle Komedie

    Divadlo Komedie pod křídly Městských divadel pražských chystá při svém comebacku hudební zážitek - prvními vzácnými hosty v divadle Komedie budou zpěvačka, herečka a houslistka Iva Bittová a Ensemble Opera Diversa.

  • Letošní podzim bude ve znamení blues

    Letošní podzim bude pro fanoušky dobré hudby požehnáním. Do České republiky se chystají bluesové legendy první velikosti i vycházející hvězdy tohoto žánru.

  • Foto: Eric Steckel, Bounty Rock Cafe, Olomouc, 4. 10. 2018

    Eric Steckel – kytarový virtuos z USA, který vydal již ve svých 11 letech první album! Tak to jste měli slyšet! A vidět! V olomouckém blues-rockovém klubu to pořádně rozbalil i se svými spoluhráči. Na bubny úžasný Ruud Gielen a na basu Jos Kamps. Přinášíme z této akce foroteport.

Další podobné články