Zapomeňte na dějiny rocku, nabízejí se jiné Doporučený

Když to nestihli ve své době jiní, proč bychom to neudělali my. Takto si odpověděli představitelé kapely The Wrong Object, když na své nové desce After the Exhibition uvažovali, co ještě v rockové hudbě nevzniklo. Nutno dodat, že spojení retro progresivní rockové módy se současnými hudebními vlivy vyústilo v zajímavý hudební počin.

The Wrong Object - After the Exhibition (2013) The Wrong Object - After the Exhibition (2013) Zdroj: přebal CD

Přestože se zdá, že prog rock a art rock je již dávno za zenitem, a že ho v zásadě prosazují již jen dožívající legendy (King Crimson, Yes, ELP a další) tohoto v 70. letech populárního rockového odvětví, není tomu tak. Existuje i nová generace, která svoji duši zasvětila složitým rockovým kompozicím, nadupaným rockovými sóly. Zároveň si ale uvědomuje, že je potřeba je aktualizovat pro současného posluchače.

Čtěte také: Gary Lucas vydává nové album inspirované filmovou hudbou

Na rozdíl od svých předchůdců dokáží využít všech možných prvků. Konkrétněji The Wrong Object je mladá skupina původem z Belgie, kterou tvoří šest členů – Michel Delville (kytara), Antoine Guenet (klávesy,zpěv), Marti Melia (saxofony, klarinet), Francois Lourtie (saxofony, zpěv), Pierre Mottet (baskytara) a Laurent Delchambre (bicí a perkuse).

Širší obsazení nabízí skupině spoustu zvukových možností, kterých také náležitě využívá. Dalo by se říci, že stejně jako skladatel Frank Zappa k uskutečnění svých představ a pro své komplikované melodické kompozice využíval muzikanty jako živé nástroje, belgičtí hudebnící se dobrovolně odevzdali podobnému fungování. Na výrazně rockové rytmice tak skupina vrství všechny možné nápady, které jí přijdou na mysl. Nápadité zapojení dechové sekce využívá osvědčených postupů z žánrů jako jazz fusion, nicméně, jen co se člověk nějaké hudební pasáže zachytí jako pomocného stébla, skupina obrátí a vrhne se někam úplně jinam.

Nejedná se tak o čistý progresivní rock, protože The Wrong Object opravdu pracují se všemi vlivy, které se jim zrovna hodí do krámu. S Frankem Zappou má tato deska ovšem možná ještě více společného, protože některá kytarová sóla jako kdyby byla zahrána samotným slavným skladatelem, technika i zvuk kytary jsou přinejmenším hodně podobné, mnohé dechové aranže též jako kdyby vycházely z desek jako Grand Wazoo či Hot Rats.

Přestože je tak mnoho věcí povědomých, nedá se říci, že by se jednalo o nějaké umělecké vykradačství. Představitelé The Wrong Object zkrátka využívají všeho, co se v rockové historii vyskytlo, aby toho s nápadem sobě vlastním vhodně využili ve svých písních. Za zmínku rovněž stojí fakt, že žánrové přesahy překvapivě nepůsobí nijak násilně - změny temp, nálad, sól jsou zkrátka podávany přirozeně. Výsledkem je zajímavý guláš, který zachutná jak rockerovi, tak i příznivci jazzu.

Ve skladbě Jungle Cow, která je rozdělena do tří části, posluchač zřejmě nejvíce pochopí kompoziční zvláštnosti skupiny Wrong Object. Od minimalisticky noisových hladin se jako při bouři postupně vzedme vlna klavírních tónů, které odstartují postupně rockovější změnu ve skladbě. Tomuto ovšem předchází příjemná souhra klavíru a dechů, které na chvíli zakryjí jinak převážně rockový charakter desky, aby snad hudebníci posluchači dokázali, že jejich záběr je podstatně širší.

Ačkoli je deska převážně instrumentálně postavená, nalezneme na ní i jeden zpívaný kousek. Píseň Glass Cubes je příjemnou změnou, která svojí odlišností vytrhne z předchozího přesně komponovaného megalomanství. Ačkoli je zde zpěv spíše jakousi ozdobou, přesto zaujme svým projevem, kde se k mužskému hlasu postupně zapojí ženský sbor a tím tak podtrhne divoký závěr písně.

 

Sledujte jazz a blues na Facebooku:
 

 

Podtrženo, sečteno. Ačkoli se možná The Wrong Object pokouší o hudební revoluci tam, kde jí již není třeba, je potřeba ocenit jejich hravost a lehkost, s jakou dokáží skloubit mnoho do dnešní doby nezkombinovatelných vlivů a stylů. Svojí lhostejností nad žánrovými škatulkami si připravují dobrou pozici proto, aby jednou měli publikum, které se bude skládat ze všech možných částí hudebního spektra. Půjdou-li navíc dále cestou experimentu a nenechají se zlákat ke kýči a patosu, jehož blízkost je u art rocku velkým nebezpečím, mají šanci být jednou z nejzajímavějších rockových kapel v Evropě. Rozhodně se nevyplatí je podceňovat a správný hudební gurmán již nyní bude sledovat dále jejich cestu složitou hudební džunglí, jakou rocková scéna dnes je.

Přehled

  • Interpret: The Wrong Object
  • Název: After the Exhibition
  • Skladby: Detox Gruel, Spanish Fly, Yantra, Frank Nuts, Jungle Cow Part 1, Jungle Cow Part 2, Jungle Cow Part 3, Glass Cubes, Wrong but Not False, Flashlight into Black Hole, Stammtisch
  • Čas: 57:09
  • Datum vydání: červen 2013
  • Vydavatel: Moonjune records
  • Hodnocení: 70%
Napsal(a):
:DISQUS_COMMENTS

Další články

  • Foto: Blues Alive, Dům kultury, Šumperk, 17. 11. 2017

    Druhý večer bluesového festivalu byl opět skvělý! Pořadatelé nám i tentokrát nachystali pořádnou porci dobré muziky - zahájení patřilo „starým známým“ Slovak Blues Project a po nich následovala nepřehlédnutelná a zatím jediná bluesmanka Bex Marshall s Blues Bandem. Řádnou porci jazzu nám naservíroval skvělý John Medeski’s Mad Skillet a všechny zde zaujal suzafonista Kirk Joseph. Zac Harmon se svojí kapelou předvedli parádní pódiovou show a poslední vystoupení tohoto večera patřilo foukačkářům – Blues Harp Explosion feat. Billy Branch, James Harman a Magic Dick. Na závěr se všichni vystupující opět sešli na pódiu a zcela netradičně pokračovali v jam session.

  • Foto: Blues Alive, Dům kultury, Šumperk, 16. 11. 2017

    Hlavní hvězdou čtvrtečního večera a i letošního Blues Alive byl bezpochyby Jonny Lang. Ale začněme od začátku. Hned na úvod návštěvníky přivítal ve foyer živelný Band of Heysek (CZ). Na pódiu zahájil festival britský rocker Phil Shoenfelt & Southern Cross a po něm polská kapela Nočna zmiana bluesa s charismatickým foukačkářem Slawkem Wierzcholskim, kteří v Šumperku nebyli poprvé a předvedli publiku skvělou show. Následovalo americké trio Nick Schnebelen Band a po něm již Jonny Lang. Musím přiznat, že oproti poslechu jeho hudby, je koncert zcela jiné kafe! Strhující, dynamický zpěv a skvělá hra na kytaru nenechaly nikoho v klidu! Všichni si tento první večer bluesového festivalu skvěle užili!

  • Soutěžte o 3x1 lístek na Vánoční Respect festival

    Hudba z Konga je světově proslulá především díky sladkému zpěvu a energií sršícímu kytarovému doprovodu. Styl známý jako soukous či konžská rumba však není jediným reprezentantem hudby tohoto kraje. Konono No. 1 je první kapelou, která vystoupí na Vánočním Respect festivalu 8. prosince od 19 hodin v Paláci Akropolis spolu se skupinou Disciplin A Kitschme, která navazuje na stále nedoceněnou historii jugoslávské new wave scény. Pojďte s redakcí musicweb.cz soutěžit o volňásky na tuto vánoční party!

  • Hrát na suzafon je jako chodit aneb Mad Skillet v Jazz Docku

    Právě tak, jak stojí v úvodním nadpisu, charakterizoval hru na tento zajímavý nástroj Kirk Joseph, suzafonista kapely Mad Skillet aneb v překladu Šílené pánvičky, která vystoupila v Jazz Docku.

Další podobné články