Count Portmon dává kazetám nový život

Může být hluk a rozklad nahrávek produktivní technikou umělecké tvorby? Touto otázku se již nějakou dobu zabývá zvukový experimentátor a všestranný instrumentalista vystupující pod jménem Count Portmon.

Jan Faix Jan Faix Zdroj: facebook.com

Count Portmon je sólový projekt Jana Faixe, jenž mimojiné působí v kapelách Skrytý půvab byrokracie, Stratocluster a Unifiction. Faix samozřejmě není jediným, kdo se na domácí hudební scéně této poměrně okrajové tvorbě manipulace s nahrávkami věnuje, svou vyprofilovaností, angažovaností (věnuje se hudební publicistice a zároveň vede netlabel Signals from Arkaim) a volbou ústředního nástroje - walkmanu -si však právě jako Count Portmon dokázal vydobýt svébytnou pozici.

Manipulací s nahrávkami Count Portmon nechává vyvstát ze zvukového pole nahrávek to, co jsme většinou zvyklí při poslechu hudby ignorovat, ne-li dokonce potlačovat- šum, brum, pískání zkrátka vše, co lze označit termínem glitch. Tím se mu daří smazávat hranice mezi hudbou a hlukem. Je to právě pomocí hluku, který se postupně do nahrávky vkrádá a zamořuje ji, jímž nás upozorňuje na naše často omezené způsoby vnímání hudby.

V pořadí již šestá deska s eponymním názvem představuje nevšedně plastický zvukový počin, ve kterém se kloubí hra na nástroje s elektronikou, efektováním a prací s terénními nahrávkami. Ve využití hluku je tentokrát Count Portmon opatrnější a tak ve srovnání s jeho předchozími počiny působí nové album poměrně umírněně. Estetiku dekadence a jakousi sympatickou zvrácenost si ovšem stále udržuje.

Album zahajuje až téměř nostalgicky osmdesátkový ambientní syntezátor, na který se postupně nabalují všelijaké elektronické zvuky a ruchy, překotný beat, low-fi basa a hlučení lidí pořízené nejspíš v nějakém zapadlém lokále. Druhá skladba si pohrává se smyčkou z jakési obskurní ezoterické meditativní nahrávky, jejíž hlas je postupně odlidšťován zkreslením a hlukem až je nakonec přetvořen k nepoznání od originálu. Následující skladba těží z průrazných syntezátorových vln a různých zvukových průniků - příznivci glitche si přijdou na své především zde. Další zase svou temnou zvukovou náplní připomíná broušení kovu a zvuky asocijující ohýbané a lámající se železo, které se postupně rozprostírají do vyšších i nižších frekvenčních pásem. Ve zbylých skladbách zazní zajímavě zpitvořená nahrávka Mozarta, jakožto i zvířecí halekání členů kapely Unifiction. Poslední kus trvající přes 23 minut svou monotóností a všudypřítomným tikavým beatem jen potvrzuje časovou neukotvenost a neukončenost alba.

Zpracování obalu koresponduje výborně s tekutostí celého alba. Obal je politý zlatou barvou, která je nesouměrně rozmazána na různých místech. Na pravém dolním rohu vystupuje z této abstraktní malby lehce gotizujícím fontem název interpreta i alba. Více informací na bookletu nečekejte. Minimalisticky je pořešena i informační stránka alba - skladby jsou označeny jen pořadovými čísly.

Přesto, že Count Portmon na svém novém albu dosti vzpomíná a reflektuje své inspirační zdroje, nepřestává v nich objevovat stále čerstvý potenciál a neotřelé způsoby jejich reprodukce. Lze tedy říct, že dekonstrukcí nahrávek na kazetách hudební materiál tohoto téměř mrtvého media aktualizuje a dává mu nový život. Jak Count Portmon rozkládá nahrávky naživo si můžeme poslechnout již nadcházející pátek 26. září na palubě (A)void Floating Gallery.

Album je volně k poslechu na http://poli5.bandcamp.com/album/count-portmon nebo lze zakoupit na cd v obchodu vydavatelství Polí5 Rekomando.

Přehled

  • Interpret: Count Portmon
  • Formát: CD
  • Skladby: 8 skladeb
  • Čas: 58:18
  • Datum vydání: 2014
  • Vydavatel: Polí5
Napsal(a):
:DISQUS_COMMENTS

Další články

  • Foto: Diana Krall, DRFG Arena Brno, 20. 9. 2017

    Jazzová zpěvačka a klavíristka Diana Krall si svým podmanivým hlasem získala posluchače velké brněnské DRFG Areny téměř okamžitě. Také špičkoví muzikanti její doprovodné kapely oslňovali svými excelentními sóly. Pro všechny velký zážitek. Prostě - byla to špica!

  • Rozhovor s pianistou Jasonem Moranem: Budoucnost jazzu závisí na empatii

    Jazzový pianista Jason Moran vystoupí 29. října znovu v rámci festivalu Struny podzimu v pražském Divadle Archa. Představí In My Mind: Monk at Town Hall, 1959, futuristický projekt, kterým vzdá hold legendě jazzového klavíru a kompozice Theloniu Monkovi. 

  • Jedinečná Rhonda Vincent oslnila české publikum špičkovým bluegrassem

    Doslova dechberoucí zážitek se naskytl těm, kteří se večer 6. září vypravili do pražského Rudolfina. Jeviště Dvořákovy síně zcela ovládla „královna bluegrassu" Rhonda Vincent se svojí kapelou The Rage, jejichž strhující výkon byl dokonalým příkladem toho, jak má vypadat kvalitní hudební vystoupení.

  • Soutěžte o 2x1 lístek na koncert Yat- Kha

    V samém centru Asie, v sibiřské republice Tuva, se zrodil hrdelní zpěv, unikátní vokální technika, kterou v tradiční formě ve světě zpopularizovala skupina Huun Huur-Tu. U jejího zrodu stál zpěvák ze skupiny Yat- Kha, který tuto bezkonkurenčně nejsyrovější pěveckou metodu propojil s rockovým zvukem. Ten, kdo zažil naživo například jakutskou skupinu Ayarkhaan nebo kanadskou Inuitku Tanyu Tagaq, ví, co může od hrdelního zpěvu očekávat. Opravdu jedinečný a exotický zážitek pak slibuje Futurum 22. listopadu, protože právě v ten den tam vystoupí Yat- Kha se svou syrovou punk-rockovou Sibiří! Tak si to přece nenechte ujít a pojďte s musicweb.cz soutěžit o lístky!