Federsel & Mäkelä featuring Klapper: Live at Mayhem

Barvitost nápadů a opatrně vztyčený prostředníček směřující k mainstreamu. Základy v blues, hrdelních zpěvech, v kombinaci s experimentováním s novými zvuky a celkově hudebním projevem. Atributy, které jsou pro tvorbu dua Federsel & Mäkelä typické.

Federsel & Makela - Live at Mayhem Federsel & Makela - Live at Mayhem Zdroj: Přebal desky

Kytarista a skladatel Tomáš Procházka - známý rovněž pod jménem Tomislav Federsel – je držitelem ceny Vinyla za album Didaktik Nation Legendary Rock, které nahrál se svojí další skupinou B4, a je ceněný hlavně pro neotřelé skladatelské postupy, které mu dávají punc jednoho z nejoriginálnějších českých hudebníků. Spolu se svým hudebním protějškem Pasi Mäkelou vydal u českého netlabelu Signals From Arkaim desku Federsel & Mäkelä featuring Klapper: Live at Mayhem.

Pro posluchače s hudebním vnímáním na úrovni dramaturgů rádia Impuls bude poslech alba Live at Mayhem nestravitelným zážitkem. Nicméně skrytý půvab skladeb spočívá právě v tom, že se Vám nedají zadarmo. Krása se skrývá za oponou, za kterou je barevný svět nejroztodivnějších postaviček, které se nekoukají kolem sebe, ale stejně vědí o všem, co se kolem nich děje.

Hudba je tvořena hutnými, jakoby nesourodými melodiemi a zvuky místy připomínajícími ptačí zpěv, aby následně energickou vlnou přenesly posluchače na opuštěné místo, kde je jen on, nic mezi. Naprosto osobní zážitek, kdy skrze hudbu slyšíte sami sebe. Nebudete u hudby snít, ale přemýšlet tady a teď. Děje se to právě teď. Někdo vás hodil do vody a vy musíte plavat.

Ve své tvorbě čerpají z hudebního odkazu Franka Zappy a freak outu jako takového. Posouvají ho však o něco dál s rozměrem přesahujícím hudební škatulky. Do nich Federsel & Mäkelä nepotřebují zapadat, měly by totiž spíše omezující charakter.

Album tvoří jeden celek – záměrná absence klasické stopáže - kdy rytmiku tak jako mimoděk určuje automatický bubeník, nicméně na sílu skladeb to nemá nejmenší vliv. Na desce se podílel i geniální muzikant Martin Klapper, který ji obohatil o svoje umění hrát i na zubní kartáček.

Hudba jako odpověď na recyklaci už několikrát omletých postupů je v podání Federsal a Mäkelä něčím zcela novým, přijmutí bizarního světa, který vám tihle dva nabízejí, má místy až osvobozující charakter.

Poslední zajímavostí a jistě příjemnou, že celou desku si můžete zdarma stáhnout z webu samotného netlabelu a to přímo zde.

• Interpret: Federsel & Makela
  • Název: Live at Mayhem