Gary Lucas vydává nové album inspirované filmovou hudbou

Nové album Garyho Lucase již na první pohled napoví, že je tento americký kytarista velký fanoušek filmu. Jeho v pořadí již 21. sólové album si totiž vzalo na mušku filmové melodie a obléklo je do netradičního kytarového hávu.

Gary Lucas - Cinefantastique Gary Lucas - Cinefantastique přebal CD

Postava amerického kytaristy, skladatele a producenta Garyho Lucase je spojena s Českou republikou více, než by se na první pohled zdálo. Jeho pradědeček byl totiž Čech, a proto není divu, že například jeho poslední album je věnováno české klasické hudbě (album Gary Lucas Plays Bohemian Classics vyšlo na vinylu v roce 2012). Gary se věnuje především akustické a elektrické kytaře a za svůj život spolupracoval s řadou velmi významných avantgardních umělců (Lou Reed, Captain Beefheart, John Zorn, ...), ale i těch neavantgardních jako byl například Jeff Buckley, se kterým natočil veleúspěšné album Grace.

Čtěte také: Alternativa 2012: Milan Knížák rozbil hudbu, Gary Lucas zavzpomínal na Kapitána Beefhearta 

Jeho kytarové pojetí je osobité a už od prvních tónů je zřejmé, že je silně zakořeněno v blues. Na svém nejnovějším albu Cinefantastique se zaměřil na více či méně známé filmové skladby a zaranžoval je pro akustickou a nebo elektrickou kytaru. Pojďme se tedy na toto zajímavé album podívat blíže.

Album obsahuje celkem 17 skladeb, přičemž z hlediska filmů, ze kterých skladby vychází, je velmi pestré. Najdeme zde totiž skladby ze snímků relativně nedávných (Casino Royale či Sex a Lucia), ale i velmi starých a pro většinu posluchačů troufám si tvrdit neznámých (Mon Oncle, Monsieur Hulot´s Holiday). Potěšující ale je, že žádná z nich nespadá do kategorie zcela notoricky známé melodie, a tak prostřednictvím Garyho kytary často objevíte řadu krásných melodií.

 

 

Všechny písně jsou zaranžovány pouze pro kytaru a nenajdeme zde tedy žádné klasické doprovodné nástroje. Pouze ve skladbě J´accuse můžeme na pár okamžiků zaslechnout housle. Délka jednotlivých kompozic je víceméně standardní. Výjimku tvoří pouze více než 20ti minutová experimentální skladba s názvem Entr´acte, ve které se postupně prolínají a střídají rytmické pasáže akustické kytary s plochami vytvořenými efektovanou elektrickou kytarou.

Celé album je příjemně prosyceno blues a některé písně jsou také výrazně laděny do country (obzvláště díky prstovému hraní). Např. ve skladbě The Man Who Shot Liberty Valance uslyšíme Steelku a v jiných skladbách Gary často sáhnul také k bottlenecku. Většina písní zaznívá v úpravě pro akustickou kytaru, ale v některých autor přeci jen sáhnul po kytaře elektrické, jejíž zvuk je díky prstovému hraní velmi příjemný, osobitý a typicky stratocasterovský. Jednou z takových skladeb je například Vertigo/Psycho či Spanish Dracula, kde autor experimentoval (někdy možná až příliš) i s řadou efektů, obzvláště delayů a také s volume pedálem.

 

Sledujte jazz a blues na Facebooku:
 

 

Tyto písně v každém případě odhalují Garyho experimentální tvář, obzvlášť kombinace zefektované elektrické kytary se syrovou přímočarostí akustické kytary je v několika skladbách typická. Při poslechu celé album příjemně plyne. Klidnější skladby jsou ideální na podvečerní návraty domů, charakter avantgardnějších částí alba lépe vynikne až při návratech výrazně pozdějších. Obzvlášť zajímavé a často překvapující je porovnání skladeb se svým originálem. Celkově vzato jedná se jistě o zdařilou práci zkušeného muzikanta a velmi osobitého kytaristy.

Přehled

  • Interpret: Gary Lucas
  • Název: Cinefantastique
  • Formát: CD
  • Skladby: Mon Oncle, Monsieur Hulot’s Holiday, Casino Royale, The Man Who Shot Liberty Valence, “Bali Ha’i” from South Pacific, J’accuse, Sátántangó, “Our Love is Here to Stay” - from An American in Paris, Vertigo / Psycho, Fellini’s Casanova / Rosemary’s Baby, Spanish Dracula, Aguirre, the Wrath of God, Sex and Lucia, Howdy Doody Time, Entr’acte, Charlie Brown, Around the World in 80 Days
  • Čas: 76:47
  • Datum vydání: 1. října 2013
  • Vydavatel: Northern Spy Records
  • Hodnocení: 80%
Napsal(a):
:DISQUS_COMMENTS

Další články

  • Respect festival 2018 a jeho koktejl indického beatboxu i haitských rituálů

    Polovina června znovu otevírá bránu do světa hudby z různých koutů celé Země, a tím je Respect festival, který tentokrát probíhal o víkendu 16. a 17. června na louce u Bruselské cesty na Výstavišti Holešovice. Africké rituály, indický beatbox i izraelské blues se nečekaně sešli na jednom pódiu.

  • Začíná 14. ročník festivalu Prague Proms

    V úterý 19. června zahájí slavnostní mše Messa di Gloria 14. ročník mezinárodního hudebního festivalu Prague Proms. V jeho rámci vystoupí oscarový skladatel Ennio Morricone, pianista Chick Corea nebo zpěváci Kurt Elling a Monica Mancini. Přehlídku klasické, jazzové a filmové hudby uzavře 19. července tradiční Hollywoodská noc.

  • Rozhovor s Dominikem Millerem: Když tvrdě pracuješ a děláš dobré věci, dějou se zázraky

    Dominic Miller, přední Stingův kytarista, je od 24. dubna do 16. června na turné se svým sólovým albem Silent Light. Třemi ze čtyřiceti koncertů poctil také naše končiny a svolil k rozhovoru, odehrávajícím se na mole pražského klubu Jazz Dock. 

  • Bubeník Jon Hiseman podlehl těžké nemoci

    Pro mnohé znamená kapela Colosseum to nejlepší z jazzrockového žánru. Jon Hiseman se vždy řadil mezi nejlepší bubeníky nejen tohoto žánru. Nyní v 73 letech zemřel.

Další podobné články