Nové album skupiny Muff nabízí lehkost a osvěžující humor

Pražská kapela Muff vydala na konci minulého roku své druhé album, tentokrát výrazně elektronické a experimentální.

Muff - MUFF-VOL. 2 Muff - MUFF-VOL. 2 přebal CD

Kapela Muff se od počátku svého vzniku před 14 lety vypracovala mezi nejoriginálnější kapely, které v současnosti na české jazzové scéně můžeme nalézt. Není také divu, její členové jsou totiž ostřílení harcovníci, jejichž hlavní pole působnosti se však nachází spíše v jiných projektech, často i velice žánrově odlišných. Možná právě proto z každé skladby skupiny Muff cítíte takovou lehkost a nadhled, podtržený pochopitelně mnoha zkušenostmi a ryzím muzikantstvím všech členů.

Čtěte také: Za šeptajícím nebem s Moimirem Papalescu a Petrem Venkrbcem

Důkazem, že se kapela Muff nebojí experimentovat a prošlapávat cesty v Čechách ještě převážně neprošlapané, je právě jejich nejnovější album MUFF-VOL. 2. Oproti dřívějším počinům kapely je toto album mnohem více prosyceno eletronikou a je výrazně experimentální. Tradiční pojetí komplikovaných saxofonových melodií a rozsáhlých harmonií je zde totiž poněkud potlačeno a na jejich místo se mnohem více prosazuje právě elektronika. Nasamplované zvuky slyšíme více či méně prakticky ve všech skladbách, ale jsou zasazeny do celkového kontextu kompozic vkusně a citlivě. Kromě toho jsou skladby prostoupeny i řadou ruchů, tanečních smyček a vtipných posáží na pozadí (např. projev jakéhosi nejmenovaného muže v závěrečné fázi skladby Mr. Elektrik).

Právě tento aspekt nadsázky a humoru je pro kapelu Muff typický a posouvá běžnou hranici hudebního vyjádření i někam dál (na tomto místě není možné nevzpomenout na skvěle zakomponovaný projev příslušníka StB v jejich starší skladbě Plastic People). Dalším vtipným aspektem alba jsou i názvy některých skladeb (např. Zitkova kompozice Rosemary má zrcátko). Ústředním elementem většiny skladeb je saxofon Marcela Bárty (často ještě výrazně melodicky podpořený kytarou Jiřího Šimka), přesto ale nejsou skladby nijak výrazně saxofonové. Naopak velmi často jsou melodické party střídány klávesovými plochami Jakuba Zitka a smyčkami samplovaných zvuků. To vše za podpory bezchybných groovů v podání bicích Romana Víchy a baskytary Jakuba Vejnara.

Sledujte jazz a blues na Facebooku:
 

 

Řada skladeb na albu vznikala jen na bázi menších myšlenek či motivů a do výsledné podoby vykrystalizovaly zkoušením a jamováním, přesto však žádná z nich nepůsobí nekonzistentně a nedotaženě. Ba naopak, každý tón, zvuk i klidná pasáž má svůj smysl a navozuje přesně takovou atmosféru, jakou má. Autorem většiny skladeb je Marcel Bárta, ale v několika případech se v autorské kolonce bookletu objevují i jména klávesisty Jakuba Zitka a kytaristy Jiřího Šimka.

Album MUFF-VOL. 2 je velmi zdařilým počinem a nezbývá, než autorům popřát hodně energie a nápadů na další desku. Než se tak stane, můžete kapelu Muff navštívit na některém z jejích koncertů, například 6. března 2014 v jejich domovském Jazz Docku.

Přehled

  • Interpret: Muff
  • Název: MUFF-VOL.2
  • Formát: CD
  • Skladby: Robotův den, Návrat, Městem, Manzarek, Makom, Pejsek, Mr. Elektrik, Joe, Unavenej starej chlap, Rosemary má zrcátko, Sweet Loser´s
  • Čas: 57:57
  • Datum vydání: 11.listopadu 2013
  • Vydavatel: Poli5
  • Hodnocení: 85%
Napsal(a):
:DISQUS_COMMENTS

Další články

  • Foto: Blues Alive, Dům kultury, Šumperk, 17. 11. 2017

    Druhý večer bluesového festivalu byl opět skvělý! Pořadatelé nám i tentokrát nachystali pořádnou porci dobré muziky - zahájení patřilo „starým známým“ Slovak Blues Project a po nich následovala nepřehlédnutelná a zatím jediná bluesmanka Bex Marshall s Blues Bandem. Řádnou porci jazzu nám naservíroval skvělý John Medeski’s Mad Skillet a všechny zde zaujal suzafonista Kirk Joseph. Zac Harmon se svojí kapelou předvedli parádní pódiovou show a poslední vystoupení tohoto večera patřilo foukačkářům – Blues Harp Explosion feat. Billy Branch, James Harman a Magic Dick. Na závěr se všichni vystupující opět sešli na pódiu a zcela netradičně pokračovali v jam session.

  • Foto: Blues Alive, Dům kultury, Šumperk, 16. 11. 2017

    Hlavní hvězdou čtvrtečního večera a i letošního Blues Alive byl bezpochyby Jonny Lang. Ale začněme od začátku. Hned na úvod návštěvníky přivítal ve foyer živelný Band of Heysek (CZ). Na pódiu zahájil festival britský rocker Phil Shoenfelt & Southern Cross a po něm polská kapela Nočna zmiana bluesa s charismatickým foukačkářem Slawkem Wierzcholskim, kteří v Šumperku nebyli poprvé a předvedli publiku skvělou show. Následovalo americké trio Nick Schnebelen Band a po něm již Jonny Lang. Musím přiznat, že oproti poslechu jeho hudby, je koncert zcela jiné kafe! Strhující, dynamický zpěv a skvělá hra na kytaru nenechaly nikoho v klidu! Všichni si tento první večer bluesového festivalu skvěle užili!

  • Soutěžte o 3x1 lístek na Vánoční Respect festival

    Hudba z Konga je světově proslulá především díky sladkému zpěvu a energií sršícímu kytarovému doprovodu. Styl známý jako soukous či konžská rumba však není jediným reprezentantem hudby tohoto kraje. Konono No. 1 je první kapelou, která vystoupí na Vánočním Respect festivalu 8. prosince od 19 hodin v Paláci Akropolis spolu se skupinou Disciplin A Kitschme, která navazuje na stále nedoceněnou historii jugoslávské new wave scény. Pojďte s redakcí musicweb.cz soutěžit o volňásky na tuto vánoční party!

  • Hrát na suzafon je jako chodit aneb Mad Skillet v Jazz Docku

    Právě tak, jak stojí v úvodním nadpisu, charakterizoval hru na tento zajímavý nástroj Kirk Joseph, suzafonista kapely Mad Skillet aneb v překladu Šílené pánvičky, která vystoupila v Jazz Docku.

Další podobné články