Nová deska Mydy Rabycad poprvé otevírá dveře českého electroswingu

Hrají spolu teprve rok, využili ho ale do poslední kapky. Z koncertních podií se Mydy Rabycad přesunuli do studia a dali vzniknout vůbec první české electroswingové desce. Let Your Body Move je tu! A stydět se nemusí ani před renomovanou evropskou konkurencí.

Mydy Rabycad - Let Your Body Move Mydy Rabycad - Let Your Body Move Zdroj: přebal CD

České publikum electroswing miluje. Světové hvězdy žánru k nám jezdí často a velmi rádi se vracejí. Od minulého roku mají i českou konkurenci v podobě skupiny Mydy Rabycad. Ti teď vydali i první studiové album a opět na sebe strhli velkou pozornost. Jsou totiž zase první. To s sebou nese pozitiva i negativa. Kromě jedinečnosti se totiž nenabízí jiné srovnání než s rakouskými a francouzskými matadory.

Album Let Your Body Move přináší rytmickou a silnou atmosféru. I když z poslechu budete mít dobrou náladu, neubráníte se pocitu určitého nádechu lehké negativity nebo mírně temné atmosféry. To ale patří k electroswingu jako takovému. Hned první skaldba Trombone vás dostane svou silnou basovou linkou a nosným klavírem. Ten je jedním z hlavních identifikačních znaků čtyřčlenné skupiny. Na starosti ho spolu s elektronickými prvky, kterými je hudba Mydy Rabycad protkaná, má Nero Scratch. Pro swing důležitou basu se stará Jan Drábek, sólová kouzla na saxofon jdou na vrub Mikuláše Pejchy a emoce ve formě zpěvu skladbám vtiskla frontmanka Žofie Dařbujánová. Stupňující se atmosféra skladby nakonec ústí v osvěžující syntetizátorovou divočinu. V pořadí druhá  Blind od první chvíle zaujme podivným broukáním podkresleným jakoby legrační trumpetkou. Je to jedna z věcí, které Mydy Rabycad ozvláštňují. Podobné prvky totiž najdete na celé desce, a bezpečně tak rozeznáte jejich rukopis mezi ostatními.

U nové desky se pokaždé snažím najít nějakou absolutní bombu. Zkrátka píseň, která vás dostane se vším všudy, a okolní svět přestává existovat. Někdy je takové hledání těžké, někdy nemožné. U Mydy Rabycad to byla hračka. V pořadí třetí Bouncing Swing se po klidném klavírním začátku proloženém tradičními zajímavými vokály rozletí jako elektromagneticky urychlený projektil mířící přímo do vašeho mozku. Zlý syntetizátor a úžasné saxofonové sólo dávají dohromady šílenou kombinaci. Garantuji vám, tohle vás bude bavit!

Syntetizátory a elektronické zvuky dodávají desce říz a perfektně dokreslují atmosféru. Místy se ale zdá jejich použití až příliš brutální. Některé tracky jsou perfektně vyvážené a stále se stupňují. U jiných se ale jejich nástup zdá být trochu zbrklý. Klid, klid, najednou rána z nebes a zase klid. Možná to byl záměr, možná ne, každopádně je to jeden z mála prvků, ve kterých Mydy Rabycad zaostávají za zahraniční konkurencí. Další malé negativum je pro mě zpěv. Tedy, abychom si rozuměli, Žofie zpívá perfektně, ukazuje emoce, a rozhodně skupinu nebrzdí. Má ale až trochu moc hezounký hebký hlas. Ostře electroswingová Cigarette Smoke by zkrátka snesla trochu ostřejší pilu.

V repertoáru nehledejte pouze saxofon, skladba Drowning dá po hodně zajímavém začátku s povedeným stereo efektem ochutnat i zvuku harmoniky. A pak už jde do tvrdého. Ostré basy, elektronické podkreslení a skvělá taneční nálada. Velmi povedený a také nejswingovější zástupce je Player. Po lehkém klavíru nastupují žestě, které okamžitě vtáhnou do atmosféry 20. a 30. let a roztancují vaše smysly.

Až budete po poslechu držet desku s povedeným jednoduchým přebalem v ruce, možná si ve vší té dobré náladě trochu zastesknete, že to netrvalo o trochu déle. Skladeb tam totiž najdete jen sedm. A to je trochu škoda, i vzhledem k tomu, že jde v drtivé většině o povedné kousky, které stojí za zařazení do kolonky oblíbené. Možná i proto Mydy Rabycad na desce délku poslechu neuvádějí. Vzhledem k tomu, o jak mladou skupinu jde, je to ale skvělý výkon, za který se skutečně nemusí stydět ani před zahraničí konkurencí s mnohaletou zkušeností. Český electroswing má své první velké jméno, doufejme, že nezůstane jen u tohoto počinu.

• Interpret: Mydy Rabycad
  • Název: Let Your Body Move
  • Skladby: 1. Trombone 2. Blind 3. B Bouncing Swing 4. C Cigarette Smoke 5. Drowning 6. Player 7. City of Gray