Petra Börnerová duo: Acoustic session ve folk-bluesovém duchu

Desku Acoustic session, která osciluje na hranici dvou žánrů, natočilo Petra Börnerová duo. Jak manželské duo pojalo známé legendární skladby amerických bluesmanů a jak komponují vlastní skladby, se dočtete v následující recenzi.

Petra Börnerová duo - Acoustic session Petra Börnerová duo - Acoustic session Zdroj: přebal CD

Velmi stylově vyrobená deska, co se obalu týče, navozuje příjemnou retro atmosféru a nechává na posluchačovy oči působit krémové barvy a obrysy starých nástrojů, na které se především hrálo (a stále hraje) blues. Koncepčně zahrnuje album s názvem Acoustic session jedenáct skladeb, mezi kterými nalezneme jak autorské kousky, jež většinou směřují k folkové tvorbě, tak i převzaté zahraniční skladby zpívané v angličtině.

V první skladbě Pro tebe se představuje Petra Börnerová jako zpěvačka poutající pozornost, která dokáže tóny variovat. O přizpůsobivosti zpěvaččina hlasu se posluchač přesvědčí ještě několikrát. Úvodní skladba zcela neprozradí celé směřování alba, nicméně zaujme českým textem a poklidnou hrou na kytaru Gwyna Ashtona, která melodii dodává zvuk dálek. Píseň pluje bez gradace, spíše si libuje v líbivé, nikterak náročné melodii. Další Good Stuff již nabírá folk-bluesový nádech a zastupuje tak oba žánry, které duo hraje. Původní skladbu amerického hudebníka žijícího ve Finsku Erica Bibba oživuje hra na foukací harmoniku, jež je zde výrazná a střídá se s ženským hlasem, překrývá ho i doplňuje. Při této skladbě se Petra očividně cítí ve své kůži, jelikož je její zpěv rázný, pohrává si se všemi hláskami a přesně vyjadřuje poetiku písničky.

Blues se v dnes již legendární skladbě Roberta Johnsona Me and my devil objevuje zase v jiné podobě. Rytmická kytara udržuje přesně stanovený rytmus originálu, její aranž je ponechána, stejně jako mužský zpěv, nicméně se lehce posunuje toto známé delta blues do současné doby.

 

 

Poetická atmosféra za zvuku jasného kytarového rytmu, znovu výrazného hlasu především v refrénu Petry Börnerové si pohrává s původní písní Everything I need amerického bluesového hudebníka Keb´ Mo´. Celá aranž založená na rozmluvě akustické kytary a Petřina hlasu doplněném o doprovodné vokály působí na posluchače s velkou přesvědčivostí díky tomu, že nikdo netlačí na pilu a jednoduše nechávají skladbu plynout.

Skladba z pera Bornemissza Ádáma, který se na albu podílel pěvecky, hrou na akustickou kytaru, ukulele a mandolínu, se řadí mezi neoposlouchané kousky, jež naladí k dalšímu poslechu prostřednictvím nenuceného, ale jasně šlapajícího rytmu. Znovu se k Petře přidávají další vokály. Větší prostor taktéž dostává v písni Chase a face kytarové sólo, které se vmísí do akustického rytmu.

Vraťme se zpět do České republiky – alespoň na okamžik. Druhá a poslední autorská skladba Petry je založená především na textu, který vyjadřuje pocit snad každého, kdo někdy každodenně cestoval po Praze do práce autobusem. Mikropříběhy o tom, co se v autobusu během jízdy děje, doplňují celkový pocit, který z otravné cesty autorka textu má. Text zapadá přesně i do vyznění hudební linky, která částečně evokuje jakousi dlouhou, stále se opakující cestu.

Sledujte jazz a blues na Facebooku:
 

Znovu dostává slovo Bornemissza Ádám díky své skladbě I left my heart in the country. Navracíme se plně k bluesovému zvuku kytary ve skladbě, která se řadí mezi nejlepší počiny na celé nahrávce. Rytmus především kytarovou linkou jasně odkazuje ke kořenům blues, naopak zpěv působí velmi mírně a jemně, a proto přes něj po celou dobu vystupuje zmíněná kytara.IMG 2225

Nenucenou atmosféru plnou barevnosti přináší Hound dog za doprovodu tahací harmoniky. Následuje trocha slovenštiny v podání druhého člena dua Tomáše Bobrovniczkého. Ve skladbě Juraje Turteva, který se pěvecky taktéž na albu podílel, vyznívá jeho procítěný hlas, ale každopádně se na albu ukazuje jako vynikající bluesový kytarista, který se ve svých výkonech rozhodně řadí mezi špičku na české a slovenské bluesové scéně. Hra na rezofonickou či akustickou kytaru Tomáše Bobrovniczkého každopádně upoutá ještě více na živých vystoupeních. Dnes již standardy Driving Wheel a Baby, what you want me to do zakončují celou folk-bluesovou pouť desky. První jmenovaná přináší slidový zvuk rezofonické kytary a přenáší tak posluchače v čase. Hudební tečka se na konci desky vyjímá. Po celém poslechu zůstává v posluchači ucelený pocit, na kterém se podílí hravá a energická melodie.

Petra Börnerová duo přináší ve vlastních kouscích do střední Evropy zase jiný pohled na blues. Zpěvačka je velmi výrazná především v hlasových partech bluesových kousků, její vlastní skladby zase upoutají texty. Škoda jen, že se zpěvaččiných autorských kousků na desku nedostalo více, protože by se tak rozkryl celek, který tolik nejde odposlechnout ze dvou skladeb. Vysoko hodnocená je na albu neopomenutelná kytara ve všech variacích. Atmosféru doplní přejaté skladby, které sice nepřináší příliš nového, nicméně lze ocenit jejich ne vždy typický výběr.

Přehled

  • Interpret: Petra Börnerová duo
  • Název: Acoustic session
  • Formát: CD
  • Skladby: Pro tebe, Good Stuff, Me and my devil, Everything I need, Chase a face, Cesta pražským autobusem, I left my heart in the country, Hound dog, Neplač drahá, Driving wheel, Baby, what you want to me do
  • Čas: 37:43
  • Datum vydání: zima 2012
  • Vydavatel: Pure Music
  • Hodnocení: 80%
Napsal(a):
:DISQUS_COMMENTS

Další články

  • Foto: Blues Alive, Dům kultury, Šumperk, 17. 11. 2017

    Druhý večer bluesového festivalu byl opět skvělý! Pořadatelé nám i tentokrát nachystali pořádnou porci dobré muziky - zahájení patřilo „starým známým“ Slovak Blues Project a po nich následovala nepřehlédnutelná a zatím jediná bluesmanka Bex Marshall s Blues Bandem. Řádnou porci jazzu nám naservíroval skvělý John Medeski’s Mad Skillet a všechny zde zaujal suzafonista Kirk Joseph. Zac Harmon se svojí kapelou předvedli parádní pódiovou show a poslední vystoupení tohoto večera patřilo foukačkářům – Blues Harp Explosion feat. Billy Branch, James Harman a Magic Dick. Na závěr se všichni vystupující opět sešli na pódiu a zcela netradičně pokračovali v jam session.

  • Foto: Blues Alive, Dům kultury, Šumperk, 16. 11. 2017

    Hlavní hvězdou čtvrtečního večera a i letošního Blues Alive byl bezpochyby Jonny Lang. Ale začněme od začátku. Hned na úvod návštěvníky přivítal ve foyer živelný Band of Heysek (CZ). Na pódiu zahájil festival britský rocker Phil Shoenfelt & Southern Cross a po něm polská kapela Nočna zmiana bluesa s charismatickým foukačkářem Slawkem Wierzcholskim, kteří v Šumperku nebyli poprvé a předvedli publiku skvělou show. Následovalo americké trio Nick Schnebelen Band a po něm již Jonny Lang. Musím přiznat, že oproti poslechu jeho hudby, je koncert zcela jiné kafe! Strhující, dynamický zpěv a skvělá hra na kytaru nenechaly nikoho v klidu! Všichni si tento první večer bluesového festivalu skvěle užili!

  • Soutěžte o 3x1 lístek na Vánoční Respect festival

    Hudba z Konga je světově proslulá především díky sladkému zpěvu a energií sršícímu kytarovému doprovodu. Styl známý jako soukous či konžská rumba však není jediným reprezentantem hudby tohoto kraje. Konono No. 1 je první kapelou, která vystoupí na Vánočním Respect festivalu 8. prosince od 19 hodin v Paláci Akropolis spolu se skupinou Disciplin A Kitschme, která navazuje na stále nedoceněnou historii jugoslávské new wave scény. Pojďte s redakcí musicweb.cz soutěžit o volňásky na tuto vánoční party!

  • Hrát na suzafon je jako chodit aneb Mad Skillet v Jazz Docku

    Právě tak, jak stojí v úvodním nadpisu, charakterizoval hru na tento zajímavý nástroj Kirk Joseph, suzafonista kapely Mad Skillet aneb v překladu Šílené pánvičky, která vystoupila v Jazz Docku.

Další podobné články