Slunovratovy paprsky: Sloupořadí – mladá krev české alternativy si našla svoji cestu

Vychází nové album Sloupořadí nevšedně pojmenované plzeňské kapely – Slunovratovy paprsky aneb syndrom kontiunální reminiscence. Čím dalším se odlišuje tato mladá česká kapela kromě názvu, který je jistě obtížně zapamatovatelný nejen pro její fanoušky?

Slunovratovy paprsky - Sloupořadí Slunovratovy paprsky - Sloupořadí Zdroj: přebal cd

Jako svěží vítr na hudební scéně se jeví nová deska Sloupořadí skupiny Slunovratovy paprsky aneb syndrom kontiunální reminiscence (dále ovšem z praktických důvodů jen Slunovratovy paprsky – členové kapely snad prominou). Jedná se totiž o album, které je nabito vysoce kvalitními hudebními výkony, kdy je už zajímavá i samotná kombinace nástrojů v kapele. Sestavu kapely tvoří: Štěpán Dyk – kytara, zpěv, Radovan Kunc – bicí, Radek Bulín – basová kytara, Barbora Haasová – příčná flétna, zpěv.

Čtěte také: Nové album skupiny Muff nabízí lehkost a osvěžující humor

Zkušeně využívají takřka progrockově psychedelické postupy, čímž připomínají éru sedmdesátých let, a zejména pak kapely jako například King Crimson či Jethro Tull, kde kombinace flétny, originálně nápaditého zpěvu a častých změn rytmů a témat rovněž slavila velký úspěch. Ovšem tato podobnost je spíše obecná, protože Slunovratovy paprsky mají i díky moderním kompozičním postupům a punkovému nádechu blíže spíše k alternativnějším proudům v hudbě. Toto platí zejména i díky užitým textům.

Ty totiž tvoří nosnou plochu celé její tvorby. Základem pro desku se staly české texty, které převážně vycházejí z literární tvorby J. H. Krchovského, D. I. Charmse, P. Ouředníka, Alfréda Jarryho či Christiana Morgensterna (kratičkou veršovankou v písni Galuska se textově zapojil i kytarista Štěpán Dyk). Právě ona dadaistická hravost, cit pro hudební surrealismus či využívání prvků absurdního dramatu jsou příznačnými rysy písní skupiny Slunovratovy paprsky ať po stránce vokální, tak i instrumentálně-kompoziční.

Texty navíc také nutně ovlivňují samotný druh zpěvu, kdy například v písni O vyvalených bábách se jedná o dramatický projev, který ve volných momentech doplňuje příjemnými vstupy flétnistka Barbora Haasová. Oproti tomu se důrazný punkový zpěv prosadil v rockověji nadupanější písni Krbová římsa II, kde si zpěvák stěžuje na únavu z nudné životní role plné přetvářky. Opět skvělé využití Krchovského veršů.

Text Alfreda Jarryho použitý v písni O slunci, studeném tělese se pro změnu stal inspirací i pro grafický návrh alba, na němž se vyřádil výtvarník Petr Kutek, který tak této desce vtiskl svoji obrazovou představu. Tato píseň obsahuje po hudební stránce všechny přednosti, která kapela Slunovratovy paprsky nabízí. Lze vycházet z předpokladu, že píseň se stala inspirací při hledání názvu kapely.

Rocková vypalovačka s kvalitními výkony všech spoluhráčů (a spoluhráčky) tematicky graduje, a posluchač je tak vtažen do rockové nirvány, neboť navodit takovou atmosféru umí opravdu málokdo. Kapela hraje jako celek, nedochází zde k výraznějším přetahováním o frontmanskou pozici, což umělecký zážitek posluchače ještě více zesiluje. Právě dokonalá souhra hráčská i myšlenková vyznívá při poslechu v každém ohledu.

Teprve druhé album plzeňské kapely je tak vykročením opět novým směrem, neboť předchozí deska Sytiniápyrís z roku 2011, která vyšla tehdy ještě pod původním názvem Slunovratovy paprsky aneb paleocerebellární guanosindifosfát, byla ještě bez podpory flétny, navíc texty tohoto alba vycházely ze zhudebněných výňatků básní starověkého kmene Gekemu. Od roku 2010, kdy skupina byla fakticky založena, je to velký posun a je tedy na místě si položit otázku, kam se bude umělecky i dále ubírat.

Sledujte jazz a blues na Facebooku:
 

Skupina Slunovratovy paprsky vhodně a citlivě spojila po hráčské stránce technicky komplikované melodie, aniž by tím ale ztratily písně šmrnc a chytlavost. Nápaditými texty navíc posouvá svoji tvorbu do sfér, které nutí posluchače nad skladbami přemýšlet a vnímat je. Potěší tak rockového fanouška hladového po náročných výkonech hudebníků, básníka, punkáče i nenapravitelného snílka. A to je přeci krásné, ne?

 

 

Bandzone profil kapely s ukázkami písní z desky Sloupořadí

Slunovratovy paprsky - Sloupořadí na GooglePlay

Přehled

  • Interpret: Slunovratovy paprsky aneb syndrom kontinuální reminiscence
  • Název: Sloupořadí
  • Formát: CD
  • Skladby: Krbová římsa, Galuska, Faun, Tanec, Perský koberec, On, O Slunci, studeném tělese, O vyvalených bábách, Faun II
  • Čas: 43:06
  • Datum vydání: 2013
  • Vydavatel: Gekemu Records
  • Hodnocení: 80%
Napsal(a):
:DISQUS_COMMENTS

Další články

  • Foto: Blues Alive, Dům kultury, Šumperk, 17. 11. 2017

    Druhý večer bluesového festivalu byl opět skvělý! Pořadatelé nám i tentokrát nachystali pořádnou porci dobré muziky - zahájení patřilo „starým známým“ Slovak Blues Project a po nich následovala nepřehlédnutelná a zatím jediná bluesmanka Bex Marshall s Blues Bandem. Řádnou porci jazzu nám naservíroval skvělý John Medeski’s Mad Skillet a všechny zde zaujal suzafonista Kirk Joseph. Zac Harmon se svojí kapelou předvedli parádní pódiovou show a poslední vystoupení tohoto večera patřilo foukačkářům – Blues Harp Explosion feat. Billy Branch, James Harman a Magic Dick. Na závěr se všichni vystupující opět sešli na pódiu a zcela netradičně pokračovali v jam session.

  • Foto: Blues Alive, Dům kultury, Šumperk, 16. 11. 2017

    Hlavní hvězdou čtvrtečního večera a i letošního Blues Alive byl bezpochyby Jonny Lang. Ale začněme od začátku. Hned na úvod návštěvníky přivítal ve foyer živelný Band of Heysek (CZ). Na pódiu zahájil festival britský rocker Phil Shoenfelt & Southern Cross a po něm polská kapela Nočna zmiana bluesa s charismatickým foukačkářem Slawkem Wierzcholskim, kteří v Šumperku nebyli poprvé a předvedli publiku skvělou show. Následovalo americké trio Nick Schnebelen Band a po něm již Jonny Lang. Musím přiznat, že oproti poslechu jeho hudby, je koncert zcela jiné kafe! Strhující, dynamický zpěv a skvělá hra na kytaru nenechaly nikoho v klidu! Všichni si tento první večer bluesového festivalu skvěle užili!

  • Soutěžte o 3x1 lístek na Vánoční Respect festival

    Hudba z Konga je světově proslulá především díky sladkému zpěvu a energií sršícímu kytarovému doprovodu. Styl známý jako soukous či konžská rumba však není jediným reprezentantem hudby tohoto kraje. Konono No. 1 je první kapelou, která vystoupí na Vánočním Respect festivalu 8. prosince od 19 hodin v Paláci Akropolis spolu se skupinou Disciplin A Kitschme, která navazuje na stále nedoceněnou historii jugoslávské new wave scény. Pojďte s redakcí musicweb.cz soutěžit o volňásky na tuto vánoční party!

  • Hrát na suzafon je jako chodit aneb Mad Skillet v Jazz Docku

    Právě tak, jak stojí v úvodním nadpisu, charakterizoval hru na tento zajímavý nástroj Kirk Joseph, suzafonista kapely Mad Skillet aneb v překladu Šílené pánvičky, která vystoupila v Jazz Docku.

Další podobné články