Viva Cuba Libre: Rap Is War

V rámci filmového festivalu Jeden svět, který již šestnáctým rokem představuje dokumenty s tématikou lidských práv v různých městech České republiky, mohou diváci shlédnout i dokument s názvem Viva Cuba Libre: Rap is war. Tato akce, největší zabývající se tímto tématem ve střední Evropě, spolu se společností Člověk v tísni a tísícem dobrovolníku z mnoha a mnoha zemí každoročně promítnou v České republice kolem šestatřiceti filmů v sedmdesáti třech různých projekcích.

Los Aldeanos Los Aldeanos Zdroj: of. facebook

Režisér Jesse Acevedo, za pomoci skryté kamery a s riskováním vlastní svobody, natočil autentický dokument, jenž nejen že mapuje aktuální politické dění na Kubě, ale také dovolí divákovi nahlédnout do života místních obyvatel, kteří nejsou spokojení s vládním systémem nastaveným v této zemi, a přináší pohled na tvorbu jedné z místních undergroundových rapových legend - Los Aldeanos. Dokument, ve kterém je pár pasáží, při nichž se divákovi mírně zvýší tlak, je celý nahrán na „roztřesenou" kameru, která ještě umocňuje dojem realističnosti.

Dva kamarádi, Bian Óscar Rodríguez Gala (El B) a Aldo Roberto Rodríguez Baquero (El Aldeano), založili v roce 2003 rapovou crew, jejíž název v překladu znamená Vesničané. Tento název také skvěle odraží z jakých poměrů si museli svoji slávu vydobýt. Jejich nekompromisní protisystémové a protipolitické texty dělají z jejich každodenního života neustálý boj s policií, na Kubě patří k zakázaným kapelám.

Takový příklad lze nalézt v jejich snad nejznámější písni Libertad de exprese. A není to jen jejich boj, ale i boj jejich fanoušků, kteří se nebojí je veřejně podpořit, i přes riziko útlaku ze strany státu. S tím souvisí příběh bratrů Cruzových, kteří byli za poslech právě této nekompromisní skupiny surově zbiti a odsouzeni na pět let do jednoho z nejhorších kubánských vězení. Jejich příběh se v dokumentu prolíná v podobě autentických výpovědí jejich matky, jež zastává názor, že pravda musí vyjít najevo, a i přes obrovský strach vypovídá na kameru. Její synové si na Vánoce v roce 2008 pouštěli tyto kontroverzní umělce, když k nim vtrhlo policejní komando.

Každodenní prohlídky, nesvoboda, všudypřítomné policejní kamery. Jedna ze scén, která pravdivě zrcadlí poměry v Havaně, ukazuje tvrdý zásah policistů proti dvěma homosexuálním partnerkám. To je jejich každodenní chléb. To vše je podtrženo hudbou ústředního dua, které je do značné míry proti statusu quo, čímž vznikají expresivní skladby plné kritiky vůči Kubě, ale i plné snahy vštípit lidem kolem sebe smysl pro politické, sociální a ekonomické problémy.

Sami sebe v dokumentu neoznačují za problém, jen jako poukazovatele na již stávající problém v nastavení státu. Z jejich hudby je cítit, že ji rozhodně nedělají pro peníze, ale spíš pro snahu něco změnit, změnit poměry nejen mezi svými blízkými a sousedy, ale i poměry na celé Kubě. Jejich alba nechtějí vydávat tuzemské labely, takže si téměř samizdatově vypalují jejich hudbu na cd, které pak šíří do ulic. To, že jejich úspěch překročil i hranice tohoto slunečného ostrova, dokazuje spolupráce se slovenským raperem Čistychovem, předskokanem takových jmen jako Snoop Dog nebo Black Eyed Peace. Skladba s El Aldeanem, zkráceně s Aldem, se objevila na jeho poslední desce z roku 2011 Rap/Evolúcia (P.D.P).

Kompletní program festivalu Jeden svět, který se koná od třetího do dvanáctého března, najdete již brzy na oficiálních webových stránkách. VIVA CUBA LIBRE.

• Interpret: Los Aldeanos
  • Název: Viva Cuba Libre: Rap Is War