Angélique Kidjo roztančila Smetanovu síň

Angélique Kidjo, čerstvě šestapadesátiletá africká první diva roztančila 13. července Obecní dům v Praze v rámci prestižního festivalu Prague Proms. Sál s posluchači se ocitl v objetí jejího velkého srdce a upřímná radost ze života nakazila nejednoho pána v kravatě.

Angélique Kidjo, Smetanova síň - Obecní dům Angélique Kidjo, Smetanova síň - Obecní dům Foto: David Webr/musicweb.cz

Energická zpěvačka z malé africké země Benin, kovaná zejména ve stylu západo-africké tradice propojuje své výchozí zaměření s afrofbeatem, afropopem, latininsko-americkým stylem, jazzem či funkem. Ve svém mládí byla velmi ovlivněna muzikantskými ikonami jako jsou například: Fela Kuti, Miriam Makeba, Hugh Masekela, James Brown, Manu Dibango, Otis Redding, Jimi Hendrix, Stevie Wonder, Osibisa a Santana. Její talent se projevil velmi brzy, začala vystupovat už v šesti letech v divadle po boku své maminky a od té doby se již nezastavila. Angélique Kidjo nelenila, prošla si všemi možnými přivýdělky, jen aby mohla studovala na prestižní, jazzové CIM v Paříži, kde se také osudově seznámila s Jeanem Hebrail, se kterým zkomponovala většinu své muziky. Je držitelkou Grammy, humanitární aktivistkou a zakladatelkou The Batonga Foundation, která podporuje vzdělání mladých afrických dívek. Ve vystupování Angélique Kidjo nás oslovuje síla ženy, která si je jistá svým místem ve světě a svým posláním. Při koncertu na sebe nestrhávala pozornost prvoplánově, ale promlouvala do duší posluchačů s jistotou politického vůdce. Chce šířit dál naději na mírovou civilizaci, toleranci, zodpovědný život na Zemi a především jí leží na srdci harmonické vztahy, které by předcházely válkám a všemožným mezilidským třenicím.transparenttransparent 1

Samotný koncert působil - přes svou nepopiratelnou kvalitu - jako podklad pro cíle, za kterými Angélique stojí. Skladby byly proloženy věcnými a jasnými sděleními podporující mír, důstojnost ženy, lásku mezi lidmi a úryvky pohnutek, pod kterými byly konkrétní texty psány. A to bez sentimentu, s radostí, silou a přímostí. Kompozice skladeb vycházely především ze zpracovaných afrických lidových či autorských písní. Posluchačům mohla ukápnout slzička u tklivých, vláčných melodií, aby byl zase prostor naplněn rozpustilou radostí ze života, často se objevovaly skladby s výrazně latinsko-americkou rytmizací podporovanou zařezávající akustickou kytarou, jiné kompozice uchvacovaly propracovanými jazzovými aranžemi se vkusnými sóly hráčů z řad Českého národní symfonického orchestru.

Sledujte Musicweb na Facebooku:
 

Největší překvapení přišlo na samotný konec koncertu, kdy Angélique tančila uličkou a vlastnoručně přiměla náhodné oběti tančit s ní, až se zvedl ze židlí celý sál a jednohlasně zpíval pod jejím vedením refrén písně jejího snad nejznámějšího hitu Mama Afrika. Následovala gradace na druhou, kdy se do celé akce vložil dirigent Gast Waltzing a přiměl publikum zpívat Happy Birthday pro Angélique k jejím blížícím se narozeninám. Dojemněji to skončit skutečně nemohlo. Samozřejmě byly vytleskány další dva přídavky, postava drobné Angélique se málem ztratila pod záplavou obrovských květin a zúčastnění si mohli na chvíli uchovat pocit netypického veselí, které při koncertě jakoby spontánně zavládlo.

Napsal(a):
:DISQUS_COMMENTS

Další články

  • Foto: Blues Alive, Dům Kultury, Šumperk, 18. 11. 2017

    Třetí a závěrečný večer hned naplno rozjela polská skupina Cheap Tobacco s úžasnou zpěvačkou Natalií Kwiatkowskou, kteří v Šumperku nejsou žádnými nováčky. Po nich jsme byli naladění do temné, psychedelické hudby Hugo Race & Michelangela Russo a teprve další kapela, „divoké dračice“ z New Yorku Jane Lee Hooker to pořádně rozjely. Nejen že skvěle zahrály, ale předvedly i velice živou show na podiu. Eric Bibb zahrál klasické blues na akustickou kytaru a po něm již následoval hřeb tohoto večera Mr. Sipp. Na závěr pořádný nářez elektrického blues !

  • Bobby McFerrin se vrací do Prahy

    Hvězda, co už několik desetiletí boří všechna hudební pravidla. Desetinásobný držitel Grammy, autor patnácti alb, prodaných ve více než 20 milionech kopiích, který smazává rozdíl mezi pop music a uměním. S bosýma nohama pobíhá po pódiích nejslavnějších světových scén, objevuje nepopsané hlasové rozsahy, inspiruje celou novou generaci a cappella zpěváků, ovlivňuje beatboxery. To je Bobby McFerrin.

  • Foto: Blues Alive, Dům kultury, Šumperk, 17. 11. 2017

    Druhý večer bluesového festivalu byl opět skvělý! Pořadatelé nám i tentokrát nachystali pořádnou porci dobré muziky - zahájení patřilo „starým známým“ Slovak Blues Project a po nich následovala nepřehlédnutelná a zatím jediná bluesmanka Bex Marshall s Blues Bandem. Řádnou porci jazzu nám naservíroval skvělý John Medeski’s Mad Skillet a všechny zde zaujal suzafonista Kirk Joseph. Zac Harmon se svojí kapelou předvedli parádní pódiovou show a poslední vystoupení tohoto večera patřilo foukačkářům – Blues Harp Explosion feat. Billy Branch, James Harman a Magic Dick. Na závěr se všichni vystupující opět sešli na pódiu a zcela netradičně pokračovali v jam session.

  • Foto: Blues Alive, Dům kultury, Šumperk, 16. 11. 2017

    Hlavní hvězdou čtvrtečního večera a i letošního Blues Alive byl bezpochyby Jonny Lang. Ale začněme od začátku. Hned na úvod návštěvníky přivítal ve foyer živelný Band of Heysek (CZ). Na pódiu zahájil festival britský rocker Phil Shoenfelt & Southern Cross a po něm polská kapela Nočna zmiana bluesa s charismatickým foukačkářem Slawkem Wierzcholskim, kteří v Šumperku nebyli poprvé a předvedli publiku skvělou show. Následovalo americké trio Nick Schnebelen Band a po něm již Jonny Lang. Musím přiznat, že oproti poslechu jeho hudby, je koncert zcela jiné kafe! Strhující, dynamický zpěv a skvělá hra na kytaru nenechaly nikoho v klidu! Všichni si tento první večer bluesového festivalu skvěle užili!

Další podobné články