Antonio Sanchez – Frustrovaný rocker? Doporučený

Žijící jazzová legenda - Antonio Sanchez - předvedl 4. prosince v Jazz Docku hudebně komplexní vystoupení. Poslední Antoniův počin Migration je skutečně zkomponován jako svita, skladby na sebe nádherně navazují a prolínají se v moderně jazzovém žánru.

Antonio Sanchez v klubu Jazz Dock 4. prosince 2015 Antonio Sanchez v klubu Jazz Dock 4. prosince 2015 Foto: Kateřina Trnková/musicweb.cz

Nebojím se prohlásit, že tvorba Antonia Sancheze stojí na vrcholu soudobé hudby, kde se stírají rozdíly mezi klasickou vážnou muzikou a jazzem, jak v složitých harmoniích, tak kompoziční propracovaností a technicky mistrovskou reprodukcí zároveň. Antonio Sanchez sám v jednom z rozhovorů akcentoval, že pokud chce člověk skutečně porozumět, proč se určité styly hrají tak, a jiné onak, je potřeba jít ke kořenům. Stylovost hraní není jen o feelingu, ale také o znalosti historie a technické schopnosti to provést. A u poctivých umělců lze pozorovat, jako by do sebe vstřebali vše, co bylo a pozvednou laťku vlastní rukou zase o kousek výš. Jsou pořád otevření novým podnětům, kterými kultura pulzuje a zařadí je pak do svého díla, jenž pevně stojí za základech virtuózní technické vybavenosti, dlouholeté zkušenosti, vědění a vlastní kreativity.

Na vystupování Antonia Sancheze jsem si jako první uvědomila opravdu neuvěřitelnou složitost polyrytmů, metrických hrátek, zvukových variací - a zároveň, přestože nedokážu v ten moment analyticky rozebrat, co se zrovna událo, jeho hraní je velmi čitelné, vstřebatelné a artikulované. V sólech často opakuje motiv, se kterým si zrovna pohrává, aby se ujistil, že jsou posluchači skutečně s ním, a místo autistické exhibice rozvíjí spontánní ideu do smysluplného příběhu, ve kterém se člověk neztratí po prvních třech úderech, (jak se mi při poslechu jazzových sól často stává), ale naopak si může vychutnat přirozený vývoj příběhu, který zrovna Antonio vypráví.

Jak už jsem zmiňovala na začátku, celý koncert vyzněl žánrově pestře, bylo jasně znát, že Antonio Sanchez vyrůstal na rock´n´rollu. Doteď prý vozí mamince klasická rocková alba jako dárky ze svých cest. Sám sebe v rámci jednoho hudebního pořadu s úsměvem nazval jako „frustrovaného rockera, kterej zabředl do jazzu, aby se mohl víc projevit". Proto taky dokáže hrát velmi úderně, razantně a minimalisticky, což vytváří příjemný kontrast zvláště k rychlým a složitějším swingově laděným částem. Myslím si, že právě umění používat kontrast vystihuje Antoniův styl nejlépe. Díky chytrým změnám ať dynamickým, tempovým či zvukovým drží Antoniova hra posluchače naprosto pevně v náručí. V momentě, kdy hrozí, že pozornost začne unikat, nastane obrat úplně jinam, člověk jen trošku zadrží dech a podiven, kde se právě ocitl, nastraží uši a vychutnává se zaujetím dál.

 

 

Zajímavým zpestření celého programu byla improvizovaná dua, která si Sanchez střihnul s každým muzikantem minimálně jednou. A opět, tyto části vyzněly velmi muzikálně a kultivovaně, jako skutečný dialog, smysluplná konverzace bez tendence se pouze předvést, nebo hůř – položit spoluhráče „battlově" lopatky. Kapela byla dokonale sehraná, všechny přesné a složité přiznávky vyzněly naprosto lehce a přirozeně.

Sledujte jazz a blues na Facebooku:
 

I kdybych popsala milion stran, není možné předat slovy jemné i burácivé, nevšední i patetické, barevné i hluboké emoce, které z pódia celý večer lítaly. A pokud čekáte, že po zbožšťující ódě přijdou také nějaká negativa, musím Vás zklamat a odporoučet k dílu Antonia Sancheze, který se pro mě stal po tomto večeru čestným právoplatným rytířem současné jazzové scény.

Napsal(a):
:DISQUS_COMMENTS

Další články

  • Gregory Porter: Sametový hlas starých časů

    Zpěvák Gregory Porter, který svou kariéru nastartoval až ve středním věku, vystřelil jako nová jazzová hvězda na výsluní. Pro české publikum již tento fenomenální hudebník není neznámou veličinou. A nyní vystoupil ve velkém prostoru Fora Karlín s pětičlennou kapelou, ve které působí i jeden Čech - hráč na Hammondovy varhany Ondřej Pivec.

  • Foto: JoJo Mayer & Nerve, Jazz Dock, Praha, 23. 4. 2018

    I přes zpoždění koncertu z důvodu vykradení dodávky na cestě ze Slovenska se koncert uskutečnil v pozdější večerní dobu ale nedočkaví diváci se i tak dostavili do klubu Jazz Dock na švýcarského bubeníka JoJo Mayera a jeho kapelu v rámci festivalu Drum Days. Podívejte se na fotoreport.

  • Foto: Fanfare Ciocarlia & Adrian Raso - Devils Tale, Palác Akropolis, Praha, 23. 4. 2018

    Fanfare Ciocarlia známá z filmů Emira Kusturici přivezla do Prahy pořádnou nálož balkánské dechovky a ve vyprodané Akropoli to bylo opravdu znát od prvních tonů. Podívejte se na fotoreport z tohoto protančeného koncertu.

  • Foto: Lori Williams, Omar Hakim & Rachel Z, Jazz Fest Brno, Sono Centrum, 22. 4. 2018

    Přinášíme vám další fotoreport z Jazz Festu Brno! Lori Williams svým krásným a procítěným zpěvem nadchla posluchače v první polovině večera a v druhé hrála neméně skvělá kapela bubeníka Omara Hakima & Rachel Z.