Basista Fernando Saunders je dnes víc zpěvák Doporučený

Sólový koncert amerického basisty v pražském Kulturním domě Barikádníků proběhl ve znamení zvukové pohody a sehranosti s trojicí mladších českých hudebníků 31. května.

Fernando Saunders vystoupil v netradičním koncertním prostoru v pražských Strašnicích. Fernando Saunders vystoupil v netradičním koncertním prostoru v pražských Strašnicích. Foto: David Webr/musicweb.cz

Basista, který se může pochlubit spoluprací s takovými legendami, jako jsou Lou Reed, Suzanne Vega, Jan Hammer, Jeff Beck či John McLaughlin, si na svůj pražský recitál vybral skladby z posledního CD Happiness. V nich se ale předvedl hlavně jako zpěvák dovedně kombinující normální hlasovou polohu s fistulí. Při zavřených očích to znělo, jako by na pódiu zpívali dva sólisté. Už při úvodní skladbě Jesus, kterou Saundersovi dodal jeho někdejší kapelník Lou Reed, se basista pokusil o přímý kontakt s publikem. Posluchačům ale zprvu moc do zpěvu nebylo, a tak se omezovali jen na potlesk. Tím ale nakonec vůbec nešetřili.

Doprovázející pianista Jiří Zabystřan a zpívající kytarista Jiří Balcařík zprvu Saundersovi jen tak nesměle přizvukovali. V průběhu vystoupení ale i oni nakonec dostali prostor, aby se představili jako jazzrockově vyzrálí muzikanti. Většina skladeb vycházela z písňových forem a kupodivu se jen málo ke slovu dostal Fernando Saunders jako sólový basista. Zvuk jeho bezpražcové pětistrunné baskytary byl poněkud matný, takže i jeho několik málo sól vlastně zaniklo. Tím ale trochu ohrozil svou pověst světového virtuosa, protože běžných doprovodných basistů jsou na světě tisíce. Saundersově kapele se během večera podařilo koncert vygradovat, takže došlo i na přídavky, při kterých se blýskl i bubeník Zdeněk Puchmeltr. Celkový zvuk kapely byl pro ucho příjemný, občas ale poněkud monotónní.

 

 

Saunders na tomto koncertě nevyužil většiny světových autorů, pro které v minulosti nahrával, a to byl zřejmě ten hlavní kámen úrazu. Spoléhal se hlavně na své vlastní skladby a nejnovější tvorbu, která nebyla vždy objevná. Saunders se tentokrát představil víc jako zpěvák než hvězda baskytary, čímž nedostál plně svého renomé.

Napsal(a):
:DISQUS_COMMENTS

Další články

  • Foto: Ethan Iverson, Joe Sanders, Jorge Rossy, Jazz Dock, Praha, 18. 9. 2019

    V klubu Jazz Dock se ve středu sešlo trio špičkových hudebníků - vše o koncertě si přečtěte v REPORTU Martina Faixe, zde pro vás máme fotografie, doplňující atmosféru koncertu.

  • Jazz Dock přivítal nový projekt klavíristy Ethana Iversona

    Jméno klavíristy Ethana Iversona je spojeno bezesporu se skupinou The Bad Plus, kterou v roce 2000 zakládal se svými přáteli. Po létech jejího působení v roce 2017 ovšem oznámil, že kapelu opouští. Ethan Iverson navštívil tak klub Jazz Dock ve středu 18. září 2019 poprvé se svým novým projektem.

  • V říjnu se v Praze uskuteční hudebně výtvarný festival pro děti Struny Teens

    Hudebně výtvarný festival Struny TEENS je tu v říjnu opět pro všechny, kteří chtějí proniknout do světa profesionálních mladých hudebníků i výtvarníků. 19. října na ně v Fa Fabrice čekají workshopy, debaty a unikátní koncert. Na workshopu s Jarem Cossigou se dozvědí mnoho užitečných rad a tipů, jak správně nahrávat, stříhat a mixovat muziku. Výrazná ilustrátorka a umělkyně Eliška Podzimková, kterou si ke spolupráci vybral Jamie Oliver nebo Tomáš Klus, zas předá své bohaté zkušenosti na výtvarném workshopu.

  • Skupina minus123 pokřtí novou desku v Lucerna Music Baru

    Po deseti letech přichází -123min. s novou nahrávkou. Album LES vyjde v pátek 20. září. Novinka obsahuje devět skladeb a poprvé za celou existenci kapely se jedná o desku v češtině. LES natáčely „Minuty" v legendárním studiu Sono Records a jako hosta ke spolupráci přizvaly i geniálního jazzového trumpetistu Erika Trufazze.