Basový titán Wooten posluchačsky odzbrojil vyprodanou Akropoli Doporučený

V pátek 2. května se v pražském Paláci Akropolis uskutečnil předposlední koncert festivalu Mladí ladí jazz. Hvězdou tohoto večera byl Victor Wooten Band. Role předskokana se ujala česká funková kapela Top Dream Company.

Victor Wooten Band Victor Wooten Band Foto: Jakub Macháček/musicweb.cz

Již v půl osmé, kdy se u vchodu známého žižkovského klubu shromažďovala fronta hudebních fanoušků, se z podzemí rozeznělo temné dunění. Pokud jste se zaposlouchali, mohli jste i díky průrazným štěkům dechové sekce rozeznat svižnější funkovou píseň. To nastoupila česká desetičlenná formace Top Dream Company. Právě letos slaví deset let své existence a k tomuto výročí připravuje nové CD, na kterém budou hostovat i zahraniční umělci.

Pro necelý hodinový koncert byla charakteristická živost a taneční atmosféra podpořená sehranou instrumentální složkou a nápaditou složkou vokální. V repertoáru kapely zazněly kromě funku a soulu i prvky reggae, disca, popu, jazzu a latiny. Co se týká obsazení, za mikrofonem se na postu frontmana představil zpěvák Martin Růža, na němž stála i komunikace s publikem. Tuto úlohu zvládl dobře. Zpíval česky i anglicky a občas mu vypomohli tři vokalisté.

Bohatá dechová sekce se skládala ze tří saxofonů a dvou trumpet. Barytonsaxofon obsluhoval Robert Mitręga, altsaxofon Jan Pospíšil, tenorsaxofon a vokály Zbyněk Polívka. Na tzv. lead trumpetu hrál Jiří Němec a post druhé trumpety obsadil kapelník, původce celé kapely a vokalista Petr Harmáček. Rytmika složená z kytaristy Karla Bárty, klávesisty a vokalisty Jana Bálka, baskytaristy Ondřeje Podhajského zastupujícího Michaela Krásného a bubeníka Ondřeje Pomajsla byla, co se týká groovu, jistá a neúprosná.

Smršť světové kvality

Po přestavbě pódia a patnácti minutové pauze na scénu nastoupil jeden z nejuznávanějších a pěti cenami Grammy oceněný baskytarista Victor Wooten se svými dvěma bratry Josephem a Elijah Reginaldem v doprovodu výborného bubeníka Derica Watsona.

Toto fenomenální složení spustilo za bouřlivého uvítání svou první skladbu. Po uslyšení prvních tónů se publikum začalo automaticky pohupovat do rytmu. Nástup byl velmi energický a dalo se z něj vycítit, že tento kvalitní koncert rozhodně nenechá nikoho v klidu.

Prohlédněte si také fotogalerii z koncertu Victora Wootena

Playlist kapely byl koncipován do delších skladeb a písní. Každá z nich byla něčím naprosto odlišná od předešlé a zároveň měla svého dominujícího umělce. Velmi výrazné bylo citlivé hraní si s dynamikou a přechody mezi jednotlivými celky.

První skladbou se hudební formace představila a hned do druhé přizvala charismatickou zpěvačku Krystal Peterson, která svým virtuosním výkonem a emocionálním projevem zanechala v publiku silný dojem. Následně pozornost patřila Victorovi, ten kromě svého basového sóla píseň i odzpíval. Při tom se mu podařilo pobavit publikum a dokázat tak, že mimo jiné je i skvělým showmanem. Po Victorově představení se další píseň zaměřila k jeho na klávesy hrajícímu bratrovi Josephovi. Za doprovodu krokových kreací Victora, Reginalda a Krystal řídil asi desetiminutovou pasáž, kdy komunikoval s publikem a zkoušel jeho reakci.

Sledujte jazz a blues na Facebooku:
 

Po této zábavné pasáži a sóle pozornost přešla na levou stranu pódia. Zde stál nejstarší z Wootenových bratrů Reginald, který předvedl naprosto neuvěřitelné sólo plné brilantních technik od sweep pickingu, tappingu, strummingu až po perkusivní přístup ke hře. Následoval opět prostor pro zpěvačku Krystal. Té se podařilo zpočátku nejdříve velice klidnou skladbu vygradovat do velké emoční smrště, z níž pak plynule přešla do známé skladby Summertime.

Závěr koncertu patřil na pódiu osamocenému Victorovi a jeho krásnému sólu zahrnujícímu všechny jeho dovednosti a techniky. Okouzlující atmosféru dodala tma a mírná světla. Koncem sóla Victor přešel do groovu a vyzval tak své spoluhráče, aby se opět k němu přidali. S poslední nabitou písní se kapela za ohromného potlesku rozloučila a ani bouřlivá odezva publika nepřesvědčila pořadatele festivalu o tom, že by měli riskovat porušení nočního klidu přídavkem.

 

 

Zvuk Victor Wooten Bandu je naprosto osobitý a zahrnuje širokou paletu žánrových prvků. Nejlépe by se jejich styl dal shrnout pojmem fusion. Koncert, který předvedli tento pátek v Paláci Akropolis, bude jistě ještě velmi dlouho ležet v srdcích posluchačů. Kdo před odchodem chtěl, mohl si ještě s bratry Wootenovými osobně potřást rukou a koupit si jejich CD.

Napsal(a):
:DISQUS_COMMENTS

Další články

  • Do České republiky se přijedou rozloučit hudebníci Franka Zappy

    The Grandmothers, The Grandmothers of Invention či The Grande Mothers Re:Invented. Všechny tyto názvy však patří jedné skupině hudebníků, kteří dříve spolupracovali s Frankem Zappou. S mottem: Tohle není jen jeden z dalších comebacků, tohle je reinkarnace Mothers of Invention. Tato parta každopádně přijede v květnu roku 2018 do pražského Lucerna Music Baru, aby připomněla tvorbu fenomenálního rockového skladatele a zpěváka Franka Zappy.

  • V Praze vystoupí fenomenální britský houslista Nigel Kennedy

    Nejslavnější britský houslista a vášnivý fanoušek fotbalového klubu Aston Villa přijede v březnu příštího roku zahrát českému publiku vybrané skladby od Vivaldiho, Bacha i Gershwina. Koncert s podtitulem „Bach meets Gershwin“ se za doprovodu dalších pěti hudebníků bude konat v pražském Kongresovém centru.

  • Rozhovor s Michalem Prokopem: O hlasivky nijak zvlášť nepečuji

    Mít vlastní předvánoční koncert v Praze se stalo pro zpěváka Michala Prokopa již osobní prestiží a dějištěm toho letošního bude opět Forum Karlín. V pátek 22. prosince zde předstoupí před posluchače, aby připomenul své padesátileté působení na české rockové scéně, které začalo na 1. Československém beatovém festivalu v roce 1967, tedy právě před padesáti lety. Michal Prokop zde hned napoprvé uspěl a z festivalu si odnesl cenu za nejlepšího zpěváka. Zeptali jsme se ho tedy, s kým letos v tomto jubilejním roce vystoupí.

  • Foto: Beata Hlavenková, Praha, 13. 12. 2017

    V kapli žižkovského atria proběhl křest nového alba Bethlehem pianistky Beaty Hlavenkové. Koledy v jazzovém hávu zahrála společně se svým hostem Martinem Brunnerem.

Další podobné články