Biosphere: Hudební odysea v Planetáriu Doporučený

Když se páteční večer 17. února začínaly před holešovickým Planetáriem srocovat hloučky dospělých lidí, bylo zřejmé, že tu nejsou na povinné školní exkurzi. V hlavním sále Planetária se totiž konala série odložených koncertů norského ambientního guru Geira Jenssena vystupujícího pod aliasem Biosphere.

Biosphere Biosphere Zdroj: Petr Hanzel

Biosféra je pojem označující živou vrstvu země, pomyslný obal země sahající od litosféry až do horních částí troposféry, v němž se vyskytují všechny živé organismy naší planety. Pro představitele hudebního žánru, jehož hlavním záměrem je rozbití dichotomie mezi posluchačem a tvůrcem a snaha o distancování se od tvůrčího procesu, je to velice příznačný název. Jako ambientní hudba – která se podle Briana Eno měla stát hudbou našeho prostředí – nás totiž biosféra obklopuje a zároveň jsme její součástí. A byla to právě snaha pokusit se posluchačům nabídnout takto všeobjímající a transcendentální hudební zážitek, která inspirovala produkční tým festivalu Spectaculare v roce 2015 k uspořádání koncert Biosphere s důmyslnou vizuální projekcí v projekční kopuli pražského planetária. Koncept se osvědčil a Spectaculare se tedy rozhodlo na letošním ročníku zopakovat program tří po sobě jdoucích vystoupení doprovázených videoprojekcí.

Vystoupení začalo pozvolně narůstajícími vlnami syntezátorů, při nichž noční oblohu nad hlavami posluchačů protínaly prolétající letadla a následně ji zakryla mračna. Ta záhy vystřídala znázornění souhvězdí, která rotovala a propadala se prostorem za doprovodu mírného beatu a vznášejících se ambientních padů. Biosphere se však nedržel jen na rovině zvukové jemnosti a vlídnosti, dokázal představit i svou ostřejší tvář plnou dunícího a pohlcujícího dronu a tepajících beatů. Ty se ovšem vždy rozplynuly v mlhovinách zvuků, ze kterých se opět začínala formovat nová hudební hmota. Díky tomu působil set silně organicky a po dynamické stránce proměnlivě. Obzvláště působivý dojem poté vyvolávalo spojení hudby s projekcí při kinestetických vizuálních znázorněních, s kterými projekce skutečně nešetřila.

 

 

Geir Jenssen není ovšem jen tvůrcem elektronické hudby, je i nadšencem do zaznamenávání zvuků, ať už přírody nebo lidí, a pod svým vlastním jménem vydává alba tvořená ryze jen terénními nahrávkami z různých koutů světa. Kromě nadnášejících zvukových ploch, dunících basů i minimalistických techno beatů byl tedy jeho set prodchnutý nahrávkami lidského hlasu a různých ostatních zvukových jevů, které zdůrazňovaly snivé rozměry jeho hudby a svým způsobem tak vybízely posluchače k tomu pohroužit se do spánku, v němž samozřejmě člověk vnímá hudbu také, jen v jiných intenzitách a projevech.

Přestože projekce, o kterou se postarala domácí umělecká platfortma INITI byla impozantní a po technické stránce skvěle propracovaná, určitá figurální znázornění, jako již zmíněná souhvězdí nebo létající roje světel, které se spojovaly v lidské postavy, od hudby zbytečně odpoutávaly pozornost a občas bylo jednodušší pohroužit se do poslechu a nechat se pohltit zvukem se zavřenýma očima.

Sledujte Musicweb na Facebooku:
 

Snění o dálkách a putování nekonečným vesmírem se do elektronické hudební scény promítlo prostřednictvím celospolečenské fascinace vesmírným cestováním vyvolaným prvními lety člověka do vesmíru v 60. letech. V tomto duchu také Biosphere pojal svůj zhruba hodinu trvající set a představil posluchačům průsek svojí tvorbou, v němž zazněly skladby z alb Patashnik, Substrate,L'incoronazione di Poppea a dalších. Při hraní na sebe nijak neupozorňoval a jeho přítomnost v sále jen plnila roli jakési záruky, že tato hudební odysea má svůj start i cíl.

Napsal(a):
:DISQUS_COMMENTS

Další články

  • Rozhovor s pianistou Jasonem Moranem: Budoucnost jazzu závisí na empatii

    Jazzový pianista Jason Moran vystoupí 29. října znovu v rámci festivalu Struny podzimu v pražském Divadle Archa. Představí In My Mind: Monk at Town Hall, 1959, futuristický projekt, kterým vzdá hold legendě jazzového klavíru a kompozice Theloniu Monkovi. 

  • Jedinečná Rhonda Vincent oslnila české publikum špičkovým bluegrassem

    Doslova dechberoucí zážitek se naskytl těm, kteří se večer 6. září vypravili do pražského Rudolfina. Jeviště Dvořákovy síně zcela ovládla „královna bluegrassu" Rhonda Vincent se svojí kapelou The Rage, jejichž strhující výkon byl dokonalým příkladem toho, jak má vypadat kvalitní hudební vystoupení.

  • Soutěžte o 2x1 lístek na koncert Yat- Kha

    V samém centru Asie, v sibiřské republice Tuva, se zrodil hrdelní zpěv, unikátní vokální technika, kterou v tradiční formě ve světě zpopularizovala skupina Huun Huur-Tu. U jejího zrodu stál zpěvák ze skupiny Yat- Kha, který tuto bezkonkurenčně nejsyrovější pěveckou metodu propojil s rockovým zvukem. Ten, kdo zažil naživo například jakutskou skupinu Ayarkhaan nebo kanadskou Inuitku Tanyu Tagaq, ví, co může od hrdelního zpěvu očekávat. Opravdu jedinečný a exotický zážitek pak slibuje Futurum 22. listopadu, protože právě v ten den tam vystoupí Yat- Kha se svou syrovou punk-rockovou Sibiří! Tak si to přece nenechte ujít a pojďte s musicweb.cz soutěžit o lístky!

  • Soutěžte o 2x1 lístek na koncert Orchestre Les Mangelepa

    Tuzemský debut legendárních Orchestre Les Mangelepa měl původně proběhnout už v loňském roce v rámci festivalu Respect. Kvůli problémům s vízy musel být koncert nakonec zrušen. Díky tomu, že Les Mangelepa jsou vybráni jako jedni z účinkujících na letošní Womex, můžeme se těšit na jedinečný zážitek s legendou ze zlaté éry africké hudby. Pojďte s musicweb.cz soutěžit o lístky na tento koncert! Uvidíme se 1. listopadu v Paláci Akropolis?