Bluefest 2017 ve jménu rodinných kapel Doporučený

Letošní ročník pražského Bluefestu navázal na předešlé tři ročníky a představil tři kapely - jako první se představilo české uskupení Petra Börnerová Trio, poté už zahraniční kytaristé - nejprve Kanaďan Anthony Gomes a pak hlavní hvězda večera Američan Kenny Neal.

Kenny Neal se stal hlavní hvězdou Bluefestu 2017 Kenny Neal se stal hlavní hvězdou Bluefestu 2017 Foto: Eva Makovská/musicweb.cz

První ročník Bluefestu se konal v roce 2014 a tehdy zahrála početná kapela Roomful of Blues. Tehdejší účast nebyla nijak valná, další rok, kdy si sólové vystoupení vystřihl kytarista Bror Gunnar Jansson, neuvěřitelně nadupaný koncert proběhl v podání Rusty Wright Band a jako hlavní hvězda se představil Coco Montoya, bylo publikum o něco větší. Loňský ročník přivítal kromě Ripoffa Raskolnikova dvě hvězdy, které publikum přivedli do varu nejen vystoupením přímo v publiku - byli jimi Mr. Sipp a Lil' Eda & The Blues Imperials. Více se o tomto koncertu dočtete zde.

Ale přesuňme se k čerstvému ročníku, který proběhl 22. října jako obvykle v prostorách Lucerna Music Baru. Jako první se představila česká zástupkyně bluesové scény Petra Börnerová a její trio. Petra je na české scéně již dlouho působící folk-bluesová zpěvačka s vlastním repertoárem i s převzatými skladbami z USA. Na oboje během večera došlo. Její trio můžeme s klidným svědomím nazvat jako rodinné, jelikož kytarista Tomáš Bobrovniczký je její manžel a za bicí usedl jejich osmiletý syn Tomáš Bobrovniczký junior. Ten působil během večera velice sebejistě, za bicími mu to sedělo, a tak česká spojka na Bluefestu rozehřála publikum do devíti hodin večer.

 

 

Anthony Gomes přišel načas, spustil na kytaru technické party, zazpíval až soulovým hlasem a odešel. Ne, to by bylo moc krátké shrnutí. Anthony se nedržel během večera jen blues, sice pár věrných kousků zaznělo, ale vzdálil se k soulu, rocku i blues-rocku. Na kytaru Anthony rozhodně dokáže divy. Především technické vyhrávky a až etudové a stupnicovité party si nechával na sóla a hru si viditelně užíval. Jeho sametový a zároveň drsný hlas byl slyšet, i když se na pódiu vzdálil od mikrofonu. Skladby jako například Blues in the First Degree, Darkest before the Dawn nebo závěrečná procítěná I Believe in Love pořádně ne úplně početné publikum rozproudily a mnozí zcela bez zábran tančili.

Anthony seskočil z pódia a vyzval sedící publikum u stran klubu, aby také vstali a na rychlejší vypalovačku si zatančili. Rázem se parket zaplnil a pokračovalo se po mírném, a ne úplně silném rozjezdu energickou a temperamentní show. Kanaďan s evropskými kořeny si přizval své trio, které tvořil bubeník z Missouri Fred Spencer a chicagský baskytarista Carlton Armstrong. Trio si tak bohatě vystačilo. S baskytaristou si Anthony zatančil s nástroji v rukou a sám se před publikem předváděl nejrůznějšími polohami při hře na kytaru. Milý a vřelý Gomesův koncert celkem potěšil bluesové nadšence, ale především uvolnil atmosféru a předal mnoho energie tančícímu publiku.

Hlavní hvězda večera pak nastoupila pouze s desetiminutovým zpožděním oproti harmonogramu, a to jen kvůli přídavku Anthonyho Gomese. Kenny Neal si přizval do své kapely ještě čtyři další členy včetně Nealových bratrů a jeho synovce v sestavě bicí, baskytara, klávesy a elektrický saxofon. Ostřílený šedesátiletý neworleanský kytarista a zpěvák očividně zdědil po svém otci, bluesmanovi Rafulu Nealovi, hudební talent. Na kytaru hrál lehce, přesvědčivě a svěže, jeho zpěv zněl sametově i drsně zároveň. Blues má Neal v krvi.

 

 

Kenny představil především zatím svou poslední vydanou desku Bloodline a například skladba Funny How Time Slips Away je trefným příkladem, jak zní Nealovo blues. Více emotivní blues oproti rockovějším vyznění předešlého koncertu tak převzalo štafetu a večer ozvláštnila i foukací harmonika, na kterou Neal během večera několikrát zahrál a posunul blues blíže k břehům Mississippi.

Sledujte Musicweb na Facebooku:
 

Pokud si někdo z diváků všiml trička, které měl klávesista na sobě, zaujal ho možná nápis Neal's Juke Joint. Co to znamená, vysvětlil v rozhovoru Neal sám: „Máme klub, který se jmenuje Neal's Juke Joint a zde pravidelně vystupujeme. Jestli někdy navštívíte Baton Rouge v Louisianě, určitě si předem naplánujte zastávku i tady." Během tohoto večera k nám rodinný Juke Joint dorazil do Prahy, a tak jsme si tuto atmosféru mohli vychutnat přímo v srdci Evropy.

Podívejte se také na fotogalerii z Bluefestu

Bluefest je již pravidelnou dávkou bluesové hudby a doufám, že i nadále zůstane. I když letošní ročník nepřekoná loňský zážitek s Mr. Sippem, i letos invence pořadatelů sáhla po ne úplně známých hudebnících a dokázali přivést muzikanty zase s zcela odlišným pohledem na blues. Objevování k Bluefestu jednoduše sedí. Letošní ročník celkem uspokojil bluesmany v našem hlavním městě, ale na své si přišli i kolemjdoucí, kteří se zastavili užít si večer a zatančit si. A i o tom blues je!

Napsal(a):
:DISQUS_COMMENTS

Další články

  • The Wood Brothers smetli Jazz Dock

    Nedělní večer bývá většinou ve znamení odpočinku a lenošení. Zrovna v tento den však vystoupili v Jazz Docku The Wood Brothers, aby zbořili nejen tyto, ale i jiné zaběhnuté předsudky a rituály.

  • Foto: The Wood Brothers, Jazz Dock, Praha, 16. 9. 2018

    Fanoušci této bluegrassové, countryové, jazzové kapely nemuseli čekat dlouho, než The Wood Brothers opět dorazili do Jazz Docku, kde už dvakrát předtím naprosto nadchli! Jak se to povedlo letos? Znovu se jednalo o skvělé vystoupení! Z tohoto koncertu Vám přinášíme fotoreport.

  • Super ZuperOctave trio zahrálo v Jazz Docku

    Koncert v Jazz Docku představil zcela poprvé současné trio izraelského kytaristy Gilada Hekselmana. A jak tento jazzový koncert zněl? 

  • Foto: Music Festiwall, Praha, 7. - 9. 9. 2018

    Přinášíme Vám fotoreportáž z hudebního festivalu a veletrhu Music Festiwall 2018.

Další podobné články