Daughter zbožňuje Prahu a Praha zas Daughter

Evropská část turné britské indie folkové skupiny Daughter začala 6. října v podzimně sychravé Praze, která jako by už předem naladila posluchače na jejich koncert ve vyprodaném klubu Roxy.

Daughter Daughter Zdroj: facebook skupiny Daughter

Deštěm promočené publikum přivítalo táborské duo Kalle, které načrtlo směřování celého večera. Škoda jen, že mělo k dispozici tak málo času a do sálu proudící publikum bylo při poslechu rušivým elementem. I když hudba Kalle zní až trýznivě, nestahuje své posluchače dolů, ale dává postupně gradujícími kytarovými motivy volný průchod emocím, ze kterých až mrazí. Vtáhne a nepustí a vy byste si měli pustit jejich debut Live from the Room z roku 2014 nahraný v obýváku pouze na čtyřstopý magnetofon. I tím dokazují, že k natočení skvělé desky nepotřebujete příliš mnoho. Kalle stačí pouze specificky naléhavý hlas Veroniky Buriánkové a kytara Davida Zemana k tomu, aby mohli obstát i na jiných než jen tuzemských pódiích. Doufám, že členové Daughter v zákulisí ani nehlesli.

Na některé koncerty jdete s vysokým očekáváním a zklamou vás, jindy nečekáte nic a odnesete si mimořádný zážitek. Je tu ještě poslední a méně častá možnost, kdy dostanete přesně to, pro co jste si přišli. A stejně vám scházejí slova k vyjádření toho, co jste ten večer společně zažili. Nenapadají vás žádné výtky a člověk je prostě plně uspokojený. Vhodně vybraný menší klub plný cizích lidí, kteří však svým vzájemným porozuměním podporují mimořádně příjemnou atmosféru, profesionalita, perfektně sestavený sestlist a unikátnost každé písně i přesto, že jejich témata jsou poměrně totožná. Všechno do sebe pasovalo.

Skupina Daughter přijela představit letošní energičtější album Not To Disappear, ale nevynechala samozřejmě i písně z pomalejšího debutu If You Leave z roku 2013, které tentokrát pojala rockověji a dynamičtěji. Jako přídavek zazněl starší song Medicine, který podle svých slov zahrála naživo poprvé a to vyšel už v roce 2011 na EP The Wild Youth. Nebylo jasné, jestli ho vůbec měla v plánu, nebo se tak rozhodla až po žádosti z publika. Trio ve složení zpěvačka a kytaristka Elen Tonra, kytarista Igor Haefeli a bubeník Remi Aguilella doplnila na pódiu ještě další trojice. Eleně a Igorovi po každé písni asistent vyměnil nástroje, což začalo být časem úsměvné. Hlavní roli hrál hypnotický Elenin vokál, který k člověku jako by promlouval z dálky, dvě souznící kytary a reverb a delay. Nejednou jsem si vzpomněla na britské The XX.

 

 

Slova pro skupinu nejsou jen pouhou vycpávkou písní a vyplatí se jim naslouchat. Elen otevřeně odhaluje své zkušenosti a objevy na poli lásky a její ztráty, popisuje vnitřní boje, kterými si prochází každý z nás nebo vystihne ten okamžik, kdy stojíte zmatení na prahu dospělosti. Hudba Daughter nejvíc přijde vhod v situacích, kdy se cítíte na dně a potřebujete pocítit souznění se svým smutkem. U poněkud plaché, ale o to svůdnější a záhadnější frontmanky bylo znát dojetí z obzvláště citlivého a jejich tvorby znalého publika. Při písni Youth byla až překvapená, když většinu textu odzpívali lidé spolu s ní. Praha posílala směrem ke kapele doslova vyznání lásky a Elen je zprvu nesměle vracela zpátky.

Sledujte Musicweb na Facebooku:
 

Daughter v žádném případě nezapadnou v davu melancholických kytarovek. Od intimního písničkářství z prvního alba se posunuli až k téměř post rockovému zvuku a u nás evidentně byli a budou vždy vítáni s pochopením a nadšením publika. A to nejlépe v čase podzimní atmosféry. 

Napsal(a):
:DISQUS_COMMENTS

Další články

  • Árstídir jsou na desce Nivalis v té nejlepší formě

    Islandská kapela Árstídir již prošla řadou změn, co se počtu členů kapely týče. Nyní v triu vydává nové album nazvané Nivalis, které obsahuje 13 autorských skladeb převážně v angličtině, ale i na rodnou islandštinu, na kterou jsme u této kapely zvyklí, také dojde. Pokračují ve stejném stylu i nyní?

  • Rozhovor s Bad Karma Boy: V Česku chybí celoplošné alternativní rádio

    Produkují hity, ale přesto jsou součástí alternativní scény. Slovenská skupina Bad Karma Boy se od popu s psychedelickou atmosférou posunula blíže k elektronice a své aktuální album Překrásný nový svět představí již tuto sobotu na pražském Metronome festivalu. Na otázky Musicwebu odpovídal frontman kapely Juraj Marikovič.

  • Foto: Bounty Rock Cafe Open Air, Olomouc, 16. 6. 2018

    To byl pořádný rockový festival v kotli olomoucké korunní pevnůstky! Zahájení patřilo olomoucké skupině Skramasax  a pak následovala dánská rocková smršť Blindstone. Metalisty, a nejen je, potěšila nejvýraznější skupina současnosti Dymytry, předvádějící nejen hudební, ale i propracovanou pódiovou a ohňovou show. Excelentní zpěvák skupiny Rainbow (nejen) Doogie White nám svým živelným projevem připomenul jejich hity. Po skupině Supergroup přišla největší hvězda večera - The Magic of Santana. Originální Santanovi zpěváci Alex Ligertwood a Tony Lindsay se špičkovým devítičlenným bandem předvedli úžasnou a strhující show. Trochu v jejich stínu ukončil festival blues-rockový kytarový virtuos Ryan McGarvey. Vynikající a určitě rád zajdu na jeho samostatný koncert. Půlnoc odbila a festival uprostřed města Olomouce musel nekompromisně skončit. Tak za rok zase! Koukněte na fotoreport:

     

  • Arcade Fire v Praze: Jedna z nejlepších koncertních kapel vystoupila před poloprázdnou halou

    Skupina Arcade Fire poprvé vystoupila u nás a představila svou téměř dokonalou až extatickou show a vzor muzikantství. Možná by stačilo napsat pár superlativů a recenze by byla hotová, když jedinou vadou koncertu bylo, že se jeho intenzita chvílemi až nedala vydržet.