Divadlo Archa uvítalo nový projekt Esperanzy Spalding

V den státního svátku 28. října vystoupila v Praze světoznámá umělkyně Esperanza Spalding a v rámci festivalu Prague Music Performance předvedla nový projekt Emily´s D + Evolution. Vystoupení, které začalo chvíli po 20. hodině poskytlo posluchačům ojedinělý zážitek.

Esperanza Spalding v divadle Archa 28. 10. 2015 Esperanza Spalding v divadle Archa 28. 10. 2015 Foto: Tomáš Feuerstein/musicweb.cz

Esperanza Spalding známá především jako jazzová baskytaristka, zpěvačka a skladatelka tentokrát vytvořila zbrusu nový projekt pojmenovaný svým druhým jménem Emily. Více než jazzu se v něm věnuje prolínání soulu, funky, latinskoamerické bossa novy a jazzu za účelem návratu k dětství. Nástrojové složení bicích, baskytary, elektrické kytary, občasné akustické kytary, hlavního zpěvu a dvou vokálů doprovázených krásnými projekcemi a tanečně divadelními pohyby zpěváků vytvořily specifickou originální atmosféru, kterou bychom u jiného umělce těžko hledali.

Vystoupení začalo přibližně po osmé hodině večerní a trvalo asi hodinu a dvacet minut. Publikum sedělo na připravených židlích, kromě toho po obvodu sálu stáli další diváci. Performance začala za naprosté tmy se statickou barevnou videoprojekcí na plátně příchodem jednotlivých členů kapely. Jako poslední dorazila hlavní hvězda večera Esperanza Spalding, která se začala pohybovat do úvodních tónů kytary.

Sledujte jazz a blues na Facebooku:
 

Začátek byl spíše mírnější. Po dvou úvodních písních přešli zpěváci shrbeni na pódium pro svitky papíru ukrytých v krabici na levé straně pódia. Poté se vrátili ke svým mikrofonům a začali postupně recitovat text napsaný na svitcích, až odříkávali text všichni společně. Do toho začal bubeník s kytaristou hrát groove a píseň se rozjela. Esperanza využívala kromě dvou basových kytar, které střídala, i tanečních a výrazových pohybů. V jiné písni ji vokalistka doprovodila akustickou kytarou a když zrovna Esperanza nehrála na baskytaru, nahradil ji vokalista na klávesový elektronický nástoj. Součástí vystoupení byla též dvě dlouhá kytarová sóla, kdy se vokalisté stáhli z pódia a prostor přenechali harmonicko-rytmickému triu.

Podívejte se také na fotogalerii

Celá atmosféra a dojem z písní a celku byl neotřelý, ojedinělý, originální, občas možná až trochu zvláštní, anebo alespoň nevídaný pro české publikum. Jednatřicetiletá čtyřnásobná držitelka Grammy vystoupila v České republice již dříve, a to s projektem Radio Music Society, anebo jako sideman v kapele saxofonisty Joe Lovana. Tato nová performance však kromě výborné hudby zahrnovala i širší koncept jevištní umělecké interpretace. Každá píseň měla své téma či příběh, jejichž celek vytvořil projekt zvaný Emily´s D + Evolution.

 

 

Na úplném konci jednotliví členové postupně jako na začátku odcházeli, až zůstala hrající a zpívající Esperanza. Ta na závěr sundala své velké zelené brýle a za tmy a potlesku odešla z pódia. Po dlouhém vytleskávání se umělci vrátili a přidali jednu píseň s Esperanzou hrající na klavír. Po tomto přídavku už kapela nechala publikum vytleskávat bez přídavku. Ze sálu postupně začali odcházet lidé a kdo chtěl, zůstal ještě na skleničku piva či vína.

Napsal(a):
:DISQUS_COMMENTS

Další články

  • Foto: Blues Alive, Dům Kultury, Šumperk, 18. 11. 2017

    Třetí a závěrečný večer hned naplno rozjela polská skupina Cheap Tobacco s úžasnou zpěvačkou Natalií Kwiatkowskou, kteří v Šumperku nejsou žádnými nováčky. Po nich jsme byli naladění do temné, psychedelické hudby Hugo Race & Michelangela Russo a teprve další kapela, „divoké dračice“ z New Yorku Jane Lee Hooker to pořádně rozjely. Nejen že skvěle zahrály, ale předvedly i velice živou show na podiu. Eric Bibb zahrál klasické blues na akustickou kytaru a po něm již následoval hřeb tohoto večera Mr. Sipp. Na závěr pořádný nářez elektrického blues !

  • Bobby McFerrin se vrací do Prahy

    Hvězda, co už několik desetiletí boří všechna hudební pravidla. Desetinásobný držitel Grammy, autor patnácti alb, prodaných ve více než 20 milionech kopiích, který smazává rozdíl mezi pop music a uměním. S bosýma nohama pobíhá po pódiích nejslavnějších světových scén, objevuje nepopsané hlasové rozsahy, inspiruje celou novou generaci a cappella zpěváků, ovlivňuje beatboxery. To je Bobby McFerrin.

  • Foto: Blues Alive, Dům kultury, Šumperk, 17. 11. 2017

    Druhý večer bluesového festivalu byl opět skvělý! Pořadatelé nám i tentokrát nachystali pořádnou porci dobré muziky - zahájení patřilo „starým známým“ Slovak Blues Project a po nich následovala nepřehlédnutelná a zatím jediná bluesmanka Bex Marshall s Blues Bandem. Řádnou porci jazzu nám naservíroval skvělý John Medeski’s Mad Skillet a všechny zde zaujal suzafonista Kirk Joseph. Zac Harmon se svojí kapelou předvedli parádní pódiovou show a poslední vystoupení tohoto večera patřilo foukačkářům – Blues Harp Explosion feat. Billy Branch, James Harman a Magic Dick. Na závěr se všichni vystupující opět sešli na pódiu a zcela netradičně pokračovali v jam session.

  • Foto: Blues Alive, Dům kultury, Šumperk, 16. 11. 2017

    Hlavní hvězdou čtvrtečního večera a i letošního Blues Alive byl bezpochyby Jonny Lang. Ale začněme od začátku. Hned na úvod návštěvníky přivítal ve foyer živelný Band of Heysek (CZ). Na pódiu zahájil festival britský rocker Phil Shoenfelt & Southern Cross a po něm polská kapela Nočna zmiana bluesa s charismatickým foukačkářem Slawkem Wierzcholskim, kteří v Šumperku nebyli poprvé a předvedli publiku skvělou show. Následovalo americké trio Nick Schnebelen Band a po něm již Jonny Lang. Musím přiznat, že oproti poslechu jeho hudby, je koncert zcela jiné kafe! Strhující, dynamický zpěv a skvělá hra na kytaru nenechaly nikoho v klidu! Všichni si tento první večer bluesového festivalu skvěle užili!