Do Plzně zavítal Billy Cobham - král jazzových bicí Doporučený

Pojmenovat takto amerického bubeníka Billyho Cobhama není nic přehnaného, když člověk shrne dojmy z jeho koncertu, který se uskutečnil v neděli 6.listopadu v Měšťanské besedě v Plzni.

Billy Cobham v Plzni 6. listopadu 2016 Billy Cobham v Plzni 6. listopadu 2016 Foto: Martin Juha/musicweb.cz

Billy Cobham představuje jednoho z nejvýznamnějších jazzových bubeníků nejen minulosti, ale i současnosti. Málokdo by spatřoval v usměvavém černochovi jednu z osobností jazzrock utvářející skupiny Mahavishnu Orchestra, kterou v 70. letech založil britský kytarista John McLaughlin. Kromě něj a Cobhama zazářili tehdy v tomto uskupení také houslista Jerry Goodman, baskytarista Rick Laird a český klávesista a skladatel Jan Hammer.

Čtěte také: Legendární britský kytarista John McLaughlin příští rok opět navštíví Prahu

Od těchto časů uplynula již značná doba, ale Billy Cobham stále překvapuje svojí vitálností, energií a hráčskou dravostí, tak jako zamlada. Do Plzně přijel obklopen pozoruhodnou sestavou hudebníků. Klávesáky si přivezl pro jistotu hned dva, byli jimi Steve Hamilton a Camelia Ben Naceur. Baskytarista Christian Galvez zaujal rovněž už tím, že měl vystupoval s šestistrunnou baskytarou. Sestavu poté doplnil kytarista Jean-Marie Ecay, který s Cobhamem hraje již řadu let a patří k jeho věrným souputníkům.

V takto zajímavé sestavě předstoupil před své početné fanoušky v neděli večer v Měšťanské besedě v Plzni. Po nástupu, který připravila kapela, vystoupil za ovací přítomných k monumentálnímu setu bicích s dvěma kopáky samotný Billy Cobham. Již prvními údery ukázal, že má pořád stále velkou sílu, přesný a úderný švih, čímž dosahuje často právě až rockového tempa. Ostatně roli bubeníka nelze zamaskovat ani schopnými spoluhráči.

Ačkoli již tento americký bubeník oslavil dvaasedmdesáté narozeniny, jeho přesnost a preciznost by mu mohli závidět mnozí mladší bubeníci, neboť Billy Cobham se během celého večera nešetřil a táhl s přehledem celý koncert. Lze jen obdivovat, jak rychlý stále dokáže být, ale zároveň jak dovede z těchto bleskových úderů přejít do pomalejších poloh a pohrávat si se zvukem a šelestem v tišších momentech. Neváhal si vzít i několik delších sólových pasáží, aby posluchačům ukázal veškerá svá kouzla, co se techniky týče. Neuvěřitelné.

 


Největší ovace sklidily starší a osvědčené písně Stratus a Red Baron, které jsou dnes už považovány za jazzové standardy, nicméně Cobham představil i své novější skladby z posledních alb, kdy jako by chtěl do jazzrocku vpašovávat více „karibských" témat připomínající snad jeho rodnou Panamu.

Naservíroval tak divákům tolik složitou fusion, že to posluchači měli možná místy i problém pochytávat. Každopádně rytmicky složité, přelínavé kompozice prověřily i jeho mladší spoluhráče, kde si zaslouží vyzdvihnout jak klávesistka Camelia Ben Naceur, tak i baskytarista Christian Galvez, který dostal do varu diváky v závěru večera při doslova kytarové výměně mezi ním a Jeanem-Marie Ecayem.

Prohlédněte si také fotky z koncertu Billyho Cobhama

Jeho basa v tu chvíli vyluzovala úplný kytarový zvuk, s nímž předvedl sólo, za které by se nemusela stydět ani žádná rocková superstar. Ovšem jinak bylo příjemné sledovat, jak kapela v různém věkovém rozložení fungovala jako kompaktní celek, kde nikdo nebyl upozaďován a ani nepřečníval, ačkoli to samozřejmě byl pohádkový večer o bubenickém hrdinovi Billy Cobhamovi.

Sledujte Musicweb na Facebooku:
 


V Měšťanské besedě se zkrátka toho večera uskutečnil jazzový svátek, na jaký se dá těžko zapomenout. Billy Cobham prokázal, proč je stále považován za jednoho z nejlepších jazzových bubeníků na světě a lze jen obdivovat, jakou vitalitou disponuje i ve svých letech. Kdo promeškal, může jen hořce litovat, protože něco takového se běžně opravdu nevidí. Ostatně dodnes je Billy Cobham jeden z nejpoptávanějších bubeníků pro hostování vůbec. Jeho jméno tak zdobí jak starší, tak i nové jazzové nahrávky současných jazzových talentů.

Napsal(a):
:DISQUS_COMMENTS

Další články

  • Foto: Ethan Iverson, Joe Sanders, Jorge Rossy, Jazz Dock, Praha, 18. 9. 2019

    V klubu Jazz Dock se ve středu sešlo trio špičkových hudebníků - vše o koncertě si přečtěte v REPORTU Martina Faixe, zde pro vás máme fotografie, doplňující atmosféru koncertu.

  • Jazz Dock přivítal nový projekt klavíristy Ethana Iversona

    Jméno klavíristy Ethana Iversona je spojeno bezesporu se skupinou The Bad Plus, kterou v roce 2000 zakládal se svými přáteli. Po létech jejího působení v roce 2017 ovšem oznámil, že kapelu opouští. Ethan Iverson navštívil tak klub Jazz Dock ve středu 18. září 2019 poprvé se svým novým projektem.

  • V říjnu se v Praze uskuteční hudebně výtvarný festival pro děti Struny Teens

    Hudebně výtvarný festival Struny TEENS je tu v říjnu opět pro všechny, kteří chtějí proniknout do světa profesionálních mladých hudebníků i výtvarníků. 19. října na ně v Fa Fabrice čekají workshopy, debaty a unikátní koncert. Na workshopu s Jarem Cossigou se dozvědí mnoho užitečných rad a tipů, jak správně nahrávat, stříhat a mixovat muziku. Výrazná ilustrátorka a umělkyně Eliška Podzimková, kterou si ke spolupráci vybral Jamie Oliver nebo Tomáš Klus, zas předá své bohaté zkušenosti na výtvarném workshopu.

  • Italská dvojice Ilaria Graziano a Francesco Forni vystoupí v Café v lese

    Americana, folk, blues, rock, tango, vášnivé neapolské písně a ještě lépe, všechno pěkně dohromady. Jak to umí snad jen Ilaria Graziano & Francesco Forni. To vše budou moci poznat fanoušci, kteří tento týden navštíví pražský klub Café v lese.