Do Plzně zavítal Billy Cobham - král jazzových bicí Doporučený

Pojmenovat takto amerického bubeníka Billyho Cobhama není nic přehnaného, když člověk shrne dojmy z jeho koncertu, který se uskutečnil v neděli 6.listopadu v Měšťanské besedě v Plzni.

Billy Cobham v Plzni 6. listopadu 2016 Billy Cobham v Plzni 6. listopadu 2016 Foto: Martin Juha/musicweb.cz

Billy Cobham představuje jednoho z nejvýznamnějších jazzových bubeníků nejen minulosti, ale i současnosti. Málokdo by spatřoval v usměvavém černochovi jednu z osobností jazzrock utvářející skupiny Mahavishnu Orchestra, kterou v 70. letech založil britský kytarista John McLaughlin. Kromě něj a Cobhama zazářili tehdy v tomto uskupení také houslista Jerry Goodman, baskytarista Rick Laird a český klávesista a skladatel Jan Hammer.

Čtěte také: Legendární britský kytarista John McLaughlin příští rok opět navštíví Prahu

Od těchto časů uplynula již značná doba, ale Billy Cobham stále překvapuje svojí vitálností, energií a hráčskou dravostí, tak jako zamlada. Do Plzně přijel obklopen pozoruhodnou sestavou hudebníků. Klávesáky si přivezl pro jistotu hned dva, byli jimi Steve Hamilton a Camelia Ben Naceur. Baskytarista Christian Galvez zaujal rovněž už tím, že měl vystupoval s šestistrunnou baskytarou. Sestavu poté doplnil kytarista Jean-Marie Ecay, který s Cobhamem hraje již řadu let a patří k jeho věrným souputníkům.

V takto zajímavé sestavě předstoupil před své početné fanoušky v neděli večer v Měšťanské besedě v Plzni. Po nástupu, který připravila kapela, vystoupil za ovací přítomných k monumentálnímu setu bicích s dvěma kopáky samotný Billy Cobham. Již prvními údery ukázal, že má pořád stále velkou sílu, přesný a úderný švih, čímž dosahuje často právě až rockového tempa. Ostatně roli bubeníka nelze zamaskovat ani schopnými spoluhráči.

Ačkoli již tento americký bubeník oslavil dvaasedmdesáté narozeniny, jeho přesnost a preciznost by mu mohli závidět mnozí mladší bubeníci, neboť Billy Cobham se během celého večera nešetřil a táhl s přehledem celý koncert. Lze jen obdivovat, jak rychlý stále dokáže být, ale zároveň jak dovede z těchto bleskových úderů přejít do pomalejších poloh a pohrávat si se zvukem a šelestem v tišších momentech. Neváhal si vzít i několik delších sólových pasáží, aby posluchačům ukázal veškerá svá kouzla, co se techniky týče. Neuvěřitelné.

 


Největší ovace sklidily starší a osvědčené písně Stratus a Red Baron, které jsou dnes už považovány za jazzové standardy, nicméně Cobham představil i své novější skladby z posledních alb, kdy jako by chtěl do jazzrocku vpašovávat více „karibských" témat připomínající snad jeho rodnou Panamu.

Naservíroval tak divákům tolik složitou fusion, že to posluchači měli možná místy i problém pochytávat. Každopádně rytmicky složité, přelínavé kompozice prověřily i jeho mladší spoluhráče, kde si zaslouží vyzdvihnout jak klávesistka Camelia Ben Naceur, tak i baskytarista Christian Galvez, který dostal do varu diváky v závěru večera při doslova kytarové výměně mezi ním a Jeanem-Marie Ecayem.

Prohlédněte si také fotky z koncertu Billyho Cobhama

Jeho basa v tu chvíli vyluzovala úplný kytarový zvuk, s nímž předvedl sólo, za které by se nemusela stydět ani žádná rocková superstar. Ovšem jinak bylo příjemné sledovat, jak kapela v různém věkovém rozložení fungovala jako kompaktní celek, kde nikdo nebyl upozaďován a ani nepřečníval, ačkoli to samozřejmě byl pohádkový večer o bubenickém hrdinovi Billy Cobhamovi.

Sledujte Musicweb na Facebooku:
 


V Měšťanské besedě se zkrátka toho večera uskutečnil jazzový svátek, na jaký se dá těžko zapomenout. Billy Cobham prokázal, proč je stále považován za jednoho z nejlepších jazzových bubeníků na světě a lze jen obdivovat, jakou vitalitou disponuje i ve svých letech. Kdo promeškal, může jen hořce litovat, protože něco takového se běžně opravdu nevidí. Ostatně dodnes je Billy Cobham jeden z nejpoptávanějších bubeníků pro hostování vůbec. Jeho jméno tak zdobí jak starší, tak i nové jazzové nahrávky současných jazzových talentů.

Napsal(a):
:DISQUS_COMMENTS

Další články

  • Jan Hammer na nové desce navazuje na své elektronické období

    Uplynulo takřka čtvrtstoletí od doby, kdy Jan Hammer vydal poslední sólovou desku Drive. Od té doby sice vyšlo několik záznamů starších koncertů, ale až na jednotlivé písně, které složil pro film či své hudební kolegy zůstával ve své produkci v ústraní. Letos v lednu magazínu musicweb prozradil, že chystá vydání nového alba a právě 20. července 2018 budou mít jeho fanoušci opět možnost se zaposlouchat do hudby možná nejúspěšnějšího českého skladatele na zahraniční scéně, neboť vychází jeho nová deska nazvaná Seasons Pt. 1.

  • Foto: Knower, Jazz Dock, Praha, 17. 7. 2018

    V rámci série koncertů Jazz čtyř kontinentů vystoupila v klubu Jazz Dock americká skupina Knower, která ve své tvorbě experimentuje s fúzí jazzu, soulu, popu ale i taneční hudby. Z koncertu vám přinášíme fotoreport.

  • Foto: Chick Corea, Obecní dům, Praha, 11. 07. 2018

    V rámci festivalu Prague Proms vystoupil v pražském Obecním domě legendární americký jazzový klavírista Chick Corea s neméně zajímavou rytmikou - Dave Weck a John Patitucci za doprovodu Českého národní symfonického orchestru. Z počátku koncertu, kde vystupovalo jen samotné trio vám přinášíme fotoreport.

  • Chick Corea s ČNSO a jeho návod na štěstí

    Ve středu 11. července se s úderem sedmé hodiny ve Smetanově síni rozezvučely struny piána. Klavírním intrem k živé jazzové skladbě Morning Sprite otevíral očekávaný koncert nikdo menší než Armando Anthony "Chick" Corea v mikině, poté, co pořídil hojné množství fotek publika na instagram.