Erik Truffaz nadchl Palác Akropolis

Dne 15. října v půl osmé večer byl v Praze zahájen koncert světoznámého švýcarského trumpetisty Erika Truffaze a jeho kvartetu s novým bubeníkem. Koncert, který trval bezmála dvě hodiny, nadchl české publikum, které se spokojeně pohupovalo do rytmu.

Erik Truffaz Erik Truffaz Zdroj: www.google.cz

Erik Truffaz se v pražském Paláci Akropolis ukázal již po několikáté, jedna z návštěv se uskutečnila už například v roce 2007, kdy v Praze pomohl představit písničkářku Sophii Hunger, s níž vystoupil i v roce 2013 v divadle Archa na Švýcarském jaru. Koncert začal před osmou hodinou a hned od začátku bylo jasné, že to bude příjemný zážitek. Směsice elektronické hudby s jazzem a dalšími styly za doprovodu barevných světel na scéně okamžitě vytvořily velkolepou atmosféru.

Truffaz chystá v lednu 2016 nové CD, z něhož pár kousků zaznělo. Bicí mu nahrává mladý bubeník Arthur Hnatek, jenž na koncertě naprosto okouzlil plný sál. Jeho hraní nechybělo téměř nic a rozhýbalo snad všechny přítomné. V silném duu s basistou Marcello Giuliani tvořili nekompromisní základ. O nic méně nadanějším a šikovnějším členem se ukázal klavírista Benoit Corboz, jenž se do každého svého sóla ponořil natolik, že ho prožíval celým svým tělem ať už ve stojící či předkloněné pozici.

Středem večera, který celému tomuto uskupení vévodil, byl pětapadesátiletý sympatický trumpetista Truffaz. Narodil se v roce 1960 a své studium započal na konzervatoři v Ženevě, kde hrál především klasiku. Hudební sklony zdědil po svém otci, v jehož taneční kapele začínal svou hudební kariéru. Od roku 1994 se staví na vlastní nohy vydáváním sólových alb. Zde si již hraje s mísením jazzu, drum´n´bassu, hip hopu či world music.

 

 

Skladby ze včerejšího večera byly sestavené tak, že zazněly písně z posledních, ale i z nadcházejícího alba. Zpočátku převažovaly spíše kompozice zamyšlené a atmosferické, ke konci a zejména v přídavcích Akropolí otřásaly písně rytmické a taneční. Zajímavá byla bohatá sóla, kdy Truffaz využíval elektronické smyčky. Jindy se pro změnu barvy zvuku přesunul pianista Benoit Corboz od kláves ke klavíru či bubeník vyměnil paličky za metličky pro zjemnění zvuku a navození baladového typu doprovodu. Velmi zajímavá byla také následnost dvou písní, z nichž se při jedné Arthur Hnatek rozvášnil a hrál i velmi nahlas, a naopak v následující písni měl svou hru postavenou na několika minimalistických úderech na činel.

Koncert byl doprovázen i doplňujícími vizuálními, ale ne přehlušujícími prvky, a to zejména barevnými sloupci světla promítanými na černé plátno za umělci. Jedna píseň měla fialový odstín, jiná modrý. To zajisté pomáhalo v lidech vyvolat patřičnou předem zamýšlenou atmosféru. Po koncertě se mohli návštěvníci osobně setkat s hudebníky u stolku s propagačním materiálem. Též basista s bubeníkem na chvilku navštívili jam, který začal na malé scéně v deset hodin.

Sledujte jazz a blues na Facebooku:
 

Koncert byl vydařený, což dokazovaly spokojeně naladěné obličeje návštěvníků. Ať si již návštěvníci odnesly zážitek, anebo zakoupené CD, tričko či autogramy, budou jistě na toto hudební povznesení vzpomínat rádi. Doufejme, že se Erik Truffaz ukáže v Praze i se svým kvartetem v brzké době.

Napsal(a):
:DISQUS_COMMENTS

Další články

  • Foto: Blues Alive, Dům Kultury, Šumperk, 18. 11. 2017

    Třetí a závěrečný večer hned naplno rozjela polská skupina Cheap Tobacco s úžasnou zpěvačkou Natalií Kwiatkowskou, kteří v Šumperku nejsou žádnými nováčky. Po nich jsme byli naladění do temné, psychedelické hudby Hugo Race & Michelangela Russo a teprve další kapela, „divoké dračice“ z New Yorku Jane Lee Hooker to pořádně rozjely. Nejen že skvěle zahrály, ale předvedly i velice živou show na podiu. Eric Bibb zahrál klasické blues na akustickou kytaru a po něm již následoval hřeb tohoto večera Mr. Sipp. Na závěr pořádný nářez elektrického blues !

  • Bobby McFerrin se vrací do Prahy

    Hvězda, co už několik desetiletí boří všechna hudební pravidla. Desetinásobný držitel Grammy, autor patnácti alb, prodaných ve více než 20 milionech kopiích, který smazává rozdíl mezi pop music a uměním. S bosýma nohama pobíhá po pódiích nejslavnějších světových scén, objevuje nepopsané hlasové rozsahy, inspiruje celou novou generaci a cappella zpěváků, ovlivňuje beatboxery. To je Bobby McFerrin.

  • Foto: Blues Alive, Dům kultury, Šumperk, 17. 11. 2017

    Druhý večer bluesového festivalu byl opět skvělý! Pořadatelé nám i tentokrát nachystali pořádnou porci dobré muziky - zahájení patřilo „starým známým“ Slovak Blues Project a po nich následovala nepřehlédnutelná a zatím jediná bluesmanka Bex Marshall s Blues Bandem. Řádnou porci jazzu nám naservíroval skvělý John Medeski’s Mad Skillet a všechny zde zaujal suzafonista Kirk Joseph. Zac Harmon se svojí kapelou předvedli parádní pódiovou show a poslední vystoupení tohoto večera patřilo foukačkářům – Blues Harp Explosion feat. Billy Branch, James Harman a Magic Dick. Na závěr se všichni vystupující opět sešli na pódiu a zcela netradičně pokračovali v jam session.

  • Foto: Blues Alive, Dům kultury, Šumperk, 16. 11. 2017

    Hlavní hvězdou čtvrtečního večera a i letošního Blues Alive byl bezpochyby Jonny Lang. Ale začněme od začátku. Hned na úvod návštěvníky přivítal ve foyer živelný Band of Heysek (CZ). Na pódiu zahájil festival britský rocker Phil Shoenfelt & Southern Cross a po něm polská kapela Nočna zmiana bluesa s charismatickým foukačkářem Slawkem Wierzcholskim, kteří v Šumperku nebyli poprvé a předvedli publiku skvělou show. Následovalo americké trio Nick Schnebelen Band a po něm již Jonny Lang. Musím přiznat, že oproti poslechu jeho hudby, je koncert zcela jiné kafe! Strhující, dynamický zpěv a skvělá hra na kytaru nenechaly nikoho v klidu! Všichni si tento první večer bluesového festivalu skvěle užili!