Groteska od Mnozil Brass na Prague Proms

V úterý 21. června se Smetanova síň Obecního domu naplnila návštěvníky mezinárodního festivalu Prague Proms na vystoupení skupiny Mnozil Brass. Rakouský septet složený pouze z hráčů na žestě byl jeden z vyprodaných koncertů letošního festivalu. A tak, se nádherná secesní Smetanova síň proměnila na dějiště zvláštní grotesky.

Mnozil Brass Mnozil Brass srf.ch

Hned chvíli po sedmé se sál Obecního domu setměl a přivítal na jevišti sedmičlennou partičku rakouských Mnozil Brass, kteří se s klidem chopili svých nástrojů a hned po prvních tónech si nevídaně rychle naklonili diváky na svou stranu. Bylo zřejmé, že Mnozil Brass má početnou fanouškovskou základnu v Česku, která ráda skáče tak, jak septet „píská", což se potvrdilo hned ze začátku programu, kdy s nonšalantností pánové doslova „rozcvičili" publikum bez velké námahy. Stačilo nevypadnout z role, za což si pánové určitě zaslouží pochvalu. Ten, kdo nebyl v sále, si jen těžko dokáže představit princip koncertu této sedmičlenné party. Prim hraje osobitý humor, předvádění se a precizní hra na žestě. Jejich líbivý projev většinu v sále zaujal hned při úvodu, kdy na nás Thomas Gansch, jeden z členů, začal mluvit španělsky s familiérní težkopádností.

Dále už následovala bohatá smršť různých pantomim, legračních choreografií, skotačení a více či méně vtipných okamžiků. Pánové zřejmě neznají žádné hranice v předvádění se, a dost možná, některé pasáže už hraničili s klišé až místy působili poněkud lacině. Diváci proto měli možnost vidět scenérii různých groteskních momentů karikující různé role od reggae Dj po kosmonauty. Mezi projevy hráčů patřilo štěkání, zpomalování pohybu, dupání a různé taneční kreace. Herecký projev Mnozil Brass byl směsicí výrazné gestikulace a občas až přehnaného přehrávání role.

Sledujte Musicweb na Facebooku:
 

Pánové si ale dozajisté zaslouží obdiv za to, jak skvěle dokážou skloubit hraní na nástroj a přitom skotačit na pódiu. Navíc hru na nástroj mají zvládnutou opravdu bravurně a jejich přístup dokáže s přehledem přilákat i posluchače, kteří by o klasičtější část jejich repertoáru neměli třeba zájem a propůjčit ji líbivý kabátek. Hudební složka byla velice různorodá, takže nebylo těžké poznat melodie známých německých šlágrů a lidovek v kontrastu s vážnou hudbou či popem.

Celý koncert trval přibližně dvě a půl hodiny, hlavně proto, že si nadšení diváci svým „standing ovation" vytleskali opravdu dlouhý půlhodinový přídavek, který dokonce přinesl i asi nejnápaditější část programu v podobě Leonharda Paula, který pomáhal svým kolegům svýma nohama a rukama s hraním na nástroje.

Je vcelku těžké Mnozil Brass zařadit, oscilují někde na hranici mezi groteskou, cirkusem, koncertem a němou stand-up komedií a pro toho, kdo neholduje rakouskému humoru se Mnozil Brass nemusí ve výsledku jevit takovým dojmem, jaký mohl získat při čtení nadšených recenzí.

Napsal(a):
:DISQUS_COMMENTS

Další články

  • Foto: Blues Alive, Dům Kultury, Šumperk, 18. 11. 2017

    Třetí a závěrečný večer hned naplno rozjela polská skupina Cheap Tobacco s úžasnou zpěvačkou Natalií Kwiatkowskou, kteří v Šumperku nejsou žádnými nováčky. Po nich jsme byli naladění do temné, psychedelické hudby Hugo Race & Michelangela Russo a teprve další kapela, „divoké dračice“ z New Yorku Jane Lee Hooker to pořádně rozjely. Nejen že skvěle zahrály, ale předvedly i velice živou show na podiu. Eric Bibb zahrál klasické blues na akustickou kytaru a po něm již následoval hřeb tohoto večera Mr. Sipp. Na závěr pořádný nářez elektrického blues !

  • Bobby McFerrin se vrací do Prahy

    Hvězda, co už několik desetiletí boří všechna hudební pravidla. Desetinásobný držitel Grammy, autor patnácti alb, prodaných ve více než 20 milionech kopiích, který smazává rozdíl mezi pop music a uměním. S bosýma nohama pobíhá po pódiích nejslavnějších světových scén, objevuje nepopsané hlasové rozsahy, inspiruje celou novou generaci a cappella zpěváků, ovlivňuje beatboxery. To je Bobby McFerrin.

  • Foto: Blues Alive, Dům kultury, Šumperk, 17. 11. 2017

    Druhý večer bluesového festivalu byl opět skvělý! Pořadatelé nám i tentokrát nachystali pořádnou porci dobré muziky - zahájení patřilo „starým známým“ Slovak Blues Project a po nich následovala nepřehlédnutelná a zatím jediná bluesmanka Bex Marshall s Blues Bandem. Řádnou porci jazzu nám naservíroval skvělý John Medeski’s Mad Skillet a všechny zde zaujal suzafonista Kirk Joseph. Zac Harmon se svojí kapelou předvedli parádní pódiovou show a poslední vystoupení tohoto večera patřilo foukačkářům – Blues Harp Explosion feat. Billy Branch, James Harman a Magic Dick. Na závěr se všichni vystupující opět sešli na pódiu a zcela netradičně pokračovali v jam session.

  • Foto: Blues Alive, Dům kultury, Šumperk, 16. 11. 2017

    Hlavní hvězdou čtvrtečního večera a i letošního Blues Alive byl bezpochyby Jonny Lang. Ale začněme od začátku. Hned na úvod návštěvníky přivítal ve foyer živelný Band of Heysek (CZ). Na pódiu zahájil festival britský rocker Phil Shoenfelt & Southern Cross a po něm polská kapela Nočna zmiana bluesa s charismatickým foukačkářem Slawkem Wierzcholskim, kteří v Šumperku nebyli poprvé a předvedli publiku skvělou show. Následovalo americké trio Nick Schnebelen Band a po něm již Jonny Lang. Musím přiznat, že oproti poslechu jeho hudby, je koncert zcela jiné kafe! Strhující, dynamický zpěv a skvělá hra na kytaru nenechaly nikoho v klidu! Všichni si tento první večer bluesového festivalu skvěle užili!