Jacob Collier poprvé představil svou osobitou produkci českému publiku Doporučený

Génius, talent čišící z každého póru, osmý div světa, hudební naděje, tyto a další přídomky pro jednadvacetiletého Londýňana, Guardianem označeného za mesiáše jazzu. Řeč je o Jacobovi Collierovi, multiinstrumentalistovi, který včera poprvé vystoupil v Praze jako jedna z hlavních hvězd festivalu Mladí ladí jazz.

Během koncertu se na plátnu takřka zhmotnili „naklonovaní" hráči. Během koncertu se na plátnu takřka zhmotnili „naklonovaní" hráči. Foto: Eva Makovská / musicweb.cz

Collier přijel do Prahy představit svou novou koncertní koncepci, kterou celých šest měsíců vyvíjel ve spolupráci s Massachusettským technologickým institutem v Bostonu. Prakticky se jedná o hudební one man show, pokud byste ale čekali minimalismus, jste na omylu. Produkce představuje vrstvení několika hudebních nástrojů (bicí soupravu, perkuse, klávesy, křídlo, baskytaru, kontrabas a klávesovou foukací harmoniku) ve smyčkách, vše odehrané Collierem. Kromě toho využívá vokálního harmonizéru. Velkolepou podívanou dovršuje plátno, díky němuž se na pódiu takřka zhmotňuje „naklonovaná“ kapela.

Koncert započal symbolicky remakem písně Stevieho Wondera Don´t You Worry ´Bout A Thing, té, jež mu jako jedna z prvních přinesla úspěch na Youtube, skrze které doposud publikuje úpravy cizích skladeb nebo svou tvorbu. Třeba dále jmenovat autorskou Don´t You Know, originálně nahranou společně s americkými, Grammy oceněnými Snarky Puppy. Následoval remake skladby In My Room od Beach Boys – stejně tak se bude jmenovat chystaná Collierova debutová deska - odkazující k několika letům hudební tvořivosti a publikování videí ze svého vlastního pokoje. V Praze poprvé živě představil také první singl ke své desce, do jehož nahrávky zahrnul značné množství etnických nástrojů a harmoniku. Nesměla také chybět skladba Collierova mentora, Quincyho Jonese. Nadšené publikum si nakonec vyskandovalo dva přídavky, a tehdy Collier zasedl k piánu a zahrál virtuózně dvě balady.

Jak sám říká, je velký experimentátor na samé hranici možností, konfrontuje jazz s popem, klasickou a elektronickou hudbou. A co je důležité, oslovuje široké posluchačské spektrum, aniž by byl konstruktem nahrávacích společností. Dokazuje, že i bez skvělého studia se dá vytvořit perfektní a neotřelý zvuk, navíc tím získává absolutní autorskou volnost. Collierův projekt má hlavu a patu, přestože se jedná o tak mladého interpreta. Nespokojí se se současnými hudebními trendy a chce inovovat, na výše zmíněné massachusettské univerzitě se nyní podílí na vývoji nového vokalizačního nástroje.

Svou debutovou desku vydá prvního července a do té doby každý měsíc poskytne prostřednictvím Youtube nový singl. Desku si produkuje sám a fanoušci její vznik mohou finančně podpořit.

Těžko říct, jestli Jacob Collier dnes již okrajový žánr spasí. Každopádně mu v současné době leží u nohou jazzové špičky z celého světa a je možnou inspirací pro své vrstevníky a generace nové.

A abychom nezapomněli: Již brzy se můžete těšit na rozhovor s Jacobem, který pro vás připravili redaktoři Martin Adamovský a Nela Dusová.

Napsal(a):
:DISQUS_COMMENTS

Další články

  • FOTO: BLUES ALIVE, DŮM KULTURY, ŠUMPERK, 17.11.2018

    Třetí večer bluesového maratonu pokračoval ve strhující jízdě dnů předešlých. Zahájili jej slovenští Missisippi Mixtape a po nich rozpohybovala publikum strhující skupina Welch Ledbetter Connection. Takovým bonbónkem na pomyslném dortu byla skupina Tamikrest z Mali, kteří přivezli původní africkou hudbu, která se na americkém kontinentě kdysi dávno přetavila v blues. Sice v trochu modernějším, až rockovém podání, ale určitě to byl skvělý hudební zážitek. Kytarové mistrovství nám předvedl Rick Derringer, legenda amerického bluesrocku se svým nepřehlédnutelným bosonohým bubenickým obrem. Posledním vystupujícím byl pestrobarevný Fantastic Negrito, který nenechal posluchače do posledních minut vydechnout a svým strhujícím vystoupením ukončil letošní Blues Alive v Šumperku.

  • Seasick Steve zahraje konečně v Praze

    Již dvakrát svým strhujícím koncertem okouzlil návštěvníky festivalu Colours of Ostrava, letos dokonce na hlavní scéně. Příští rok v březnu se svérázný americký bluesman Seasick Steve, který často hraje na vlastnoručně vyrobené kytary, konečně představí poprvé v Praze.

  • Foto: Blues Alive, Dům kultury, Šumperk, 16. 11. 2018

    Druhý večer festivalu zahájila prostějovská skupina King Bee s velšským zpěvákem a kytaristou Daley B. Williamsem. Reverend Sekou, na fotkách seriózně vyhlížející kazatel, to tady řádně roztočil. Během prvních písní z něj postupně odlétl klobouk, sako, kravata i košile a zbytek koncertu již poletoval tento malý a dredatý mužík po pódiu i pod ním jen v nátělníku. Tak to byla přímo strhující ďábelská mše! Nesourodé seskupení North Mississippi Blues Project trojice bluesmanů RL Boyceho, Kennyho Browna a Roberta Kimbrougha mě už tolik nenadchlo. Závěr večera patřil očekávané hvězdě festivalu, kterou nebyl nikdo jiný než legenda moderního blues, Joe Luis Walker.

  • Foto: Blues Alive, Dům kultury, Šumperk, 15. 11. 2018

    Tak to je pecka! Festival Blues Alive získal nejprestižnější světové žánrové ocenění nazvané Keeping The Blues Alive Award pro rok 2019! Cenu uděluje americká nadace Blues Foundation, přední světová organizace, která se snaží ocenit, uchovat a propagovat blues. Tohle úžasné překvapení na nás čekalo hned první večer.