Vytisknout tuto stránku

Jacob Collier poprvé představil svou osobitou produkci českému publiku Doporučený

Génius, talent čišící z každého póru, osmý div světa, hudební naděje, tyto a další přídomky pro jednadvacetiletého Londýňana, Guardianem označeného za mesiáše jazzu. Řeč je o Jacobovi Collierovi, multiinstrumentalistovi, který včera poprvé vystoupil v Praze jako jedna z hlavních hvězd festivalu Mladí ladí jazz.

Během koncertu se na plátnu takřka zhmotnili „naklonovaní" hráči. Během koncertu se na plátnu takřka zhmotnili „naklonovaní" hráči. Foto: Eva Makovská / musicweb.cz

Collier přijel do Prahy představit svou novou koncertní koncepci, kterou celých šest měsíců vyvíjel ve spolupráci s Massachusettským technologickým institutem v Bostonu. Prakticky se jedná o hudební one man show, pokud byste ale čekali minimalismus, jste na omylu. Produkce představuje vrstvení několika hudebních nástrojů (bicí soupravu, perkuse, klávesy, křídlo, baskytaru, kontrabas a klávesovou foukací harmoniku) ve smyčkách, vše odehrané Collierem. Kromě toho využívá vokálního harmonizéru. Velkolepou podívanou dovršuje plátno, díky němuž se na pódiu takřka zhmotňuje „naklonovaná“ kapela.

Koncert započal symbolicky remakem písně Stevieho Wondera Don´t You Worry ´Bout A Thing, té, jež mu jako jedna z prvních přinesla úspěch na Youtube, skrze které doposud publikuje úpravy cizích skladeb nebo svou tvorbu. Třeba dále jmenovat autorskou Don´t You Know, originálně nahranou společně s americkými, Grammy oceněnými Snarky Puppy. Následoval remake skladby In My Room od Beach Boys – stejně tak se bude jmenovat chystaná Collierova debutová deska - odkazující k několika letům hudební tvořivosti a publikování videí ze svého vlastního pokoje. V Praze poprvé živě představil také první singl ke své desce, do jehož nahrávky zahrnul značné množství etnických nástrojů a harmoniku. Nesměla také chybět skladba Collierova mentora, Quincyho Jonese. Nadšené publikum si nakonec vyskandovalo dva přídavky, a tehdy Collier zasedl k piánu a zahrál virtuózně dvě balady.

Jak sám říká, je velký experimentátor na samé hranici možností, konfrontuje jazz s popem, klasickou a elektronickou hudbou. A co je důležité, oslovuje široké posluchačské spektrum, aniž by byl konstruktem nahrávacích společností. Dokazuje, že i bez skvělého studia se dá vytvořit perfektní a neotřelý zvuk, navíc tím získává absolutní autorskou volnost. Collierův projekt má hlavu a patu, přestože se jedná o tak mladého interpreta. Nespokojí se se současnými hudebními trendy a chce inovovat, na výše zmíněné massachusettské univerzitě se nyní podílí na vývoji nového vokalizačního nástroje.

Svou debutovou desku vydá prvního července a do té doby každý měsíc poskytne prostřednictvím Youtube nový singl. Desku si produkuje sám a fanoušci její vznik mohou finančně podpořit.

Těžko říct, jestli Jacob Collier dnes již okrajový žánr spasí. Každopádně mu v současné době leží u nohou jazzové špičky z celého světa a je možnou inspirací pro své vrstevníky a generace nové.

A abychom nezapomněli: Již brzy se můžete těšit na rozhovor s Jacobem, který pro vás připravili redaktoři Martin Adamovský a Nela Dusová.

Napsal(a):
:DISQUS_COMMENTS

Další články

  • Skupina Soft Machine Legacy připomněla kořeny progrockové hudby


    Takřka utajená akce, ne moc mediálně viditelná, i tak si ale našla řada příznivců kompozičně složitější rockové hudby čas, aby zašla na koncert hudebníků, kteří dnes připomínají odkaz legendární prog-art rockové kapely Soft Machine.

  • Foto: Soft Machine, Palác Akropolis, Praha, 18. 9. 2018

    Prohlédněte si fotografie z koncertu britské jazzrockové formace Soft Machine, který se odehrál v pražském Paláci Akropolis. Kapela zde vystoupila v sestavě John Etheridge (kytara), John Marshall (bicí), Theo Travis (saxofon, flétna, klávesy) a Roy Babbington (baskytara).

  • Návrat po osmi letech. Dimmu Borgir s albem Eonian přijedou do Prahy

    Jednou ze zastávek turné The European Apocalypse je i Česká republika. V pražském Foru Karlín zahrají němečtí thrash metalisté Kreator, Švédové Bloodbath a američtí Hatebreed. Nejzajímavější kapelou jsou však norští black metalisté Dimmu Borgir. Ti totiž po osmi letech mlčení vydali desku Eonian.

  • The Wood Brothers smetli Jazz Dock

    Nedělní večer bývá většinou ve znamení odpočinku a lenošení. Zrovna v tento den však vystoupili v Jazz Docku The Wood Brothers, aby zbořili nejen tyto, ale i jiné zaběhnuté předsudky a rituály.