John Mayall: Král blues vládl svému triu Doporučený

Britský bluesman John Mayall do Prahy jezdí rád a často. Tentokrát se zastavil v rámci svého turné Livin' & Lovin' The Blues, při kterém představoval novinkovou desku Talk About That. Pro ty, kteří Mayalla neviděli poprvé, bylo zajímavým oživením, že se ze čtyřčlenné kapely stalo trio. A jak si muzikanti s tímto konceptem poradili?

John Mayall při koncertě v Arše 2. 3. 217 John Mayall při koncertě v Arše 2. 3. 217 Foto: Zbyněk Zácha/musicweb.cz

John Mayall je nezdolný hudebník, který ani ve svém věku (je mu 83 let!) nezahálí a vydává nové desky a čile koncertuje po celém světě. O tom se můžete přesvědčit i v reportáži z roku 2012 nebo z roku 2014, kdy legendární bluesman slavil osmdesáté narozeniny jak jinak než na turné. Je nutné dodat, že nově vydávané desky mají stále drive, švih a neopakují již napsané skladby. Příkladem toho jsou i poslední desky, například A Special Life nebo nová Talk About That, ze kterých v průběhu koncertu taktéž zazněly skladby.

Divadlo Archa se stalo jakýmsi Mayallovým hlavním pražským útočištěm, protože tu již 2. března vystupoval potřetí. Návštěvníci, kteří dorazili na koncert s předstihem, mohli vidět Mistra Mayalla ještě před vystoupením, jak zcela sám prodává a podepisuje svá alba fanouškům v předsálí. Krátce po osmé, kdy už byl sál zaplněn k prasknutí, se na pódiu objevil John Mayall v doprovodu dlouholetých kolegů - baskytaristy Grega Rzaba a bubeníka Jaye Davenporta. A hned se směle pustili do hraní skoro dvouhodinového koncertu.

Hned zprvu zazněla Mother-in-Law Blues z předposledního alba Find a Way to Care, kterou zahřál publikum a mohl pokračovat v ozvláštněných bluesových rytmech. Nijak se nevzdaloval klasickému blues, to bylo všudypřítomné, ale dokázal ho oživovat mnoha sóly, ať už si je vzal na starost sám s klávesami nebo foukací harmonikou, nebo je přenechal svým spoluhráčům. Ti dodali koncertu opravdu řádnou dávku blues, jelikož za svými nástroji vynikali. Přesná a naléhavá rytmika držela pohromadě celé trio, stejně tak dravé a někdy až drzé baskytarové postupy si vysloužily velký obdiv. Bývalý čtvrtý člen, kytarista Rocky Athas, který se vydal na sólovou dráhu, sice ke kapele neodmyslitelně poslední roky patřil, nicméně při koncertě si trio zcela vystačilo a sklidilo obdiv za to, co ve třech dokážou.

Přečtěte si také rozhovor s Johnem Mayallem

Došlo na starší skladby jako Looking Back nebo Chicago Line, které si mnozí prozpěvovali s kapelou, z nových pak na Talk About That, A Special Life nebo Blue Midnight. Ty rozhodně nepokulhávaly. Je rozhodně osvěžující vidět vždy Johna Mayalla vitálního, plného energie a nových nápadů, protože má stále co říct k bluesové muzice. Ani na chvíli se posluchač nestačil nudit, jelikož z pomalejších kousků, kterých tentokrát nebylo mnoho, se pouštěl do rychlejších a svižnějších, jež zcela publikum pohltily. Vždy si Mayall na své turné zcela obmění svůj setlist, který je promyšlený tak, aby si publikum neříkalo: „Tak to jsme slyšeli už minule."

 

 

Myslím, že tato živoucí legenda musela nadchnout jak skalního bluesového fanouška, který přesně věděl, na koho se chystá a co se bude dít, tak i posluchače, který Mayalla nikdy neviděl. Jeho bravurní umění na foukací harmoniku znělo jako za mladých let, s dechem Mayall opravdu problém nemá, a instrumentálnost mu nedělala potíže ani v těžších klávesových sólech plných ozdůbek a kudrlinek. V několika pasážích dokonce vyměnil tyto nástroje za kytaru, ale ta plnila jen nemnoho doprovodných partů.

Sledujte Musicweb na Facebooku:
 

John Mayall má velkou fanouškovskou základnu v České republice, kterou vždy na své koncerty přiláká. Tento bard, který na scéně působí již více jak padesát let a který se původně věnoval výtvarnému umění, zakončil kolem desáté hodiny večerní známou skladbou Room to Move, ve které je velký důraz na frázování a přesnost zpěvu, a opět, Mayall se do ní pustil zvesela a s přehledem. Příjemný večer plný blues stál rozhodně za to a musím dodat, že zvuk byl v Arše (z místa u zvukařů) opravdu výborný!

Napsal(a):
:DISQUS_COMMENTS

Další články

  • Foto: Blues Alive, Dům kultury, Šumperk, 17. 11. 2017

    Druhý večer bluesového festivalu byl opět skvělý! Pořadatelé nám i tentokrát nachystali pořádnou porci dobré muziky - zahájení patřilo „starým známým“ Slovak Blues Project a po nich následovala nepřehlédnutelná a zatím jediná bluesmanka Bex Marshall s Blues Bandem. Řádnou porci jazzu nám naservíroval skvělý John Medeski’s Mad Skillet a všechny zde zaujal suzafonista Kirk Joseph. Zac Harmon se svojí kapelou předvedli parádní pódiovou show a poslední vystoupení tohoto večera patřilo foukačkářům – Blues Harp Explosion feat. Billy Branch, James Harman a Magic Dick. Na závěr se všichni vystupující opět sešli na pódiu a zcela netradičně pokračovali v jam session.

  • Foto: Blues Alive, Dům kultury, Šumperk, 16. 11. 2017

    Hlavní hvězdou čtvrtečního večera a i letošního Blues Alive byl bezpochyby Jonny Lang. Ale začněme od začátku. Hned na úvod návštěvníky přivítal ve foyer živelný Band of Heysek (CZ). Na pódiu zahájil festival britský rocker Phil Shoenfelt & Southern Cross a po něm polská kapela Nočna zmiana bluesa s charismatickým foukačkářem Slawkem Wierzcholskim, kteří v Šumperku nebyli poprvé a předvedli publiku skvělou show. Následovalo americké trio Nick Schnebelen Band a po něm již Jonny Lang. Musím přiznat, že oproti poslechu jeho hudby, je koncert zcela jiné kafe! Strhující, dynamický zpěv a skvělá hra na kytaru nenechaly nikoho v klidu! Všichni si tento první večer bluesového festivalu skvěle užili!

  • Soutěžte o 3x1 lístek na Vánoční Respect festival

    Hudba z Konga je světově proslulá především díky sladkému zpěvu a energií sršícímu kytarovému doprovodu. Styl známý jako soukous či konžská rumba však není jediným reprezentantem hudby tohoto kraje. Konono No. 1 je první kapelou, která vystoupí na Vánočním Respect festivalu 8. prosince od 19 hodin v Paláci Akropolis spolu se skupinou Disciplin A Kitschme, která navazuje na stále nedoceněnou historii jugoslávské new wave scény. Pojďte s redakcí musicweb.cz soutěžit o volňásky na tuto vánoční party!

  • Hrát na suzafon je jako chodit aneb Mad Skillet v Jazz Docku

    Právě tak, jak stojí v úvodním nadpisu, charakterizoval hru na tento zajímavý nástroj Kirk Joseph, suzafonista kapely Mad Skillet aneb v překladu Šílené pánvičky, která vystoupila v Jazz Docku.