John Scofield naservíroval druhý Überjam Doporučený

Skvělá atmosféra, téměř tři hodiny scofieldovského soundu, nadhled a radost, jazzrocková sóla plná energie a několik poněkud rozporuplných momentů. Takový byl koncert Johna Scofielda v Divadle Archa.

John Scofield na koncertě v divadle Archa John Scofield na koncertě v divadle Archa Foto: Michal Adamovský/musicweb.cz

Zatímco asi patnáct minut před oficiálním začátkem koncertu byl prostor pražské Archy ještě poloprázdný, již o několik minut později byla situace zcela jiná. Koncert Johna Scofielda, obzvláště s programem, jaký si připravil, byl pro značnou spoustu lidí velkým lákadlem a na návštěvnosti to bylo rozhodně znát. Nechybělo totiž mnoho a Archa by byla zaplněna zcela. Akademická čtvrthodinka sice na začátku nechyběla, ale v kontextu celého koncertu se tento detail jevil jako zcela zanedbatelný. Málokdo totiž v okamžiku, kdy kapela vstupovala na pódium, tušil, že ho čeká téměř tříhodinový koncert. V tomto směru tedy jedenašedesátiletý Scofield strčil do kapsy velkou většinu svých o mnoho mladších kolegů.

Čtěte také: Kytarista John Scofield s orchestrem a big bandem zahájil koncertem dánské předsednictví Evropské unie

Již po prvních skladbách bylo zcela jasné, že posluchači „dostanou přesně to, co chtějí“, tedy především mix scofieldových kompozic z obou überjamovských alb, přičemž převažovaly především písně z alba nejnovějšího, nesoucího se v duchu jazzrocku a groovu. Většina skladeb se nevyznačovala přílišnou harmonickou složitostí, ale o to víc se zde projevoval jako tmelící prvek zvuk a výraz scofieldova telecastera. Právě díky této kytaře a jejímu zvuku byl občas jakoby odněkud z dálky cítit i vliv country, následně ovšem zcela zapuzený energickým jazzrockovým sólem na pozadí perfektně vygradované rytmiky. Scofieldova kytara působila celý večer velice vůdčím a přesvědčivým dojmem a mistr rozhodně věděl, co dělá.

2013 11 13 john scofield 001Po několika úvodních zahřívacích skladbách se kapela rozjela na plné obrátky a po prvním perfektně vystavěném sóle plném rychlých hadů a nečekaných rytmických zvratů již nikdo nepochyboval, že John Scofield rozhodně patří ve svém oboru stále ke světové špičce. Jeho osobitý styl je snadno rozpoznatelný a velmi technický, protože nezřídka hraje i poměrně rychlé pasáže prstovou technikou, což není zcela obvyklé. Velmi podstatnou složkou většiny scofieldových písní jsou i různé samply a doprovodné zvuky, které celou zvukovou plochu výrazně dotvářejí a byly v tento večer zcela v režii doprovodného kytaristy Aviho Bortnicka. Tyto efekty ovládal Bortnick nejen pomocí notebooku umístěného přímo před ním na pódiu, ale i úderem do strun na své kytaře. Kromě něho nesmíme zapomenout i na bezchybně pracující rytmickou sekci, kterou tvořil baskytarista Andy Hess a teprve 28letý bubeník Louis Cato, který byl kromě Johna Scofielda asi nejvýraznější postavou večera. V průběhu koncertu se blýsknul několika údernými sóly a zcela na závěr dokonce přesvědčil posluchače i o tom, že rozhodně není ani špatný zpěvák (to, že je i špičkovým hráčem na baskytaru posluchačům ovšem zatajil).

Sledujte jazz a blues na Facebooku:
 

Pokud byl úterní koncert něčím vyjímečný, rozhodně to byla jeho délka. Nestává se totiž často, aby koncert trval bez přestávky déle, jak dvě hodiny. V případě Johna Scofielda nechybělo ale mnoho a byla by pokořena hranice ještě o hodinu delší. S ohledem na celý průběh koncertu nebyl tento fakt příliš pozitivní. Tak jako tak John Scofield dokázal, že je skvělým kytaristou a velmi osobitým skladatelem.

Napsal(a):
:DISQUS_COMMENTS

Další články

  • Kytarista Al McKay k nám přiveze zvuk slavných Earth, Wind & Fire

    Dynamickou a pestrobarevnou dobu přelomu éry hippies a třpytivých funky sedmdesátých a osmdesátých let symbolizuje kapela Earth, Wind and Fire. Hudbu, která zásadně ovlivnila vývoj funku a R'n'B, přiveze do Velkého sálu pražské Lucerny kytarista Al McKay, jenž byl její oporou a významným spolutvůrcem v klíčových sedmdesátých a osmdesátých letech.Majitelem šesti cen Grammy vystoupí ve stylovém prostředí Lucerny s jeho formací Earth, Wind & Fire Experience.

  • Blues Alive 2019 se ponese ve znamení velkých ženských hlasů i mistrovských kytaristů

    Letošní držitel nejprestižnější ceny bluesového světa Blues Music Award v kategorii současného blues, louisianský multiinstrumentalista a zpěvák Kenny Neal. Nejlepší současná pianistka podle týchž cen Marcia Ball, jeden z nejvýznamnějších představitelů střední generace chicagského blues Ronnie Baker Brooks či mimořádně úspěšná gospel-bluesová zpěvačka Lizz Wright. To jsou jen některá ze jmen hvězd letošního čtyřiadvacátého ročníku mezinárodního festivalu Blues Alive. 

  • Kenny Wayne Shepherd našel svou cestu

    Kytarista a zpěvák Kenny Wayne Shepherd se svou kapelou vydává nové, již osmé studiové album. The Traveler, jak se deska jmenuje, nabízí deset skladeb, které se pohybují na pomezí blues, country a kytarového rocku. Kenny působí po skladatelské stránce čím dál sebejistěji a stejně tak se pouští více do zpěvu. A jak působí album jako celek?

  • Foto: Kneebody, Jazz Dock, Praha, 29. 5. 2019

    Progresivní americká skupina Kneebody se postarala v rámci 14. ročníku mezinárodního festivalu Americké jaro o nespoutaný zážitek. Podívejte se u nás na fotogalerii.

Další podobné články