Kapely Boska a Fiordmoss zakončily festival Mladí ladí jazz řádnou dávkou elektroniky Doporučený

V sobotu 10. května proběhl závěrečný koncert festivalu Mladí ladí jazz. Pozvání na něj přijaly jak obsazením, tak i určitými stylovými prvky příbuzné kapely Fiordmoss a Boska.

Fiordmoss Fiordmoss Foto: Zdeněk Němec/musicweb.cz

Melancholický a mírně ponurý večer v poloprázdném pražském klubu Akropolis proběhl ve znamení projekcí, elektroniky a vytváření atmosféry. Spojujícím prvkem obou koncertů byl mladý norský bubeník Jon Eirik Boska pocházející ze severského města Tromsø a nyní žijící a tvořící v městě umělců, v Berlíně.

První asi 40-ti minutový set byl jednolitým proudem elektronických smyček, jejichž změna nastávala po delších časových úsecích změnou beatu. Mírná postupná gradace hudby a projekcí na velkém plátnu v pozadí vypovídala o konceptu performance. Vše ale bylo hodně abstraktní, tudíž bylo na divákovi, jak si tento koncept vyloží.

Sledujte jazz a blues na Facebooku:
 

Projekce v prvním vystoupení probíhaly oproti druhému v neustálém pohybu. Tento pohyb byl podobně jako hudba smyčkový a celkový dojem tvorby mohl na diváky a posluchače působit jako mantra. Stále se opakující základ, do něhož dva mladí umělci za pultem vytvářeli všelijaké podivné i zajímavé zvuky, mohl diváky nudit. V opačném případě to od posluchačů vyžadovalo jistou míru přizpůsobivosti a spolupráce. Někomu ale možná jen postačilo pohroužit se do rytmů a v mírném pohupování se nechat unášet bezmyšlenkovitým proudem. Ať už tak, či onak, vystoupení kapely Boska by se přece jenom více hodilo do pozdních hodin k tanci než na místo předkapely.

Po krátké přestávce nastoupila kapela Fiordmoss. Historie kapely nás směruje do Brna, kde se roku 2008 studenti Fakulty výtvarných umění Petra Hermanová a Roman Přikryl rozhodli začít spolupracovat. V roce 2011 se k nim přidal kytarista Jan Boroš a teprve asi půl roku kapelu posiluje bubeník Jon Eirik Boska.

Čtěte také: Basový titán Wooten posluchačsky odzbrojil vyprodanou Akropoli

Duch celého koncertu se ubíral v melancholii a poklidu, do něhož krásně zapadal čistý a procítěný zpěv Petry Hermanové. Silnými stránkami kapely jsou zajisté sehranost a neotřelý styl doplněný o dobře promyšlenou image. Na druhou stranu jisté projevy nemusely být posluchačům sympatické. Už trochu zavádějící byla statická projekce orlího hnízda na plátně. Petra tuto skutečnost uvedla tak, že to jsou tři její oblíbená měsíční mláďata, bez kterých nemůže být, proto je má s sebou na koncertě a diváci se též mohou kochat pohledem na ně. Jiným příkladem mohl být rychlý odchod členů po skončení koncertu bez úklony anebo úsměvů. I celkový mluvený projev zpěvačky Petry byl nevšední, nicméně s jejich stylem to celkově zapadalo.

Co se týká nástrojů, většinová střední tempa písní byla řízená minimalistickým hraním bubeníka Jona na elektronické pady. Využíval například zvuku rolniček a jinak klasických soupravových zvuků kopáku, hi-hatky a virblu. Též pracoval s mixážním pultem a upravoval zpěvačce různé efekty na mikrofon. Jan, Roman i Petra měli každý u sebe mimo svého nástroje klávesy, nikdy však nehráli na oboje zároveň.

 

 

Dojem z kapely byl pro diváky silný. Kapela se dle potlesku většině publika líbila, avšak našli by se tam i lidé, kteří by členy kapely Fiordmoss označili za pozéry. Ale tak už to nejen v hudební branži chodí, žádný lidský zrealizovaný počin se nikdy nebude zamlouvat všem. Důležité je, že tato elektro-folková kapela má svou vlastní tvář, skrze kterou sděluje světu svůj pohled na život, což dokázaly úspěchy jak v podobě koncertování v zahraničí, natočení EP Gliese (2010) a Ink Bitten (2012), tak i stání se objevem roku hudebních cen Vinyla v roce 2012.

Napsal(a):
:DISQUS_COMMENTS

Další články

  • Foto: Ethan Iverson, Joe Sanders, Jorge Rossy, Jazz Dock, Praha, 18. 9. 2019

    V klubu Jazz Dock se ve středu sešlo trio špičkových hudebníků - vše o koncertě si přečtěte v REPORTU Martina Faixe, zde pro vás máme fotografie, doplňující atmosféru koncertu.

  • Jazz Dock přivítal nový projekt klavíristy Ethana Iversona

    Jméno klavíristy Ethana Iversona je spojeno bezesporu se skupinou The Bad Plus, kterou v roce 2000 zakládal se svými přáteli. Po létech jejího působení v roce 2017 ovšem oznámil, že kapelu opouští. Ethan Iverson navštívil tak klub Jazz Dock ve středu 18. září 2019 poprvé se svým novým projektem.

  • V říjnu se v Praze uskuteční hudebně výtvarný festival pro děti Struny Teens

    Hudebně výtvarný festival Struny TEENS je tu v říjnu opět pro všechny, kteří chtějí proniknout do světa profesionálních mladých hudebníků i výtvarníků. 19. října na ně v Fa Fabrice čekají workshopy, debaty a unikátní koncert. Na workshopu s Jarem Cossigou se dozvědí mnoho užitečných rad a tipů, jak správně nahrávat, stříhat a mixovat muziku. Výrazná ilustrátorka a umělkyně Eliška Podzimková, kterou si ke spolupráci vybral Jamie Oliver nebo Tomáš Klus, zas předá své bohaté zkušenosti na výtvarném workshopu.

  • Italská dvojice Ilaria Graziano a Francesco Forni vystoupí v Café v lese

    Americana, folk, blues, rock, tango, vášnivé neapolské písně a ještě lépe, všechno pěkně dohromady. Jak to umí snad jen Ilaria Graziano & Francesco Forni. To vše budou moci poznat fanoušci, kteří tento týden navštíví pražský klub Café v lese.

Další podobné články