Kenny Wayne Shepherd Band: Kytarové zázraky se dějí Doporučený

Je tomu dva a půl roku, co se bluesman Kenny Wayne Shepherd představil pražskému publiku v Lucerna Music Baru. S vydáním nové studiové desky Goin´ Home se na místo činu navrátil 18. května v doprovodu své tříčlenné kapely. Jaká blues a kytarové vychytávky během večera zahrál?

Kenny Wayne Shepherd v Lucerna Music Baru Kenny Wayne Shepherd v Lucerna Music Baru Foto: Eva Makovská/musicweb.cz

Na samém začátku večera se představila předkapela Lukáše Martínka Private Earthquake. Trio rozjelo svůj koncert naplno, bez ostychu a úctyhodně nastartovalo celý večer v blues-rockovém duchu. Frontman Lukáš Martínek ukázal, jak si dokáže hravě poradit s různými přechodovými melodiemi a bluesovou procítěností ve své hře. První dávka energie tak byla velmi dobře zvoleným rozjezdem. Zpěvákův sice líbezný, ale nikterak výrazný hlas přímo nevynikal mezi instrumenty, a tak veškerá pozornost padla právě na kytaru.

Avizovaný začátek hlavní hvězdy ve tři čtvrtě na deset se nezpozdil ani o chvilku a na pódiu se objevili členové Kenny Wayne Shepherd Band. A hned vypálili. Rockově zabarvený kousek Never Lookin´ Back nažhavil již započatou energickou atmosféru plnou drivu a ještě více ji z hloubi rozdmýchal. Ihned od prvních zpívaných tónů se projevil zpěvák Noah Hunt, který do svého projevu vkládal především jasně vyznívající hlas. Jeho neobvyklá barva hlasu doplňovala jiskřivé tóny kytary. Ale na ni přišla řada později.

Setlist koncertu byl střídavě protkán autorskými skladbami kapely a převzatými písněmi. Vlastní repertoár jednoznačně vévodil a více vyzníval, což publikum ocenilo jasnou odezvou. Kenny Wayne posunuje blues ve vlastních kouscích do různých přemostění s rockem a rock´n´rollem, ale vzápětí nasadí další, která jednoznačně vychází ze starší tradice blues. Propojuje, inovuje, promíchává, navrací se. Každý tón dávkuje dle potřeby tak, aby se posluchači vryl nejen do uší, ale především do mysli a srdce. Zapůsobil snad na všechny možné emoce, ale především byl jeho koncert neopakovatelným zážitkem plným neutuchajícího elánu a radosti ze hry.

Sledujte jazz a blues na Facebooku:
 

Doprovodnou kapelu tvořili kromě zmíněného zpěváka ještě dva členové – baskytarista Tony Franklin, jenž spolupracoval například s Jimmy Pagem, a bubeník Chris Layton. Basista předváděl po celou dobu na svůj bezpražcový nástroj mnohé kousky, které dodaly celku tvrdší zvuk.

Svou techniku ukázal dnes sedmatřicetiletý Shepherd v náročných pasážích i exhibicích, následně vložil veškerou melancholii do melodie, ze které vyskakovaly jednotlivé tóny jako nepolapitelné prchající okamžiky plné vzpomínek a emocí. V Heat of the Sun z desky How I Go přecházela kytara ve zpěv a naopak a v ponuřejších momentech zpívající nástroj zcela měnil polohy. Excelentním kytarovým sólem se stala závěrečná skladba While We Cry, ve které zazněl Kennyho nástroj v celém pojetí. Poklidnost, ale i dravá naléhavost se objevovaly ruku v ruce s dalšími protikladnými, ale přesto zcela do skladby zapadajícími momenty.

 

 

Cover verzí zaznělo během večera nespočet, možná na úkor samotné Kennyho tvorby, jež má rozhodně co říci současnému posluchači. Na jednu stranu je dobré zmínit, že výběr coverů zahrnoval pestrou škálu skladeb a že v podání kapely získaly známé nahrávky zcela novou, zvučnou podobu od podlahy. Talk to Me Baby původně od Elmora Jamese, You Done Lost Your Good Thing Now z repertoáru B. B. Kinga či nečekaně Search and Destroy Iggyho Popa vyzněly v hlasovém podání Noaha Hunta a s brilantním kytarovým přednesem jinak a posunuly se o kousek do jiného světla.

Podívejte se také na fotogalerii z koncertu

Na straně druhé byla trochu škoda, že si kapela nezahrála více vlastních věcí a například celý koncert zakončila (kromě nejznámější Blue On Black) dalšími covery. I když kapela mohla vybrat setlist trochu jinak, je pravda, že se blues ve svých kořenech vyžívá a Hendrix s jeho Voodoo Child zazněl na závěr s neopakovatelnou vervou, Kenny si užíval každičkou chvilku a nepolevil. Na koncertní atmosféře se to rozhodně projevilo.

Kytarista se představil také jako zpěvák. Vždy sice na svých albech zpíval, většinou se však ujímal doprovodných vokálů v refrénech (na které během koncertu také došlo). Na novinkové desce Goin´ Home již několik kousků zpívá zcela sám a při koncertě tomu nebylo jinak. Živě jeho hlas ještě lépe vyznívá, netlačí na pilu, ale přesto ve výsledku dosahuje řízného, leč jemného hlasu. Společně s Huntem se pak sladěně doplňují. Kenny Wayne Shepherd uspořádal pro Prahu nezapomenutelný zážitek. Předvedl se jako jeden z nejvýraznějších kytaristů současné hudební scény, který vlastním stylem pojímá blues a díky tomu se zařadil již v mladém věku mezi velikány žánru.

Napsal(a):
:DISQUS_COMMENTS

Další články

  • Johnovi Coltranovi vychází posmrtně nové album, které bylo považováno za ztracené

    Legendární jazzový muzikant John Coltrane vydává ztracenou desku Both Directions at Once: The Lost Album, která byla nahrána v březnu roku 1963 v kultovních Van Gelder Studios s Coltranovým Classic Quartet, které je složeno z McCoy Tynera, Jimmyho Garrisona a Elvina Jonese. Album obsahuje dosud neslyšené originální skladby původně nahrané v několika aranžích, které po 55 letech konečně spatří světlo světa.

  • Colours of Ostrava 2018: Vzdorovitá Aurora i rozpačitý Pharrell Williams

    Festivalová sezona je v plném proudu a jeden z největších českých festivalů se právě koná a láká na mnoho zajímavých českých a především zahraničních hvězd. Jaké byly první dva dny letošních Colours of Ostrava? Rozhodně bez velkých front a tropických teplot. Úvodní den naopak přivítal návštěvníky svěží déšť, který byl a je patrně i jednou z příčin, proč není letošní festival vyprodaný.

  • Jan Hammer na nové desce navazuje na své elektronické období

    Uplynulo takřka čtvrtstoletí od doby, kdy Jan Hammer vydal poslední sólovou desku Drive. Od té doby sice vyšlo několik záznamů starších koncertů, ale až na jednotlivé písně, které složil pro film či své hudební kolegy zůstával ve své produkci v ústraní. Letos v lednu magazínu musicweb prozradil, že chystá vydání nového alba a právě 20. července 2018 budou mít jeho fanoušci opět možnost se zaposlouchat do hudby možná nejúspěšnějšího českého skladatele na zahraniční scéně, neboť vychází jeho nová deska nazvaná Seasons Pt. 1.

  • Foto: Knower, Jazz Dock, Praha, 17. 7. 2018

    V rámci série koncertů Jazz čtyř kontinentů vystoupila v klubu Jazz Dock americká skupina Knower, která ve své tvorbě experimentuje s fúzí jazzu, soulu, popu ale i taneční hudby. Z koncertu vám přinášíme fotoreport.