Mistr groovu i balady Gerald Clayton vystoupil v rámci Piano Days

Vedle dubnového festivalu Mladí ladí jazz rozkvétá pražská klubová scéna také díky dalším projektům. Tento a minulý týden to byl cyklus koncertních večerů Piano Days, v rámci kterého vystoupily špičky jazzového klavíru za podpory významných českých pianistů. V neděli 17. dubna v pražském Jazz Docku zahrál americký klavírista Gerald Clayton se svým triem.

Pianista Gerald Clayton vystoupil v pražském Jazz Docku se svým triem. Pianista Gerald Clayton vystoupil v pražském Jazz Docku se svým triem. geraldclayton.com

Jazz Dock navázal na loňský projekt Guitar Days, v letošním roce se ale pořadatelé zaměřili na pianisty. Z českých hráčů vybrali Martina Brunnera, Jiřího Levíčka a čerstvého pianistu roku Vítka Křišťana. Ze zahraničních vedle Claytona také Luise Perdoma, Aarona Goldberga a Kevina Hayse. Kromě toho se uskutečnily také dva workshopy, vedené Jiřím Levíčkem a Luisem Perdomem.

Gerald Clayton se svým triem vystupuje již osm let a za tu dobu stihl nahrát tři poměrně úspěšná alba. Předtím tři roky spolupracoval s trumpetistou Royem Hargrovem, podílel se na nahrávání Hargrovových alb Earfood a Emergence. Za zmínku stojí také například spolupráce s Dianou Krall, Clarkem Terrym a Alem Fosterem a také čtyři bohužel neproměněné nominace v amerických hudebních cenách Grammy.

Ke koncertní spolupráci si Clayton přizval výborné instrumentalisty – kontrabasistu Harishe Raghavana a bubeníka Henryho Colea, kteří se těší podobnému celosvětovému renomé. Trio v Jazz Docku představilo na jedné straně autorskou tvorbu, na straně druhé i standardy (kupříkladu od Billyho Strayhorna) v novém hávu. Kromě aktuálních skladeb zazněla také nová píseň z připravovaného alba, které má vyjít příští rok.

Sledujte jazz a blues na Facebooku:
 

Claytonova hudba je velkým experimentem. V komorním podání kombinuje klasické prvky s jaderným groovem a neotřelou harmonií. Nutno ale podotknout, že nejzajímavějšími kousky byly v podání tria něžně odehrané balady. Clayton se představil sólově jak na křídlo, tak na klávesy, posluchačům učaroval improvizací unisono na oba dva nástroje. Ostatně není divu, když právě za mistrovství v improvizaci získal nominaci na Grammy. Taktéž jeho spoluhráči jsou výborní sólisté, Cole celý koncert odehrál s naprostou lehkostí a přehledem, Raghavan zase předvedl krásná melodická sóla. Přese všechno ale Claytonova tvorba (jak přejatá, tak vlastní) nemusí být srozumitelná všem, je posluchačsky náročná, trio často experimentuje s metrem a poskytují si navzájem volné improvizační plochy. K nejlepším jazzovým pianistům současnosti ho ale bez ostychu přiřadit můžeme.Klavírním cyklem nabitý duben nekončí. Na samém sklonku měsíce v Jazz Docku budeme moct oslavit Mezinárodní den jazzu.

Napsal(a):
:DISQUS_COMMENTS

Další články

  • FOTO: BLUES ALIVE, DŮM KULTURY, ŠUMPERK, 17.11.2018

    Třetí večer bluesového maratonu pokračoval ve strhující jízdě dnů předešlých. Zahájili jej slovenští Missisippi Mixtape a po nich rozpohybovala publikum strhující skupina Welch Ledbetter Connection. Takovým bonbónkem na pomyslném dortu byla skupina Tamikrest z Mali, kteří přivezli původní africkou hudbu, která se na americkém kontinentě kdysi dávno přetavila v blues. Sice v trochu modernějším, až rockovém podání, ale určitě to byl skvělý hudební zážitek. Kytarové mistrovství nám předvedl Rick Derringer, legenda amerického bluesrocku se svým nepřehlédnutelným bosonohým bubenickým obrem. Posledním vystupujícím byl pestrobarevný Fantastic Negrito, který nenechal posluchače do posledních minut vydechnout a svým strhujícím vystoupením ukončil letošní Blues Alive v Šumperku.

  • Seasick Steve zahraje konečně v Praze

    Již dvakrát svým strhujícím koncertem okouzlil návštěvníky festivalu Colours of Ostrava, letos dokonce na hlavní scéně. Příští rok v březnu se svérázný americký bluesman Seasick Steve, který často hraje na vlastnoručně vyrobené kytary, konečně představí poprvé v Praze.

  • Foto: Blues Alive, Dům kultury, Šumperk, 16. 11. 2018

    Druhý večer festivalu zahájila prostějovská skupina King Bee s velšským zpěvákem a kytaristou Daley B. Williamsem. Reverend Sekou, na fotkách seriózně vyhlížející kazatel, to tady řádně roztočil. Během prvních písní z něj postupně odlétl klobouk, sako, kravata i košile a zbytek koncertu již poletoval tento malý a dredatý mužík po pódiu i pod ním jen v nátělníku. Tak to byla přímo strhující ďábelská mše! Nesourodé seskupení North Mississippi Blues Project trojice bluesmanů RL Boyceho, Kennyho Browna a Roberta Kimbrougha mě už tolik nenadchlo. Závěr večera patřil očekávané hvězdě festivalu, kterou nebyl nikdo jiný než legenda moderního blues, Joe Luis Walker.

  • Foto: Blues Alive, Dům kultury, Šumperk, 15. 11. 2018

    Tak to je pecka! Festival Blues Alive získal nejprestižnější světové žánrové ocenění nazvané Keeping The Blues Alive Award pro rok 2019! Cenu uděluje americká nadace Blues Foundation, přední světová organizace, která se snaží ocenit, uchovat a propagovat blues. Tohle úžasné překvapení na nás čekalo hned první večer.