Morricone jako moderní romantik Doporučený

Kdyby filmovou hudbu skladatele Ennia Morriconeho posuzovali jen současní profesoři a studenti skladby, dospěli by nejspíš k názoru, že slavný Ital je relikt 19. století, a že jeho umělecké prostředky nepřekonávají postupy romantismu. Jenže kdo má uši v pořádku, tak slyší, že Ennio do své hudby vkládá přidanou hodnotu v podobě nosné melodie i využívání soudobých prostředků - elektrických nástrojů a bicích. A v tomto duchu se nesl i koncert Ennia Morriconeho s Českým národním symfonickým orchestrem v pražské O2 Areně ve čtvrtek 12. února.

Ennio Morricone na koncertě v Praze 12. února 2015 Ennio Morricone na koncertě v Praze 12. února 2015 Foto: Zuzana Veselá/musicweb.cz

Šestaosmdesátiletý autor na něm vůbec nepůsobil jako muž na konci sil, ale naopak jako dirigent svým temperamentem strhával mladší spoluhráče k jedinečnému výkonu. Program sestavený z jeho nejlepších filmových skladeb zahrnoval známé melodie k westernům (Tenkrát na Západě, Hodný, zlý a ošklivý), ale i k Belmondovu trháku Profesionál či ke společenským snímkům Dělnická třída jde do ráje, Oběti války či monumentální finále se sborem Quemada - Abolisson.

Prohlédněte si také fotogalerii z koncertu Ennia Morriconeho

Morricone pro koncert zvolil kratší verze svých skladeb, takže během večera odezněly tři desítky jeho slavných melodií. Morricone je živým potvrzením teorie, že v hudbě se nedějí úplné náhody, a že předpokladem úspěchu skladatele je i dostatečná šíře tvorby. A tu slavný Ital splňuje opravdu na 300 %. Vždyť Ennio Morricone za svůj život stihl napsat hudbu k pěti stovkám filmů, čímž tento žánr povýšil k nesmrtelnosti. I v Čechách žijí skladatelé, kteří v rámci tzv. vyššího populáru jsou schopni složit instrumentálně náročnou hudbu v širokém bigbandovém aranžmá, ale bez filmových nabídek jejich hudba strádá na úbytě.

 

 

Morricone má to štěstí, že díky svému talentu a pracovitosti byl schopen plnit zakázky filmových producentů i v šibeničních termínech, a přitom v jedinečné kvalitě. Některé melodie jsou samozřejmě poplatné době svého vzniku, ale skladatel podnikl své údajně poslední světové turné i proto, aby dokázal, že i symfonickou hudbu lze živě zahrát za doprovodu elektrických nástrojů, a výsledek není kýč. Koncert se stal mucholapkou na publikum milující čitelné melodie i pompézní zvuk, v tomto smyslu neodešel nikdo z 12 tisíců posluchačů zklamán. A když se před přestávkou ozvala árie z filmu Tenkrát na Západě v podání sopranistky Suzanny Rigacci, jen málo očí zůstalo suchých. I takovou moc má hudba, když dojme lidi, kteří jsou na ni připraveni, a dokáže při živém provedení dokonce předčit i filmový originál.

Napsal(a):
:DISQUS_COMMENTS

Další články

  • Foto: Bounty Rock Cafe Open Air, Olomouc, 16. 6. 2018

    To byl pořádný rockový festival v kotli olomoucké korunní pevnůstky! Zahájení patřilo olomoucké skupině Skramasax  a pak následovala dánská rocková smršť Blindstone. Metalisty, a nejen je, potěšila nejvýraznější skupina současnosti Dymytry, předvádějící nejen hudební, ale i propracovanou pódiovou a ohňovou show. Excelentní zpěvák skupiny Rainbow (nejen) Doogie White nám svým živelným projevem připomenul jejich hity. Po skupině Supergroup přišla největší hvězda večera - The Magic of Santana. Originální Santanovi zpěváci Alex Ligertwood a Tony Lindsay se špičkovým devítičlenným bandem předvedli úžasnou a strhující show. Trochu v jejich stínu ukončil festival blues-rockový kytarový virtuos Ryan McGarvey. Vynikající a určitě rád zajdu na jeho samostatný koncert. Půlnoc odbila a festival uprostřed města Olomouce musel nekompromisně skončit. Tak za rok zase! Koukněte na fotoreport:

     

  • Arcade Fire v Praze: Jedna z nejlepších koncertních kapel vystoupila před poloprázdnou halou

    Skupina Arcade Fire poprvé vystoupila u nás a představila svou téměř dokonalou až extatickou show a vzor muzikantství. Možná by stačilo napsat pár superlativů a recenze by byla hotová, když jedinou vadou koncertu bylo, že se jeho intenzita chvílemi až nedala vydržet.

  • Foto: Michal Pavlíček, Střelecký ostrov, Praha, 14. 6. 2018

    Michal Pavlíček vystoupil v červnový večer pod širým nebem v příjemném prostředí Střeleckého ostrova se svou kapelou ve složení Miloš Meier - bicí, Martin Ivan - basa, Michal Nejtek – klávesy. Představili zde skladby z právě natáčeného sólového alba Michala Pavlíčka Pošli to tam, které vyjde v září u Warner music. Začátek koncertu obstaral smyčcový Pavel Bořkovec Quartet, který v instrumentální podobě předvedl skladby od Rolling Stones, Black Sabbath a Pražského výběru. pak již přišla chvíle pro Michala Pavlíčka a jeho kapelu.

    Sledujte Musicweb na Facebooku:
     

    Výtečná práce se zvukem na kterou jsme u něj již zvyklí a precizní instrumentální výkony ovšem bez samoúčelného exhibování, zato procítění a emoce v každém tónu a akordu. Po skladbách z připravované desky již publikum vřele přivítalo Báru Basikovou kterou pamatujeme po boku Michala Pavlíčka v legendární kapele Stromboli od které zaznělo několik skladeb. Poté se opět připojil Pavel Bořkovec Quartet  kterým kapela zahrála dávnou skladbu Pražského výběru Olda je přítel můj, dále pak kapela zahrála v instrumentální podobě písničku Villa Ada od Stromboli spolu s hostem - houslistou Janem Mráčkem. Dalším hostem byl energický Matěj Ruppert s kterým vypálil Michal Pavlíček a jeho parta dvě písně od Matějovi domovské kapely Monkey Business. Večer završil symbolický duet Michala. Pavlíčka s Bárou Basikovou Veliké Lalulá

  • Foto: Ozzy Osbourne, Letiště Letňany, Praha, 13. 6. 2018

    Ve středu 13.6. vystoupil na pražském letňanském letišti legendární Ozzy Osbourne, který se zde rozloučil s českým publikem. Před samotným Ozzym zahráli hned tři „předskokani“. Jako první se představili španělští heavymetaloví hudebníci Lords of Black. Hned po nich následoval sólový projekt zpěváka z Korn Jonathana Davise. V neposlední řadě vystoupila americká superskupina Hollywood Vampires, která v čele se zpěvákem Alice Cooperem, kytaristou Joe Perrym a Johnny Deppem sklidila zasloužené ovace. Závěr večera již patřil samotnému Ozzymu, který během 90 minut přehrál své největší hity. Podívejte se na fotografie, které byly pořízeny přímo z kotle pod pódiem.