Nekompromisní Julian Lage a vyprodaný Jazz Dock

Lepší zahájení festivalu Jazz čtyř kontinentů jsme si snad ani nemohli přát. Do Prahy totiž poprvé přijel Julian Lage, jeden z nejvýraznějších kytaristů současnosti.

Julian Lage se svým triem okouzlil Jazz Dock. Julian Lage se svým triem okouzlil Jazz Dock. Zdroj: youtube.com

Představte si perfektně sehrané trio výtečných muzikantů, které se sejde po letech ve zkušebně a zahrají si. Tak nějak to vypadalo na pódiu pražského Jazz Docku, avšak s tím rozdílem, že se toto trio hudebníků nesetkalo po letech, ale prostě se jen sešli na další koncert. Energie, spontánnost a chemie mezi muzikanty však byla velmi nakažlivá. A v hlavní roli? Kontrabasista Jorge Roeder, bubeník Eric Doob a především kytarista Julian Lage.

Hlavní devizou hry Juliana Lage je extrémní technická zručnost, která mu dovoluje dělat si na hmatníku cokoliv a ještě navíc s úsměvem na tváři. Precizní timing a obrovská škála dynamiky nenechala nikoho na pochybách, proč je Lage jeden z nejvýraznějších a nejrespektovanějších kytaristů současnosti. K tomu připočtěte ještě dokonalý tón a především naprostou úctu k funkčnímu hraní a vyjde vám něco blízkého kytarovému nebi. Ačkoli je Lage svým založením hodně klasický jazzman, jeho přesah do ostatních žánrů, zejména do folku a country, je v jeho hře i tvorbě hodně cítit a dovoluje mu tak i v poměrně harmonicky klasicky stavěných skladbách navozovat mnoho různých odstínů, barev a nálad – podobně jako to umí například Bill Frisell.

S ním ho pojí dohromady i nádherný medový tón, který působil na posluchače tak uklidňujícím a rozjímavým dojmem, že v intimních pasážích, kdy na pódiu hrál Lage pouze sám, slyšeli byste v natřískaném sále Jazz Docku spadnout doslova i špendlík. Věta o klasických skladbách však není zcela pravdivá, protože v průběhu večera nastalo několik momentů, které lze bez nadsázky nazvat volnou improvizací, která byla evidentně naprosto neplánovaná a velmi spontánní. Jinak jsme mohli slyšet nejen skladby z různých Lageových alb, ale i z toho zcela nového Modern Lore, které na své oficiální vydání teprve čeká.

 

 

Popis včerejšího koncertu by však nebyl zdaleka kompletní, pokud bychom se nezmínili i o dalších mužích na pódiu. Zejména bubeník Eric Doob hrál naprosto famózně a chemie a komunikace, která fungovala mezi ním a Lagem, byla hlavním hnacím motorem celého večera. Oba si v tváří v tvář hraní evidentně velmi užívali, vzájemně se hecovali, a napojení mezi nimi a reakce jeden na druhého byla ukázková.

Sledujte Musicweb na Facebooku:
 

Málokdy se stane, že by jeden z největších aplausů večera sklidilo, při vší úctě ke všem kontrabasistům, kontrabasové sólo. V případě Jorge Roedera tomu však bylo jinak. Bylo to navíc opravdové sólo, při kterém hrál kontrabasista několik minut zcela sám a ukázal všem, že svými invencemi a nápady rozhodně nezaostává za zbylými kolegy. Excelentní koncert tria Juliana Lage by si patrně většina návštěvníku Jazz Docku zopakovala za měsíc klidně zase a navíc v prostoru menšího jazz clubu byl takovýto koncert opravdovou hudební lahůdkou.

Napsal(a):
:DISQUS_COMMENTS

Další články

  • Johnovi Coltranovi vychází posmrtně nové album, které bylo považováno za ztracené

    Legendární jazzový muzikant John Coltrane vydává ztracenou desku Both Directions at Once: The Lost Album, která byla nahrána v březnu roku 1963 v kultovních Van Gelder Studios s Coltranovým Classic Quartet, které je složeno z McCoy Tynera, Jimmyho Garrisona a Elvina Jonese. Album obsahuje dosud neslyšené originální skladby původně nahrané v několika aranžích, které po 55 letech konečně spatří světlo světa.

  • Colours of Ostrava 2018: Vzdorovitá Aurora i rozpačitý Pharrell Williams

    Festivalová sezona je v plném proudu a jeden z největších českých festivalů se právě koná a láká na mnoho zajímavých českých a především zahraničních hvězd. Jaké byly první dva dny letošních Colours of Ostrava? Rozhodně bez velkých front a tropických teplot. Úvodní den naopak přivítal návštěvníky svěží déšť, který byl a je patrně i jednou z příčin, proč není letošní festival vyprodaný.

  • Jan Hammer na nové desce navazuje na své elektronické období

    Uplynulo takřka čtvrtstoletí od doby, kdy Jan Hammer vydal poslední sólovou desku Drive. Od té doby sice vyšlo několik záznamů starších koncertů, ale až na jednotlivé písně, které složil pro film či své hudební kolegy zůstával ve své produkci v ústraní. Letos v lednu magazínu musicweb prozradil, že chystá vydání nového alba a právě 20. července 2018 budou mít jeho fanoušci opět možnost se zaposlouchat do hudby možná nejúspěšnějšího českého skladatele na zahraniční scéně, neboť vychází jeho nová deska nazvaná Seasons Pt. 1.

  • Foto: Knower, Jazz Dock, Praha, 17. 7. 2018

    V rámci série koncertů Jazz čtyř kontinentů vystoupila v klubu Jazz Dock americká skupina Knower, která ve své tvorbě experimentuje s fúzí jazzu, soulu, popu ale i taneční hudby. Z koncertu vám přinášíme fotoreport.