Nigel Kennedy přijel do Prahy s kočkopsem Doporučený

Britského houslistu proslavil nejen punkerský vzhled, ale i virtuozita, kterou už uplatnil ve vážné hudbě, v rocku i jazzu. Středeční koncert 14. března v pražském Kongresovém centru se mohl stát ukázkou jeho hudební všestrannosti, kdyby ale slavný houslista tento koncert nepodcenil a nepřijel k nám jako chudý umělec bez potřebného vybavení.

Nigel Kennedy při koncertě v Kongresovém centru v Praze 14. března 2018 Nigel Kennedy při koncertě v Kongresovém centru v Praze 14. března 2018 Foto: David Webr/musicweb.cz

Jeho představa, že svým mistrovským nástrojem obloudí i velký sál, byla fatální chyba. Nigela Kennedyho i jeho čtyři spoluhráče bylo špatně slyšet už od samého začátku, který věnoval Johannovi Sebastianu Bachovi. Jednohlasé i dvojhlasé fugy zněly jako na besídce základní umělecké školy a nezachránila to ani jediná žena mezi účinkujícími - polská cellistka Beata Urbanek. V tu chvíli se pódiu nudili oba akustičtí kytaristé i a kontrabasista Tomasz Kupiec, kteří dostali příležitost nejprve v původní skladbě Nigela Kennedyho, ale i v bloku upravených hitů George Gershwina. Tam zas pro změnu neměla do čeho píchnout zmíněná cellistka, takže celý program byl vlastně zmateným kočkopsem.

Co je platné, že Nigel Kennedy chvílemi uváděl publikum do tranzu svými improvizacemi, když po chvíli zase úplně "spadl řemen" a muzikanti se utápěli v povrchních harmonických doprovodech. Nad pěticí účinkujících sice ve výšce visel mikrofon, ten ale nebyl s to zesílit výkony hráčů tak, aby byly v sále pořádně slyšet. Byla to vlastně od Nigela Kennedyho velká neomalenost přijet si do Prahy jen s několika futrály a nezajímat se, jak bude či spíš nebude koncert ozvučen. Dvě třetiny jeho umu se tak k posluchačům v zadních řadách ani nedostalo, i když za to zaplatili nemalé peníze.

 

 

Také oba kytaristé se utápěli v sólech, ze kterých nebylo skoro nic slyšet. V jednu chvíli Nigel Kennedy usedl za klavír, což bylo sice oživení, ale nehrál na něj až tak úžasně jako na housle, takže i z toho byla po chvíli nuda. Přitom nápad přijet v obsazení, s jakým koncertoval slavný francouzský houslista Stéphane Grappelli už před druhou světovou válkou, by byl přínosný. Jenže to, co se kdysi Grappellimu dařilo v malých klubech, nemohlo bez pořádné amplifikace vyjít ve velkém sále.

Sledujte Musicweb na Facebooku:
 

Koncert Nigela Kennedyho se tak stal promarněnou příležitostí, kdy i krásné momenty jako v písni The Man I Loved či Lady Be Good byly vzápětí zneváženy rozvleklými pasážemi bez vzruchu a napětí. Podivně vyzněla i část Rapsodie v modrém a nekonečné Summertime vybízelo ke spánku úplně. A to už zcela bez komentáře nechávám trapné Kennedyho pokusy kontaktovat dívky v prvních řadách a mámit z nich jejich křestní jména. To snad už dnes nedělají ani pubertální kapely. Takže pokud ještě někdy, Nigele, bude nějaké příště, tak raději bez Bacha, a za to s klasickou pódiovou aparaturou. Pak by hold Gershwinovi mohl skutečně vyjít.

Napsal(a):
:DISQUS_COMMENTS

Další články

  • Foto: Ethan Iverson, Joe Sanders, Jorge Rossy, Jazz Dock, Praha, 18. 9. 2019

    V klubu Jazz Dock se ve středu sešlo trio špičkových hudebníků - vše o koncertě si přečtěte v REPORTU Martina Faixe, zde pro vás máme fotografie, doplňující atmosféru koncertu.

  • Jazz Dock přivítal nový projekt klavíristy Ethana Iversona

    Jméno klavíristy Ethana Iversona je spojeno bezesporu se skupinou The Bad Plus, kterou v roce 2000 zakládal se svými přáteli. Po létech jejího působení v roce 2017 ovšem oznámil, že kapelu opouští. Ethan Iverson navštívil tak klub Jazz Dock ve středu 18. září 2019 poprvé se svým novým projektem.

  • V říjnu se v Praze uskuteční hudebně výtvarný festival pro děti Struny Teens

    Hudebně výtvarný festival Struny TEENS je tu v říjnu opět pro všechny, kteří chtějí proniknout do světa profesionálních mladých hudebníků i výtvarníků. 19. října na ně v Fa Fabrice čekají workshopy, debaty a unikátní koncert. Na workshopu s Jarem Cossigou se dozvědí mnoho užitečných rad a tipů, jak správně nahrávat, stříhat a mixovat muziku. Výrazná ilustrátorka a umělkyně Eliška Podzimková, kterou si ke spolupráci vybral Jamie Oliver nebo Tomáš Klus, zas předá své bohaté zkušenosti na výtvarném workshopu.

  • Skupina minus123 pokřtí novou desku v Lucerna Music Baru

    Po deseti letech přichází -123min. s novou nahrávkou. Album LES vyjde v pátek 20. září. Novinka obsahuje devět skladeb a poprvé za celou existenci kapely se jedná o desku v češtině. LES natáčely „Minuty" v legendárním studiu Sono Records a jako hosta ke spolupráci přizvaly i geniálního jazzového trumpetistu Erika Trufazze.