Objev století: Mark Guiliana aneb ve vesmíru nejsme sami Doporučený

V neděli 13. prosince proběhlo v Jazz Docku hudební sympozium, v jehož rámci byl zveřejněn nejnovější objev – planeta „Beat Music" s pěti mimozemšťany, v čele s Markem Guilianou.

Mark Guiliana v Jazz Docku 13. prosince 2015 Mark Guiliana v Jazz Docku 13. prosince 2015 Foto: Jakub Macháček/musicweb.cz

Pocit, že jsem se ocitla v jiném vesmíru, se ve mně usídlil již během poslechu předkapely, a to při zaznění poslední skladby, kterou bych osobně nazvala: „Prostor pro floor-tom a tibetskou misku". Skutečně, pojetí bubeníka spočívalo v rytmickém kroužení okraji tibetské misky, či jakéhosi misce podobného kalíšku, po bláně kotle. A to byl teprve začátek. Jakmile udeřili Beat Music, přechod do další dimenze byl nezbytnou podmínkou pro následující poslech.

Mark Guiliana, leader kapely, je především světoznámý bubeník „par excellence", ale také lektor, skladatel a zakladatel nezávislé nahrávací společnosti Beat Music Production. Time Out London o něm píší: „Co se stane, když sečtete hard bopové bubenické mistry Elvin Jonese a Arta Blakey s bicím automatem Roland 808, výsledek vydělíte pomocí J Dilla a vynásobíte silou Squarpushera? Odpověď: Mark Guiliana".

Kromě vlastní tvorby s kapelami Beat Music a Heernt, natočil Mark v roce 2014 v duu s Bradem Mehldauv velmi progresivní album s Brad Mehldauem – Mehliana: Taming the Dragon. Nutno zmínit, že si ho ke spolupráci vybrali současné hudební špičky, jako například: Donny McCasslin, Gretchen Parlato, Avishai Cohen či Matisyahu. Právem je tedy Mark Guiliana považován za jednoho z nejprogresivnějších bubeníků současnosti, v pražském Jazz Docku svůj titul přinejmenším potvrdil.

Sledujte jazz a blues na Facebooku:
 

V první skladbě mohl člověk na chvíli nabýt dojmu: „to bych zahrál/a taky"... muzikanti si dali záměrně velmi záležet s rozjezdem, kdy si narvaný prostor klubu napřed zahřáli, a až v další skladbě ukázali své umění ve vší síle. Gradovali do takových výšin, že bylo těžké si představit, navázání ještě něco dalšího, aby to v porovnání s předešlým, nevyznělo jako dětská říkanka. Hudba pulzovala a proudila od chaoticky ruchových černých děr, přes pasáže pevné a klidné, jen pomalu zvyšující napětí, k naprosto šíleným instrumentálním sólům, opět se zklidňujícím - a nebo naopak gradujícím - v improvizované souhře mistrů. Vody perfektně čistého zvuku brázdili kromě Marka také Chris Morrissey na basu, Jason Lindner s klávesami a Steve Wall za elektronickým pultem.

 

 

Disharmonické promenády přecházely přes dokonale posazené reggae tanečním krokem do jazzové improvizace a zpět, jednotlivé části byli propojovány naprogramovanými proslovy, které mistr DJ prohnal všemi možnými i nemožnými efekty a podkresy. Celá tato směsice jazz-elektronické fúze útočila na emoce s nekompromisním nátlakem - vzorek českého národa v zastoupení přítomných posluchačů jásal, přidávalo se dvakrát, celý koncert byl snímán Českým rozhlasem a já mohla s vděčností zatleskat muzikantským mistrům za to, že vkládají své síly do hudební tvorby, a naše kultura je proto na takové špičce, jak ji reprezentují pánové s krycím názvem Beat Music.

Napsal(a):
:DISQUS_COMMENTS

Další články

  • Rozhovor s pianistou Jasonem Moranem: Budoucnost jazzu závisí na empatii

    Jazzový pianista Jason Moran vystoupí 29. října znovu v rámci festivalu Struny podzimu v pražském Divadle Archa. Představí In My Mind: Monk at Town Hall, 1959, futuristický projekt, kterým vzdá hold legendě jazzového klavíru a kompozice Theloniu Monkovi. 

  • Jedinečná Rhonda Vincent oslnila české publikum špičkovým bluegrassem

    Doslova dechberoucí zážitek se naskytl těm, kteří se večer 6. září vypravili do pražského Rudolfina. Jeviště Dvořákovy síně zcela ovládla „královna bluegrassu" Rhonda Vincent se svojí kapelou The Rage, jejichž strhující výkon byl dokonalým příkladem toho, jak má vypadat kvalitní hudební vystoupení.

  • Soutěžte o 2x1 lístek na koncert Yat- Kha

    V samém centru Asie, v sibiřské republice Tuva, se zrodil hrdelní zpěv, unikátní vokální technika, kterou v tradiční formě ve světě zpopularizovala skupina Huun Huur-Tu. U jejího zrodu stál zpěvák ze skupiny Yat- Kha, který tuto bezkonkurenčně nejsyrovější pěveckou metodu propojil s rockovým zvukem. Ten, kdo zažil naživo například jakutskou skupinu Ayarkhaan nebo kanadskou Inuitku Tanyu Tagaq, ví, co může od hrdelního zpěvu očekávat. Opravdu jedinečný a exotický zážitek pak slibuje Futurum 22. listopadu, protože právě v ten den tam vystoupí Yat- Kha se svou syrovou punk-rockovou Sibiří! Tak si to přece nenechte ujít a pojďte s musicweb.cz soutěžit o lístky!

  • Soutěžte o 2x1 lístek na koncert Orchestre Les Mangelepa

    Tuzemský debut legendárních Orchestre Les Mangelepa měl původně proběhnout už v loňském roce v rámci festivalu Respect. Kvůli problémům s vízy musel být koncert nakonec zrušen. Díky tomu, že Les Mangelepa jsou vybráni jako jedni z účinkujících na letošní Womex, můžeme se těšit na jedinečný zážitek s legendou ze zlaté éry africké hudby. Pojďte s musicweb.cz soutěžit o lístky na tento koncert! Uvidíme se 1. listopadu v Paláci Akropolis?

Další podobné články