Pat Metheny potvrdil roli kytarového mága Doporučený

Téměř zcela zaplněná hala Fora Karlín byla dne 4. června svědkem strhujícího koncertu Pata Methenyho.

Pat Metheny vystoupil 4. 6. 2017 ve Foru Karlín, šlo o kytarový svátek. Pat Metheny vystoupil 4. 6. 2017 ve Foru Karlín, šlo o kytarový svátek. Foto: Tomáš Feuerstein/musicweb.cz

An evening with Pat Metheny, tedy večer s Patem Methenym, se splnil doslova. Koncert totiž nakonec trval téměř tři hodiny, ale je pravda, že posluchač si tohoto faktu málem ani nevšiml a to i přesto, že přestávky mezi jednotlivými skladbami byly minimální. Samotný úvod koncertu byl netypický. Metheny je znám svým experimentováním s neobvyklými druhy kytar a předvedl to již na úvod koncertu, kdy na pódium nakráčel sám, pouze s akustickou kytarou, pravda takovou, kterou byste např. ve vybavení zarytého folkaře (ale nejen jeho) těžko hledali. Od roku 1984 totiž používá speciální typ akustické kytary Manzer, která v sobě zvukově zahrnuje prvky nejen klasické sedmistrunné akustické kytary, ale i čtrnáctistrunné a navíc obsahuje řadu dalších znějících strun, takže nakonec je možné na tento nástroj napodobit i zvuk harfy. Dohromady s octaverem na basové struny pak mohl Metheny nahradit i basovou kytaru a vykouzlit na úvod velmi netypickou atmosféru.

 

 

Na druhou skladbu se již přidala celá kapela ve složení: Linda Oh na kontrabas a baskytaru, Gwilym Simcock na piano a jeho dlouholetý spoluhráč Antonio Sanchez na bicí. Úvodní část koncertu byla zahřívací ale už od první vteřiny byl člověk naprosto vtažen do děje a zároveň uchvácen barvami, které se z pódia linuly. Zazněly skladby zejména z období Pat Metheny Group např. Better Days Ahead či Have You Heard a v neposlední řadě také jedna z jeho nejznámějších skladeb vůbec, James.

Pravda, ovšem v takovém zaranžování, které by člověk nečekal. Podstatnou část skladby totiž tvořilo skupinové sólo kytary a bicích, přičemž zpočátku hrál Pat Metheny takřka sám a jak by se řeklo "hodně za roh". V postupně gradující skupinové improvizaci mu zdatně sekundoval Antonio Sanchez, který hrál neskutečně po celou dobu koncertu, kdy byl schopen hrát sólo, šlapat na hi-heat a zároveň ještě nohou ovládat i tamburínu. Právě na této skladbě lze ilustrovat obrovskou spontánnost a experimentování, které provázelo celý večer, přičemž dirigentem a zároveň katalyzátorem těchto okamžiků byl IMG 9095vždy Pat Metheny, u něhož si nešlo nevšimnout, že si hudbu užívá doslova od první vteřiny.

Při sólech ostatních spoluhráčů se vždy přiblížil až k nim a se zavřenýma očima a pohupováním hlavy si jejich sóla užíval. Přibližně úvodních 45 minut hrál Metheny na lubovou kytaru, kterou pro něj postavil kytarář Daniel Slaman, pak přišel čas i na jeho syntezátorovou kytaru Roland. Skladby se staly údernější a bylo znát, že i ostatní spoluhráči se více rozehřáli. Nutno také vyzdvihnout výkony obou nových členů Methenyho ansámblu, pianistu Gwilyma Simcocka a kontrabasistku Lindu Oh.

Simcockovi jsme do tváře příliš neviděli, což je škoda (hrál na velké křídlo takřka obrácen zády k lidem). Je však dost možné, že to bylo právě z důvodu, který jsem naznačil výše. Metheny totiž evidentně preferuje na pódiu osobnější a těsnější kontakt a právě toto rozestavění mu to umožňovalo nejlépe. V první části koncertu často Simcock spíše dobarvoval (ale skvěle!), ale mezitím se vždy blýskl krásně vystavěným sólem. Z jeho hry také bylo cítit, že mu není cizí ani klasika. Linda Oh, žena v pozadí, předvedla virtuozitu při hře na kontrabas a obrovskou variabilitu, ať už se jednalo o zpěvné Methenyho skladby, takřka freejazzové momenty v jedné ze skladeb či o velmi rychlé "čtyři", které dohromady se Sanchezovými bicími krásně "šlapaly".

Přibližně ve druhé třetině koncertu přišel čas, aby si Metheny zahrál jen v duu a to se všemi spoluhráči. S každým to bylo skvělé a s každým to bylo jiné. Zejména duo s Gwilymem Simcockem patřilo k jednomu z vrcholů večera. Jednu z Methenyho zpěvných skladeb zahrála dvojice s obrovskou lehkostí a radostí. S Lindou Oh si střihl intimnější baladu a s Antoniem Sanchezem později rozboural halu, pravda, rozboural ji v tomto případě zejména Antonio Sanchez. Po této asi 30minutové vsuvce se kapela vrátila ještě na pódium na pár skladeb a pak se skromně s publikem rozloučila. Samotný koncert pak skončil tak, jak začal. Tedy s Patem Methenym na pódiu pouze s akustickou kytarou, tentokrát se starým Ovationem. Zazněla Medley skladeb Minuano a Last Train Home, přičemž mezitím si mistr "jen tak hrál" a nechal se unášet inspirací.

Sledujte Musicweb na Facebooku:
 

Pat Metheny je jedním z mála jazzových hudebníků, kteří dokážou hrát a skládat hudbu, která je zároveň přístupná velkému spektru lidí s často odlišným vkusem. Nedělní koncert byl zcela jistě jednou z hudebních událostí roku a nezbývá, než doufat, že k nám Metheny přijede opět co nejdříve.

Napsal(a):
:DISQUS_COMMENTS

Další články

  • Foto: Ethan Iverson, Joe Sanders, Jorge Rossy, Jazz Dock, Praha, 18. 9. 2019

    V klubu Jazz Dock se ve středu sešlo trio špičkových hudebníků - vše o koncertě si přečtěte v REPORTU Martina Faixe, zde pro vás máme fotografie, doplňující atmosféru koncertu.

  • Jazz Dock přivítal nový projekt klavíristy Ethana Iversona

    Jméno klavíristy Ethana Iversona je spojeno bezesporu se skupinou The Bad Plus, kterou v roce 2000 zakládal se svými přáteli. Po létech jejího působení v roce 2017 ovšem oznámil, že kapelu opouští. Ethan Iverson navštívil tak klub Jazz Dock ve středu 18. září 2019 poprvé se svým novým projektem.

  • V říjnu se v Praze uskuteční hudebně výtvarný festival pro děti Struny Teens

    Hudebně výtvarný festival Struny TEENS je tu v říjnu opět pro všechny, kteří chtějí proniknout do světa profesionálních mladých hudebníků i výtvarníků. 19. října na ně v Fa Fabrice čekají workshopy, debaty a unikátní koncert. Na workshopu s Jarem Cossigou se dozvědí mnoho užitečných rad a tipů, jak správně nahrávat, stříhat a mixovat muziku. Výrazná ilustrátorka a umělkyně Eliška Podzimková, kterou si ke spolupráci vybral Jamie Oliver nebo Tomáš Klus, zas předá své bohaté zkušenosti na výtvarném workshopu.

  • Italská dvojice Ilaria Graziano a Francesco Forni vystoupí v Café v lese

    Americana, folk, blues, rock, tango, vášnivé neapolské písně a ještě lépe, všechno pěkně dohromady. Jak to umí snad jen Ilaria Graziano & Francesco Forni. To vše budou moci poznat fanoušci, kteří tento týden navštíví pražský klub Café v lese.

Další podobné články