Respect festival 2018 a jeho koktejl indického beatboxu i haitských rituálů

Polovina června znovu otevírá bránu do světa hudby z různých koutů celé Země, a tím je Respect festival, který tentokrát probíhal o víkendu 16. a 17. června na louce u Bruselské cesty na Výstavišti Holešovice. Africké rituály, indický beatbox i izraelské blues se nečekaně sešli na jednom pódiu.

Bakolo Music International na Respect festivalu Bakolo Music International na Respect festivalu Foto: Kamil Košun/musicweb.cz

Respect festival je již každoroční festivalovou stálicí v Praze. Jedinečnost tohoto festivalu je především v zázemí pro celé rodiny, jelikož děti si zde vyhrají pod stromy na kolotoči či s bublinami po celou dobu. Otevřená a rodinná atmosféra panuje také díky tomu, že se nejedná o přelidněný až masový festival. Naopak zde si každý může zatančit, v klidu se najíst i přijít a odejít z koncertu, kdykoli se mu zachce a neztratí tím pozici pod pódiem. Setkání s nejrůznějšími kulturami prostřednictvím hudby je opravdovou přidanou hodnotou. Mladí hudebníci hráli s legendami, staré se střetávalo s novým, neznámé s již opakovaným. Záleželo, jak které uskupení svůj odkaz uchopilo.

Každé letošní vystoupení bylo lehce jiné. Alizera Ghorbani z Íránu odstartoval sobotní program stejně jako Valentin Clastier a Steven Kamperman z Francie a Nizozemí ten nedělní. Byť během prvního jmenovaného dominoval kudrlinkový zpěv a orientální motivy a jednalo se o kapelu a u druhých se představilo pouze duo a v popředí vynikal nástroj niněra, jehož historie sahá až do středověku, jedno měly oba koncerty společné. Působily spíše jako hudební doprovod k celému dění pod pódiem. Mnoho lidí ještě v tuto chvíli nedorazilo a celkové vystoupení obou kapel bylo na zahřívací kolečko dlouhé.

Nadále byla zastoupena Indie, která se lehce od této země vzdálila. Barmer Boys spojují indickou, romskou tradici z Radžastánu s beatboxem. Technika hry na perkuse neomylně patří k indické tradici obecně a na ni taktéž tato kapela navazuje, nicméně chvílemi natolik odbočila k západnímu současnému zvuku a rytmice, že se Indie zcela vytratila.

Mezi hudebně zajímavější vystoupení patřili v sobotu zástupci z Haiti - Chouk Bwa spolu s belgickými experimentátory s elektronikou The Angstromers. Pokud propojovat tradici z jednoho kontinentu se současným zvukem, tak zde se podařilo karibské voodoo spojit s africkými rituálními zpěvy a s elektronikou a analogovými syntezátory dokonale. Temperament, který z hudebníků a jejich tance čišel, byl nakažlivý.

 

 

Sobota se následně nesla v duchu rockově syrovém v podání Dudu Tassy a The Kuwaitis. Iraq´n´roll tohoto židovského rockera, jež je vnukem Daouda Al-Kuwaity, který patřil mezi celebrity na dvoře iráckého krále Faisala, rozhodně neurazil. Příjemné propojení rockových riffů a kytarového zvuku spolu s orientální a melancholičtější až plačtivou tradicí Izraele příjemně rozproudilo počínající večer. Jako poslední zahráli Egypťané Islam Chipsy a EEK. Zde se jednalo o tanečnější a divočejší zábavu s odkazem na beduínský život i neskrývaný underground.

Kromě již zmíněné belgicko-nizozemské dvojice čekal na posluchače pestrý i nedělení program. Bakolo Music International se řadí již k dlouhodobým hudebním tělesům působícím na scéně, přesněji skoro 70 let. Konžská rumba, příjemné popěvky a energie roztančily přítomné, ale klidně doprovodily jako podkres ty, kteří se vyvaleni na trávě oddávali odpoledním slunečním paprskům.

Sledujte Musicweb na Facebooku:
 

Z Brazílie zpět do Izraele. Tak lze představit následující dvě kapely, které rozhodně byly tím nejlepším, co bylo na festivalu možné slyšet. Metá Metá ze Sao Paula nezakrytě vybízeli k tanci a odlehčené atmosféře léta. Jejich hudební základ sahá až k africkým rituálům ke komunikaci s duchy, stejně tak zazněla neposedná samba a až nádech brazilských tradičních festivalů. Zato Yossi Fine a Ben Aylon překvapili velice. Kytarista Yossi hrál během své kariéry s několika známými hudebníky, jmenujme například Davida Bowieho nebo Lou Reeda, a v Izraeli platí za význačného hudebníka jejich scény. Syrové bluesové riffy spolu s mistrnou rytmikou Bena Aylona připravily nevídaný zážitek pořádného až rockového nářezu s množstvím tradičních odkazů i inovací. Neděli zakončila mladá generace ve spojení se starší - saxofonista a zpěvák Orlando Julius z Nigérie a The Heliocentrics z Velké Británie. Kdybyste chtěli slyšet to nejlepší z nigerijské hudby, v neděli stál věhlasný Orlando přímo před vámi, a to se mu většího uznání dostalo až nedávno.

Napsal(a):
:DISQUS_COMMENTS

Další články

  • Foto: Blues Alive, Dům kultury, Šumperk, 16. 11. 2018

    Druhý večer festivalu zahájila prostějovská skupina King Bee s velšským zpěvákem a kytaristou Daley B. Williamsem. Reverend Sekou, na fotkách seriózně vyhlížející kazatel, to tady řádně roztočil. Během prvních písní z něj postupně odlétl klobouk, sako, kravata i košile a zbytek koncertu již poletoval tento malý a dredatý mužík po pódiu i pod ním jen v nátělníku. Tak to byla přímo strhující ďábelská mše! Nesourodé seskupení North Mississippi Blues Project trojice bluesmanů RL Boyceho, Kennyho Browna a Roberta Kimbrougha mě už tolik nenadchlo. Závěr večera patřil očekávané hvězdě festivalu, kterou nebyl nikdo jiný než legenda moderního blues, Joe Luis Walker.

  • Foto: Blues Alive, Dům kultury, Šumperk, 15. 11. 2018

    Tak to je pecka! Festival Blues Alive získal nejprestižnější světové žánrové ocenění nazvané Keeping The Blues Alive Award pro rok 2019! Cenu uděluje americká nadace Blues Foundation, přední světová organizace, která se snaží ocenit, uchovat a propagovat blues. Tohle úžasné překvapení na nás čekalo hned první večer.

  • Foto: Maceo Parker, Měšťanská beseda, Plzeň, 15. 11. 2018

    Maceo Parker je uznávaný americký funkový a souljazzový saxofonista. Proslavil se především v 60. letech díky známému hudebníkovi Jamesovi Brownovi. Podívejte se na naši fotogalerii z plzeňské Měšťanské besedy.

  • Nik Bärtsch's Ronin: Rytmus jako smysl života

    Koncert Nika Bärtsche a jeho kapely Ronin, s níž se tento švýcarský skladatel a klavírista, stoupenec minimalismu a průkopník hudby rituálního groovu představil 14. listopadu v pražském Paláci Akropolis v rámci koncertní série Music Infinity, nabídl opojný hudební rituál nesoucí se na hypnotizujících polyrytmech.