Saxofonista Wendel zahrál v Praze s kvartetem Ben Wendel Group

V rámci volného cyklu Jazz čtyř kontinentů vystoupil ve čtvrtek v pražském Jazz Docku jeden z nejvýraznějších saxofonistů současnosti, Ben Wendel. Hudebník představil pražskému publiku svůj nejnovější projekt Ben Wendel Group.

Saxofonista Ben Wendel a kontrabasista Harish Raghavan Saxofonista Ben Wendel a kontrabasista Harish Raghavan Foto: Kamil Košun/musicweb.cz

Zdá se, že jednačtyřicetiletému Kanaďanovi se v profesním životě daří, na co sáhne. Nejenže se jedná o výjimečného multiinstrumentalistu, navíc o sobě pravidelně dává vědět, pokaždé s jiným projektem. Je členem kapely Kneebody, jež byla v roce 2009 nominována na ceny Grammy za interpretaci skladeb Charlese Ivese. Velký ohlas hlavně ze strany hudební kritiky sklidil jeho rozsáhlý cyklus Seasons, dvanáct autorských kompozic dedikovaných rozličným hudebníkům, z nichž jmenujme například Joshuu Redmana, Erica Harlanda, Shai Maestra, Marka Turnera a další.

Nyní koncertuje s vlastním kvartetem nazvaným Ben Wendel Group. V loňském roce vydal album What We Bring, na kterém pracoval s trojicí Gerald Clayton (Wendel Claytonovi mimo jiné produkoval na Grammy nominované album Life Forum z roku 2013) – Joe Sanders – Henry Cole. Do Jazz Docku přijel zahrát v odlišné, ale ne neznámé sestavě – s pianistou Shai Maestrem, kontrabasistou Harishem Raghavanem a kolegou z Kneebody, bubeníkem Natem Woodem.

 

 

Jádrem večerního programu byly již výše zmíněné skladby z Wendelova aktuálního alba What We Bring. Základními principy, které Wendel uplatňuje ve svých kompozicích, jsou práce s jednoduchým motivem a jeho postupná variace a umocnění, absolutní souhra sólového saxofonu s rytmikou (obzvlášť v jednohlasých pasážích) a časté zvraty, proměny stylu, kdy uhlazenost vystřídá precizní groove a rytmické hříčky. Přestože Wendel čerpá z odkazů klasické i populární hudby, je osobitý a cituje minimálně. Nicméně jeho dřívější tvorba a tvůrčí postupy se promítají i do nejnovějšího počinu – v tématech skladeb nebo improvizačních linkách pozorný posluchač pozná motivy z cyklu Seasons, dokonce jednu z kompozic přepracoval a použil na album What We Bring (původní November nahraná s Aaronem Parksem, kterou přejmenoval a použil jako Fall).

Sledujte Musicweb na Facebooku:
 

Wendel publikum nadchnul hráčsky – bezvadnou technikou v rejstříku i mimo něj - i vtipným průvodním slovem, ale i jeho spoluhráči si právem vysloužili patřičné ovace. Kapela funguje v obměněné sestavě, je na místě napsat, že ačkoli se jedná veskrze o sólový počin, každý ze sidemanů do něj vnáší něco trochu jiného, což publiku bylo umožněno porovnat oproti studiovým nahrávkám. Možná právě z toho důvodu Wendel zvolil pro tento lehce proměnný projekt název Ben Wendel Group.

Napsal(a):
:DISQUS_COMMENTS

Další články

  • FOTO: BLUES ALIVE, DŮM KULTURY, ŠUMPERK, 17.11.2018

    Třetí večer bluesového maratonu pokračoval ve strhující jízdě dnů předešlých. Zahájili jej slovenští Missisippi Mixtape a po nich rozpohybovala publikum strhující skupina Welch Ledbetter Connection. Takovým bonbónkem na pomyslném dortu byla skupina Tamikrest z Mali, kteří přivezli původní africkou hudbu, která se na americkém kontinentě kdysi dávno přetavila v blues. Sice v trochu modernějším, až rockovém podání, ale určitě to byl skvělý hudební zážitek. Kytarové mistrovství nám předvedl Rick Derringer, legenda amerického bluesrocku se svým nepřehlédnutelným bosonohým bubenickým obrem. Posledním vystupujícím byl pestrobarevný Fantastic Negrito, který nenechal posluchače do posledních minut vydechnout a svým strhujícím vystoupením ukončil letošní Blues Alive v Šumperku.

  • Seasick Steve zahraje konečně v Praze

    Již dvakrát svým strhujícím koncertem okouzlil návštěvníky festivalu Colours of Ostrava, letos dokonce na hlavní scéně. Příští rok v březnu se svérázný americký bluesman Seasick Steve, který často hraje na vlastnoručně vyrobené kytary, konečně představí poprvé v Praze.

  • Foto: Blues Alive, Dům kultury, Šumperk, 16. 11. 2018

    Druhý večer festivalu zahájila prostějovská skupina King Bee s velšským zpěvákem a kytaristou Daley B. Williamsem. Reverend Sekou, na fotkách seriózně vyhlížející kazatel, to tady řádně roztočil. Během prvních písní z něj postupně odlétl klobouk, sako, kravata i košile a zbytek koncertu již poletoval tento malý a dredatý mužík po pódiu i pod ním jen v nátělníku. Tak to byla přímo strhující ďábelská mše! Nesourodé seskupení North Mississippi Blues Project trojice bluesmanů RL Boyceho, Kennyho Browna a Roberta Kimbrougha mě už tolik nenadchlo. Závěr večera patřil očekávané hvězdě festivalu, kterou nebyl nikdo jiný než legenda moderního blues, Joe Luis Walker.

  • Foto: Blues Alive, Dům kultury, Šumperk, 15. 11. 2018

    Tak to je pecka! Festival Blues Alive získal nejprestižnější světové žánrové ocenění nazvané Keeping The Blues Alive Award pro rok 2019! Cenu uděluje americká nadace Blues Foundation, přední světová organizace, která se snaží ocenit, uchovat a propagovat blues. Tohle úžasné překvapení na nás čekalo hned první večer.