Simon Phillips si podmanil Lucernu

Simon Phillips a Protocol. 9. května tato hvězdná sestava poprvé vystoupila v Praze a doslova uchvátili Lucerna music bar.

Simon Philips (vlevo) Simon Philips (vlevo) Zdroj: sfsonic.com

Koncert Simona Phillipse byl dlouho očekávanou událostí nejen mezi bubeníky, a tak nebylo divu, že přes avizovaný začátek akce na devátou hodinu lidé přicházeli hned po otevření sálu. Co člověka uchvátilo na první pohled byla bicí souprava Simona Phillipse. Hraje na vybavení značky Tama a s velikostí své soupravy rozhodně nešetří. Mnoho přechodů, činelů až se člověk bál, že Simona za bicími neuvidí.

Sledujte jazz a blues na Facebooku:
 

Show začala chvíli po deváté hodině a všem bylo jasné, že půjde o kvalitní smršť fusion a prog-rocku. Všechny odehrané skladby byly z alb Protocol I, II a III a určitě stojí za zmínku harmonická strukturovanost a mistrovské aranžmá Simona Phillipse. Jak bývá problémem u mnoha jazz rockových nebo fusion kapel, tedy že se vymyslí několik zajímavě znějicích akordů bez jakékoliv logiky, na které se pak hrají chorusy, v případě Protocolu tomu bylo naopak. Přestože využívali moderních harmonických postupů (například molové akordy vzdálené o malou tercii atp.) všechny harmonické postupy měly svůj účel, byly podpořeny výraznými melodickými linkami nebo rytmickým patternem, který dával smysl. Nahodilost a bezúčelnost jsou v případě Protocolu zbytečná slova.

 

 

Dalším, a pro mě mile překapivým faktem, byla naprostá vyváženost kapely. Jednak díky aranžerskému stylu Simona (rytmika drží, uvozuje skladbu a klávesy harmonicky doplňují hlavní melodii, která byla nejčastěji v kytaře) ale také že každý dostal dostatek prostoru. Na pódiu Protocol nepůsobil jako Simon Phillips a doprovodná kapela, ale jako kapela, ve které hraje i Simon Phillips.

Jedním z vrcholů večera byla skladba „Catalyst“. Rytmicky velice obtížná skladba, gradovaná sólem Andyho Timmonse, ukázala jak budou vypadat sóla Simona Phillipse. Kapela drží ostinátní figuru, do které Simon vymýšlí různé šílenosti, rytmicky ji moduluje a s neuvěřitelnou lehkostí pak kývne ke kapele a jdou zpět na téma skladby. Dalším výrazným momentem bylo, když Simon Phillips řekl, že konečně přijde píseň ve 4/4 taktu. Publikum tento fakt nadšeně kvitovalo s tím, že si nebude muset počítat. Navíc ve skladbě příšla přestřelka sól mezi Andy Timmonsem a Stevem Wiengardem, kterou považuji za jeden z nejlepších momentů večera.

Jediné, co šlo večeru vytknout, byla relativně malá účast. Přišlo odhadem kolem 150 lidí, což je na Lucernu málo. Možná je to tím, že Češi jsou pořád spíše hokejový národ, a tak byla bezmála dvouhodinová show Simona Phillipse a Protocolu spíše komorní záležitostí.

Napsal(a):
:DISQUS_COMMENTS

Další články

  • Rozhovor s pianistou Jasonem Moranem: Budoucnost jazzu závisí na empatii

    Jazzový pianista Jason Moran vystoupí 29. října znovu v rámci festivalu Struny podzimu v pražském Divadle Archa. Představí In My Mind: Monk at Town Hall, 1959, futuristický projekt, kterým vzdá hold legendě jazzového klavíru a kompozice Theloniu Monkovi. 

  • Jedinečná Rhonda Vincent oslnila české publikum špičkovým bluegrassem

    Doslova dechberoucí zážitek se naskytl těm, kteří se večer 6. září vypravili do pražského Rudolfina. Jeviště Dvořákovy síně zcela ovládla „královna bluegrassu" Rhonda Vincent se svojí kapelou The Rage, jejichž strhující výkon byl dokonalým příkladem toho, jak má vypadat kvalitní hudební vystoupení.

  • Soutěžte o 2x1 lístek na koncert Yat- Kha

    V samém centru Asie, v sibiřské republice Tuva, se zrodil hrdelní zpěv, unikátní vokální technika, kterou v tradiční formě ve světě zpopularizovala skupina Huun Huur-Tu. U jejího zrodu stál zpěvák ze skupiny Yat- Kha, který tuto bezkonkurenčně nejsyrovější pěveckou metodu propojil s rockovým zvukem. Ten, kdo zažil naživo například jakutskou skupinu Ayarkhaan nebo kanadskou Inuitku Tanyu Tagaq, ví, co může od hrdelního zpěvu očekávat. Opravdu jedinečný a exotický zážitek pak slibuje Futurum 22. listopadu, protože právě v ten den tam vystoupí Yat- Kha se svou syrovou punk-rockovou Sibiří! Tak si to přece nenechte ujít a pojďte s musicweb.cz soutěžit o lístky!

  • Soutěžte o 2x1 lístek na koncert Orchestre Les Mangelepa

    Tuzemský debut legendárních Orchestre Les Mangelepa měl původně proběhnout už v loňském roce v rámci festivalu Respect. Kvůli problémům s vízy musel být koncert nakonec zrušen. Díky tomu, že Les Mangelepa jsou vybráni jako jedni z účinkujících na letošní Womex, můžeme se těšit na jedinečný zážitek s legendou ze zlaté éry africké hudby. Pojďte s musicweb.cz soutěžit o lístky na tento koncert! Uvidíme se 1. listopadu v Paláci Akropolis?