Sobotní Respect festival 2017 ovládli Balanescu Quartet

Každý rok patří jeden víkend v červnu Respect festivalu, který nabízí přehlídku hudebníků z nejrůznějších částí zeměkoule. Jinak tomu nebylo ani letos a sobota 17. června odpoledne na Výstavišti v Holešovicích zahájila první den.

Balanescu Quartet ovládli sobotní program festivalu s přehledem Balanescu Quartet ovládli sobotní program festivalu s přehledem Foto: David Webr/musicweb.cz

Větší část sobotního programu obstaraly evropské země, ale rozhodně nešlo o tradiční evropské folklórní žánry. První vystupující kapelou se stali Radio Cos ze Španělska. Byť ze Španělska, více rozpoznatelné prvky jejich hudba čerpala z afrických vlivů, které samozřejmě k této zemi na Pyrenejském ostrově neodmyslitelně patří. Rytmu vévodily tamburíny a zpěv, energické a znatelně veselé rytmy a především výrazný zpěv. Na začátek byl rozhodně výběr temperamentní pětice ze Španělska povedený, nicméně druhá kapela patřila k tomu nejlepšímu, co letošní Respect festival nabídl. Rumunsko-britská spolupráce se projevila v Balanescu Quartet pod vedením rumunského houslisty Alexandra Balanescu. Dva houslisté, jedna houslistka a jeden violoncellista rozjeli perfektně zkomponované vystoupení.

Zprvu se spíše přibližovali klasické hudbě, impozantní nástupy a rychlé kmitání po strunných nástrojích doslova rozvibrovaly celé publikum. Tento instrumentální ansámbl spustil jedinečnou, technicky velice náročnou show. Skladby jako East, Computer LoveThe Model nebo Still with me byly výrazné a upoutaly až balkánsky znějícím folklórem, který navazuje na odkaz zpěvačky Marie Tanase. Poté si ale vyzkoušeli zcela odlišnou polohu a do instrumentálních částí pronášel jeden ze členů různé proslovy. Třeba jmenoval důležité roky pro východní Evropu 2. poloviny 20. století – od úmrtí Stalina až po vstup Rumunska do Evropské unie. Zmínil i Českou republiku nebo Polsko.

Francie. Lídr Lo Cor de la Plana Manu Théron se na Respect vydal tentokrát v doprovodu nového tria. Bubínky darbouka i loutna znějící podobně jako elektrická kytara vévodily dalšímu uskupení – Sirventés. Jejich protestsongy chvilku připomínaly klasický folklór z Evropy, ale náhle zabrousily až k jasně slyšitelným arabským vlivům i ve zpěvu. Oksitánské písně jako menšinový žánr tak oživily odkaz starodávných trubadúrů.

 

 

Petr Nikl z České republiky nastoupil na pódium o něco později, než bylo původně plánováno. Jeho kraťoučké pásmo s tanci a pokřiky navázalo ale hned na předchozí vystoupení, tudíž se posluchači neměli čas ani chvilku nudit. A tak se pódium přichystalo pro další dvě kapely – hvězdy večera. Mali - země tak vzdálená, však pro hudebního fanouška známou veličinou díky Salifu Keitovi, Ali Farka Tourému, který se na Repect festival 2017 chystá také, akorát o den později, či skupině Tinariwen. Mezi tyto hudebníky se řadí i Na Hawa Doumbia, která představila hudbu, jež rituálně sloužila k dorozumívání s duchy, pomáhala lovcům a především ji vždy zpívají ženy. Šamansky znějící melodie, pronikavý hlas zpěvačky, to vše se doplňovalo a vytvářelo alespoň přibližnou domorodou atmosféru.

Sledujte Musicweb na Facebooku:
 

Spojení evropského pojetí současné hudby v podání kytaristy Radiohead Jonnyho Greenwooda a východního pojetí Izraelce Shye Ben Tzur. Neobvyklá spiritualita, mystika Indie i Izraele a zvláštních zpěvů, to je alternativní propojení nejrůznějších kultur, které se od sebe neskutečně liší i vzdáleností, přesto však uhrane při poslechu kapely Junun, která první polovinu programu letošního festivalu ukončila. 

Napsal(a):
:DISQUS_COMMENTS

Další články

  • Rozhovor s pianistou Jasonem Moranem: Budoucnost jazzu závisí na empatii

    Jazzový pianista Jason Moran vystoupí 29. října znovu v rámci festivalu Struny podzimu v pražském Divadle Archa. Představí In My Mind: Monk at Town Hall, 1959, futuristický projekt, kterým vzdá hold legendě jazzového klavíru a kompozice Theloniu Monkovi. 

  • Jedinečná Rhonda Vincent oslnila české publikum špičkovým bluegrassem

    Doslova dechberoucí zážitek se naskytl těm, kteří se večer 6. září vypravili do pražského Rudolfina. Jeviště Dvořákovy síně zcela ovládla „královna bluegrassu" Rhonda Vincent se svojí kapelou The Rage, jejichž strhující výkon byl dokonalým příkladem toho, jak má vypadat kvalitní hudební vystoupení.

  • Soutěžte o 2x1 lístek na koncert Yat- Kha

    V samém centru Asie, v sibiřské republice Tuva, se zrodil hrdelní zpěv, unikátní vokální technika, kterou v tradiční formě ve světě zpopularizovala skupina Huun Huur-Tu. U jejího zrodu stál zpěvák ze skupiny Yat- Kha, který tuto bezkonkurenčně nejsyrovější pěveckou metodu propojil s rockovým zvukem. Ten, kdo zažil naživo například jakutskou skupinu Ayarkhaan nebo kanadskou Inuitku Tanyu Tagaq, ví, co může od hrdelního zpěvu očekávat. Opravdu jedinečný a exotický zážitek pak slibuje Futurum 22. listopadu, protože právě v ten den tam vystoupí Yat- Kha se svou syrovou punk-rockovou Sibiří! Tak si to přece nenechte ujít a pojďte s musicweb.cz soutěžit o lístky!

  • Soutěžte o 2x1 lístek na koncert Orchestre Les Mangelepa

    Tuzemský debut legendárních Orchestre Les Mangelepa měl původně proběhnout už v loňském roce v rámci festivalu Respect. Kvůli problémům s vízy musel být koncert nakonec zrušen. Díky tomu, že Les Mangelepa jsou vybráni jako jedni z účinkujících na letošní Womex, můžeme se těšit na jedinečný zážitek s legendou ze zlaté éry africké hudby. Pojďte s musicweb.cz soutěžit o lístky na tento koncert! Uvidíme se 1. listopadu v Paláci Akropolis?

Další podobné články