Svátek jazzové fúze: Přijel John Mahavishnu McLaughlin Doporučený

V neděli 5. března se uskutečnil v pražském Foru Karlín dlouho očekávaný koncert kytarové legendy Johna McLaughlina. Po osmi letech přijel opět se svojí kapelou nazvanou 4th Dimension.

John McLaughlin při koncertě v pražském Foru Karlín 5. března 2017 John McLaughlin při koncertě v pražském Foru Karlín 5. března 2017 Foto: Tomáš Feuerstein/musicweb.cz

Zatím třetí návštěva Johna McLaughlina v Praze se postarala o největší překvapení v podání nečekaného koncertního výběru skladeb. John McLaughlin poprvé v České republice vystoupil 18. března 2006 v Obecním domě v Praze se svým indickým uskupením Remember Shakti. Na koncertě tehdy představil druhou generaci indických hudebníků včetně fenomenálního mandolinisty Uppalapy Shrinivase. Ze staré generace s ním vystoupil navíc jeho věrný spoluhráč na tabla – Zakir Hussain.

Při druhé návštěvě Prahy – 21. května 2008 v Lucerně – představil tehdy svůj nový projekt 4th Dimension. Ten silně navazoval na předchozí experimenty, co McLaughlin podnikal už v dobách Mahavishnu Orchestra či v 90. letech v rámci projektu Heart of Things, tedy propojení elektrické kytary, kláves a fenomenální rytmiky. Spolu s indickými vlivy, kterými si v 70. letech McLaughlin prošel, dosáhl ojedinělé jazzové fúze, se kterou úspěšně v rámci 4th Dimension koncertuje až do současnosti.

 

 

Ačkoli se John McLaughlin nikdy moc hudebně nevracel a vždy vystupoval s novým repertoárem, tentokrát překvapivě udělal výjimku. Jak pronesl nedávno v jednom z rozhovorů, kvůli obtížím s cestováním do Spojených států, ať už kvůli vízům, či rostoucímu věku, se rozhodl letos rozloučit s Amerikou tímto turné a hlavně - s repertoárem (nejen) legendárních Mahavishnu Orchestra.

Tento repertoár si překvapivě ale přivezl i do Prahy. Posluchači tak mohli během večera zaslechnout od úvodní Meeting of the Spirit řadu skladeb, na nichž se spolupodílel i český klávesista a skladatel Jan Hammer ve vrcholné éře jazzrocku let sedmdesátých. John McLaughlin působil uvolněně, pětasedmdesát let by mu asi málokdo tipoval vzhledem k jeho nasazení, a že celý koncert takřka odehrál vestoje. Jeho hráčský styl s léty nezeslábl, jeho dvaatřicetinové vyhrávky na kytaru jsou stále jeho uměleckým výrazem, kterým šokuje o generace mladší hudebníky.

McLaughlin se vždy obklopoval nadanými hudebníky a nejinak tomu samozřejmě bylo i v Praze

Asi nejznámější tváří v jeho kapele byl kamerunský baskytarista Étienne Mbappé, který v posledních letech vystupoval například s jinou legendou jazz fusion – Steps Ahead, nebo také s houslistou Jeanem-Lucem Pontym. Na bicí se představil fenomenální indický bubeník Ranjit Barot, který ještě navíc doprovázel hru i svým zpěvem či po indicku typickým konnakolem, kdy slabikami přeříkával rytmus skladby a dosahoval tak perkusního efektu. Klávesista Gary Husband se během koncertu blýskl nejen skvělými sóly, ale rovněž i tím, že si občasně odskočil k druhým připraveným bicím a s Barotem si střihli i společný bicí duet. Možností jak posluchače ohromit měla 4th Dimension v rukávu zkrátka hodně a člověk záhy pochopil, proč si například Johna McLaughlina ke spolupráci vybral sám Miles Davis.

McLaughlin během koncertu představoval skladby, vysvětloval i jejich zařazení do repertoáru. Kromě skladeb z historicky první formace Mahavishnu věnoval i poctu předčasně zesnulému mandolinistovi z Remember Shakti Shrinivasovi. V reakci na náhlé úmrtí mladého hudebníka Remember Shakti prozatím rozpustil. Pocty se dočkal i Paco de Lucía, jemuž věnoval skladbu El Hombre Que Sabia, ta jakoby připomínala, byť v elektrické verzi, zlaté časy spolupráce kytarového tria, kde kromě Lucíi s ním vystupoval i kytarista Al di Meola.

 

 

Celkově se John McLaughlin rozpovídal a často i dokonce vtipkoval, když představoval temným hlasem Garyho Husbanda "from land of Brexit", nebo když se po jedné písničce několik lidí zvedlo a odcházelo a on za nimi zvolal, ať neodcházejí, že se budou snažit hrát lépe. 

Byl to zkrátka příjemný hudební svátek a zároveň lekce jazzové fúze, kdy John McLaughlin dokázal, že patří stále mezi hlavní osobnosti tohoto žánru, ať už svými staršími kompozicemi, tak i těmi mladšími. Radost z hudebního projevu byla totiž nezměrná.

Sledujte Musicweb na Facebooku:
 

S publikem se rozloučila kapela skladbou You Know, You Know po více jak dvou hodinách brutálního tempa. Elán a dravost se McLaughlinovi upřít nedá, je to zkrátka stále ten John Mahavishnu McLaughlin. Jak sám řekl: „Každý koncert hraji jako poslední, neb člověk nikdy neví, co bude zítra. A pokud jsme ho v neděli viděli naposledy vystupovat v České republice, bylo to, myslím, více než důstojné rozloučení s hudebníkem, který udivoval hudební svět a přepisoval jazzové učebnice. A to dělá i dnes, neboť i jeho novější repertoár obstojí vůči starším klasikám.

Částečný setlist:


Meeting of the Spirits, Skladba od Chicka Corey, Abbaji, Miles Beyond, Pocta Uppalapu Srinivasovi, Lotus on Irish Streams, El Hombre Que Sabia, neznámá skladba, Vital Transformation, Sanctuary, Echoes from then, Přídavek: You Know, You Know

Napsal(a):
:DISQUS_COMMENTS

Další články

  • Foto: Blues Alive, Dům Kultury, Šumperk, 18. 11. 2017

    Třetí a závěrečný večer hned naplno rozjela polská skupina Cheap Tobacco s úžasnou zpěvačkou Natalií Kwiatkowskou, kteří v Šumperku nejsou žádnými nováčky. Po nich jsme byli naladění do temné, psychedelické hudby Hugo Race & Michelangela Russo a teprve další kapela, „divoké dračice“ z New Yorku Jane Lee Hooker to pořádně rozjely. Nejen že skvěle zahrály, ale předvedly i velice živou show na podiu. Eric Bibb zahrál klasické blues na akustickou kytaru a po něm již následoval hřeb tohoto večera Mr. Sipp. Na závěr pořádný nářez elektrického blues !

  • Bobby McFerrin se vrací do Prahy

    Hvězda, co už několik desetiletí boří všechna hudební pravidla. Desetinásobný držitel Grammy, autor patnácti alb, prodaných ve více než 20 milionech kopiích, který smazává rozdíl mezi pop music a uměním. S bosýma nohama pobíhá po pódiích nejslavnějších světových scén, objevuje nepopsané hlasové rozsahy, inspiruje celou novou generaci a cappella zpěváků, ovlivňuje beatboxery. To je Bobby McFerrin.

  • Foto: Blues Alive, Dům kultury, Šumperk, 17. 11. 2017

    Druhý večer bluesového festivalu byl opět skvělý! Pořadatelé nám i tentokrát nachystali pořádnou porci dobré muziky - zahájení patřilo „starým známým“ Slovak Blues Project a po nich následovala nepřehlédnutelná a zatím jediná bluesmanka Bex Marshall s Blues Bandem. Řádnou porci jazzu nám naservíroval skvělý John Medeski’s Mad Skillet a všechny zde zaujal suzafonista Kirk Joseph. Zac Harmon se svojí kapelou předvedli parádní pódiovou show a poslední vystoupení tohoto večera patřilo foukačkářům – Blues Harp Explosion feat. Billy Branch, James Harman a Magic Dick. Na závěr se všichni vystupující opět sešli na pódiu a zcela netradičně pokračovali v jam session.

  • Foto: Blues Alive, Dům kultury, Šumperk, 16. 11. 2017

    Hlavní hvězdou čtvrtečního večera a i letošního Blues Alive byl bezpochyby Jonny Lang. Ale začněme od začátku. Hned na úvod návštěvníky přivítal ve foyer živelný Band of Heysek (CZ). Na pódiu zahájil festival britský rocker Phil Shoenfelt & Southern Cross a po něm polská kapela Nočna zmiana bluesa s charismatickým foukačkářem Slawkem Wierzcholskim, kteří v Šumperku nebyli poprvé a předvedli publiku skvělou show. Následovalo americké trio Nick Schnebelen Band a po něm již Jonny Lang. Musím přiznat, že oproti poslechu jeho hudby, je koncert zcela jiné kafe! Strhující, dynamický zpěv a skvělá hra na kytaru nenechaly nikoho v klidu! Všichni si tento první večer bluesového festivalu skvěle užili!