The Bad Plus zahráli v Jazz Docku v novém obsazení Doporučený

V pondělí 22. října si mohli návštěvníci pražského Jazz Docku poslechnout koncert již legendárního amerického jazzového tria The Bad Plus v rámci festivalu Ozvěny amerického jara.

The Bad Plus - Dave King - při koncertě v Sono Centru 20. 11. 2017 The Bad Plus - Dave King - při koncertě v Sono Centru 20. 11. 2017 Foto: Seanínel/musicweb.cz

Po téměř dvaceti letech fungování ve stejné sestavě však v triu nastala změna. Kapelu opustil pianista Ethan Iverson a nahradil ho Orrin Evans, vynikající pianista a skladatel z Filadelfie. S kontrabasistou Reidem Andersonem a bubeníkem Davem Kingem byli po celá léta blízkými přáteli a Orrin se tedy stal přirozeným nástupcem v kapele, které, jak sám říká, vždy fandil. Od ledna jsou spolu již na turné a přijeli tedy ve skvělé formě a s novou zcela autorskou deskou Never stop II, která odkazuje na dřívější album The Bad Plus z roku 2010 Never stop I.

I to je signál, že kapela stále pokračuje a nekončí ani po odchodu původního pianisty. Je nezastavitelná. V Jazz Docku bylo cítit, že je publikum napnuté, jak budou muzikanti v novém obsazení znít a pracovat. Koncert zahájili kompozicí Orrina Evanse, melodickou baladou Seams, pod kterou hned od počátku Dave King rozprostíral své široké plachty úderů, jako by dokresloval celkový zvuk na několika místech zároveň. Obecenstvo prochvívaly disonantně napsané melodie a improvizace, které byly pro toto trio vždy tak typické.

 

 

 

Tuto cestu kontrastů a vybočení se zřejmě rozhodli nadále uctívat. Zvuk byl lahodný a pojil se, čeští zvukaři si s ním vyhráli. Touto první skladbou z nového alba dali posluchačům na srozuměnou, že zvuk kapely je přirozeně jiný, avšak osobitý přístup a zvuk Orrina Evanse do kapely skvěle zapadne a navíc nabízí zcela nové možnosti, kam budou moci hudebníci v budoucnu směřovat. Během koncertu zazněly i staré „hity“ The Bad Plus, například Anthem For The Earnest nebo Giant, které publikum miluje a nadšeně je přijalo. V těchto věcech měl posluchač někdy pocit, že se nic nezměnilo, avšak nakonec jsme se nedočkali skoro ironických demolicí témat Ethana Iversona, který vždycky převracel skladby od půdy po sklep a do všech stran.

Sledujte Musicweb na Facebooku:
 

Orrin Evans se zhostil těchto věcí po svém a publikum bylo nadšené. The Bad Plus jsou zkrátka pouze v novém kabátě, píše se nová kapitola této kapely. V kompozicích z nové desky se všichni tři předvedli jako invenční autoři, zaznělo plno krásných a překvapivých momentů, kdy kupříkladu po vyhroceném sólu nastal nenadálý zlom a trio se jako jeden člověk stáhlo o tři dynamiky níže k tématu. Byli opravdu skvěle sehraní, na pódiu bylo vidět, že jsou nejen zaujati naprosto hrou svých spoluhráčů, ale že jsou navíc i dobrými letitými přáteli. Koncert uváděl kontrabasista Reid Anderson a neodpustil si narážky na Davea Kinga, takže všechny rozesmál a atmosféra byla velmi příjemná. Nakonec diváci kapelu nepustili bez přídavku a zazněla tedy opět starší nádherná věc Everywhere You Turn, kterou vygradovali až do fortissima a večer tím krásně uzavřeli. Nezbývá než The Bad Plus pozorně sledovat dál a čekat, kam se nyní hudebně vydají.

Pro redakci musicweb.cz napsal Honza Michálek

Napsal(a):
:DISQUS_COMMENTS

Další články

  • Foto: Blues Alive, Dům kultury, Šumperk, 15. 11. 2018

    Tak to je pecka! Festival Blues Alive získal nejprestižnější světové žánrové ocenění nazvané Keeping The Blues Alive Award pro rok 2019! Cenu uděluje americká nadace Blues Foundation, přední světová organizace, která se snaží ocenit, uchovat a propagovat blues. Tohle úžasné překvapení na nás čekalo hned první večer.

  • Foto: Maceo Parker, Měšťanská beseda, Plzeň, 15. 11. 2018

    Maceo Parker je uznávaný americký funkový a souljazzový saxofonista. Proslavil se především v 60. letech díky známému hudebníkovi Jamesovi Brownovi. Podívejte se na naši fotogalerii z plzeňské Měšťanské besedy.

  • Nik Bärtsch's Ronin: Rytmus jako smysl života

    Koncert Nika Bärtsche a jeho kapely Ronin, s níž se tento švýcarský skladatel a klavírista, stoupenec minimalismu a průkopník hudby rituálního groovu představil 14. listopadu v pražském Paláci Akropolis v rámci koncertní série Music Infinity, nabídl opojný hudební rituál nesoucí se na hypnotizujících polyrytmech.

  • Foto: Joe Louis Walker, Lucerna Music Bar, 12. 11. 2018

    Americký bluesman Joe Louis Walker se podruhé vydal do České republiky, poprvé do Prahy. Nejprve zahrál sólový koncert v pražském Lucerna Music Baru, který se vlnil pod jeho taktovkou, a poté míří jako jedna z hlavních hvězd na šumperský festival Blues Alive. Více se dočtete v naší reportáži. Podívejte se zde na fotogalerii.