The Necks: Alfa a omega improvizace

Australské trio The Necks, jež si svou těžce zařaditelnou hudbou balancující na pomezí jazzu, minimalismu, elektroniky, v níž navíc hraje stěžejní roli improvizace, vysloužilo od kritiků přízvisko „trance-jazz“ 10. května opět zavítalo do České republiky a v Paláci Akropolis představilo své nové album Unfold.

The Necks v Paláci Akropolis 17.listopadu 2015 The Necks v Paláci Akropolis 17.listopadu 2015 Foto: Zuzana Veselá/musicweb.cz

The Necks jsou sice „jen“ trio, ale při poslechu jejich alb i na jejich koncertech se často neubráníte dojmu, že posloucháte kapelu složenou z minimálně dvojnásobného počtu členů. Rozdvojenost, ne-li roztrojenost končetin členů tohoto australského tria, které si razí svébytnou cestu vodami instrumentálního improvizačního jazzu již 30 let, je jedna z jeho mnoha předností, které činí jejich hudbu výjimečnou a jejich koncerty nevyzpytatelnými a neopakovatelnými zážitky.

Koncert zahajuje Tony Buck hypnotickým repetitivním šmidláním na činel a atmosférickými vrzavými zvuky bubnu rozeznívaného dalším činelem, nad nimiž nechává uvolněně plout ostinátní basovou figuru kontrabasista Lloyd Swanton. Chris Abrahams dobrých několik minut vyčkává a až poté začíná rozvážnĕ melodicky a harmonicky dokreslovat rozpracovanou polyrytmickou skicu. Swanton se po chvíli chopí smyčce a táhlými tóny sytí již pomĕrnĕ rozbujelou hudební strukturu.

Při hře smyčcem navíc zároveň rozeznívá levou rukou, kterou stiskává struny rozeznívat prázdné struny, čímž vytváří ještĕ další rytmickou vrstvu připomínající subbasy v elektronické hudbĕ. Vrchol prvního setu přichází zhruba ve 40. minutě, kdy Abrahams rozjíždí na piano repetitivní disharmonický běh v horním rejstříku, který drží bezmála deset minut a který jakoby připomínal svým cinkavým témbrem rozladĕnou zvonkohru. Nakonec se kontrabas i piano ztišují a bezmála hodinový set zakončuje Buck nápaditĕ akcentovanými údery do velkého bubnu, které postupnĕ slábnou až do ztracena.

 

 

Pokud první set připomínal více kaskádovité album z roku 2013 Open, druhý set se odehrával na téměř opačném pólu nahuštěných zvukových pasáží letošního alba Unfold. Ten začíná jakoby již z prostředku – výrazné tahy smyčcem a rozezvučené piano v nĕm doprovází mohutný beat, který před sebou valí bicí. Ačkoliv opakované údery na každou dobu vytváří zdání pravidelnosti, Buck čas od času figuře zlomek doby ubere nebo přidá, čímž vytváří v kapele zajímavé pnutí. Druhý set trvá již „jen“ necelou půl hodinu, ale každá jeho vteřina je nesmírně intenzivní a vtahuje posluchače do světa zvuků všemožných intenzit.

Sám Tony Buck na otázku, jak mezihra v kapele funguje používá trefný příměr: „Je to jako když se pokoušíte plně naložený tanker plující po moři odklonit ze zavedeného kurzu - musíte na to jít hodně pozvolna, aby se vám loď i s celým nákladem nepřevrátila.“ The Necks jsou ovšem zdatní kormidelníci a změny ve svých dlouhých improvizačních pásmech dokážou provádět tak obratně a elegantně, že si je často ani neuvědomujeme.

Sledujte Musicweb na Facebooku:
 

The Necks v Česku zakončují své evropské turné a čekají je u nás ještě dva koncerty: ve čtvrtek 11. května v klubu Jazz Tibet v Olomouci a v pátek 12. v Národním domě v Ústí nad Labem. Podaří-li se vám ještě tuto osobitou trojici improvizátorů zastihnout, zaručeně toho nebudete litovat.

Napsal(a):
:DISQUS_COMMENTS

Další články

  • Jan Hammer na nové desce navazuje na své elektronické období

    Uplynulo takřka čtvrtstoletí od doby, kdy Jan Hammer vydal poslední sólovou desku Drive. Od té doby sice vyšlo několik záznamů starších koncertů, ale až na jednotlivé písně, které složil pro film či své hudební kolegy zůstával ve své produkci v ústraní. Letos v lednu magazínu musicweb prozradil, že chystá vydání nového alba a právě 20. července 2018 budou mít jeho fanoušci opět možnost se zaposlouchat do hudby možná nejúspěšnějšího českého skladatele na zahraniční scéně, neboť vychází jeho nová deska nazvaná Seasons Pt. 1.

  • Foto: Knower, Jazz Dock, Praha, 17. 7. 2018

    V rámci série koncertů Jazz čtyř kontinentů vystoupila v klubu Jazz Dock americká skupina Knower, která ve své tvorbě experimentuje s fúzí jazzu, soulu, popu ale i taneční hudby. Z koncertu vám přinášíme fotoreport.

  • Foto: Chick Corea, Obecní dům, Praha, 11. 07. 2018

    V rámci festivalu Prague Proms vystoupil v pražském Obecním domě legendární americký jazzový klavírista Chick Corea s neméně zajímavou rytmikou - Dave Weck a John Patitucci za doprovodu Českého národní symfonického orchestru. Z počátku koncertu, kde vystupovalo jen samotné trio vám přinášíme fotoreport.

  • Chick Corea s ČNSO a jeho návod na štěstí

    Ve středu 11. července se s úderem sedmé hodiny ve Smetanově síni rozezvučely struny piána. Klavírním intrem k živé jazzové skladbě Morning Sprite otevíral očekávaný koncert nikdo menší než Armando Anthony "Chick" Corea v mikině, poté, co pořídil hojné množství fotek publika na instagram.